#7

111K 4.9K 523
                                    

Bunyi titisan hujan yang membasahi jalan tar gamat berbunyi walaupun Husna berada di dalam rumah. Guruh dan petir bersilang ganti bunyinya. Pancaran kilat turut menyumbangkan cahaya walaupun cahaya tak seterang lampu pendaflour.

Husna menutup tingkap dan langsir. Takut jikalau tempias hujan masuk ke dalam rumahnya. Lampu ruang tamu dibuka. Terang-benderang rumah dibuatnya. Dari petang tadi sehingga sekarang hujan tidak berhenti. Mungkin sekarang musim hujan.

Husna mencapai Iphonenya lalu membuka aplikasi Whatsapp. Nama ibunya dicari lalu ikon mesej ditekan.

Assalamualaikum ibu. Ibu sihat? ✔✔

Send.

Walaupun keluarganya berada di kampung, itu tidak menghalang mereka untuk berchat menggunakan internet. Sekarang, di kampung, Husna telah melanggan internet untuk keluarganya di kampung. Jadi, senanglah nak berhubung. Kurang sikit kos bil telefon. Bijak kan? Kampung Husna bukanlah di kawasan pedalaman macam dalam drama tu. Kampung dia hanya di Negeri Sembilan.

Tiba-tiba telefonnya berbunyi.

Waalaikumsalam Husna. Ibu alhamdulillah sihat. Husna pula macam mana? Sihat? Dah makan dah? ✔✔

Husna tersenyum. Ibunya memang seorang penyayang.

Alhamdulillah sihat bu. Dah makan dah. Lauk ikan kerapu tiga rasa. Tibai dari resepi google hehe 😁 ibu dah makan? Semua ada dekat situ ke? Husna nak cakap sesuatu ni ✔✔

Ibu dah makan dah. Makan ayam masak lemak cili api dengan ulam. Ya. Semua ada kat sini. Nak cakap apa tu Husna? ✔✔

Kita skype lah ibu. Ajak abang dengan adik sekali. Abah pun sama.✔✔

Ha. Okey. Kejap. ✔✔

Okey ibu. Lambat pun tak apa. Husna tunggu 😊 ✔✔

Husna menghidupkan komputer ribanya yang berwarna hitam jenama Lenovo itu. Aplikasi skype diklik dua kali dan tidak berapa lama kemudian, dia menerima panggilan video daripada ibunya. Husna cepat-cepat menekan accept.

"Assalamualaikum semua!!" Sapa Husna dengan riang sambil melambai-lambaikan tangannya. Ahli keluarga yang lain turut melambaikan tangannya dengan senyuman melebar. "Husna sihat?" soal abah Husna. Husna mengangguk. "Alhamdulillah sihat. Abah dengan ibu minum tak jus yang Husna pos tu?"

"Mestilah minum. Baguslah jus tu Husna! Sedap pula tu! Badan abah pun dah tak sakit-sakit lagi dah." Ujar abah Husna sambil tersenyum. Kelihatan giginya sudah rongak sedikit. Husna ketawa melihat gelagat abahnya. Rindu sangat dengan abah dia. Rindu nak tatap wajah tua itu. "Alhamdulillah. Nanti Husna pos lagi." Semua mengangguk.

"Husna nak cakap apa tadi?" Ibu Husna pula bertanya. Husna tersenyum kecil. Dia mengeluarkan Iphonenya lalu aplikasi galeri dibuka. Ya. Dia harus menunjukkan gambar Harris kepada keluarganya. "Wahh iphone!!" Jerit adik perempuan Husna sambil menepuk tangan. Siapa yang tak teruja bila nampak Iphone kan? Iphone 7 pula tu.

Husna hanya mampu tersenyum. Tiada langsung perasaan riak dan bangga. Kalau boleh, dia nak je bagi telefon ni kat adik dia tapi ini pemberian orang. Tak manis nanti. "Ibu,abah, abang, adik. Husna nak minta restu dan persetujuan korang semua."

Ibu Husna dan abah Husna berpandangan sesama lain. Begitu juga dengan abang dan adiknya. Kerutan di dahi menghiasi wajah mereka. "Kenapa dik? Kau nak kahwin ke?" Teka abang Husna. Perlahan-lahan Husna mengangguk. Dia menunjukkan gambar Harris.

Psycho Of LoveWhere stories live. Discover now