Bab 3

16.5K 440 12
                                    

Masuk sahaja ke dalam rumah milik Datin Seri terus sahaja mulut Amirah membentuk 'O' dek kerana terkejut akan dekorasinya yang mewah dan cantik.

Datin Seri menyuruh Amirah dan Datib Zatira duduk di sofa ruang tamu. Bagi Amirah rumah ini terlalu cantik kerana deconya disusun rapi dan terlalu banyak barang barang yang dikitar semula.

Ada bunga tayar, tempat sangku kunci dibuat sendiri dan macam macam lagi lah. Kalau ceritakan samua kram tangan tahu tak?

Setelah melilau matanya melihat sekeliling rumahnya terus dia memandang Datin Seri.

"Seri kenapa kau suruh aku datang rumah kau ni, ada apa apa ke yang kau nak dibincangkan dengan aku? " kata Datib Zatira a.k. a mama Amirah.

"Aah, ada something aku nak bincang dengan kau ni" jawab Datin Seri.

Amirah hanya menjadi pendengar setia tapi entah mengapa tiba tiba dia terasa mahu pergi ke halaman rumah untuk tenangkan fikiran dan tak nak menyampuk hal orang tua dia terus meminta diri untuk ke halaman.

Di halaman terdapat kerusi dan meja batu yang menarik minat Amirah.

Tanpa dia sedari Mak Jah iaitu pembantu rumah Datin Seri datang menghampirinya membawa air teh dan biskut. Sedang Amirah dan Mak Jah berbual Amirah terlihat susuk tubuh yang sasa sedang menuruni tangga dan menuju kearah mereka.

Amirah terpaku memandang gerangan tubuh yang sasa itu adalah Aeril. Ya cikgunya sendiri. 'OMG maknanya cikgu Aeril ni orang kayalah ni' bisik hati kecil Amirah.

Aeril juga terpana memandang Amirah tiba tiba dia teringat kembali kata kata ibunya yang dia akan berkahwin dengan anak kawan uminya iaitu Datin Seri. Walaupun di usia muda. Kata uminya bagus untuk mengelakkan berzina.

" Erm Mak Timah masuk dalam dulu ea? " lantas sahaja Mak Timah masuk ke dalam rumah.

Amirah dan Aeril diam selama beberapa minit. Kekok rasanya walaupun dah kenal satu sama lain.

"AERIL, AMIRAH!" Lantang suara Datin Seri memanggil mereka berdua.
Segera mereka masuk kedalam rumah tanpa sebarang pertanyaan.

"Amirah, kenalkan ini. Anak aunty namanya Aeril. Aeril kenalkan ini anak kawan umi, namanya Amirah" Terang Datin Seri satu per satu. Walupun each other dah kenal sebelum tu.

"Memang dah kenal pun anak aunty ni" Gumam Amirah. Aeril tersenyum melihat kelakuan Amirah. Amirah memandang Aeril dengan pandangan menyampah.

"Suka lah tu, mak kau dah kenal aku. Benci aku, awal awal lagi dah kena macam ni." Gumam Amirah lagi.

Setelah mendengar perbualan antara Datin Seri dan Datin Zatira , mulut Amirah terlopong kerana cadangan mereka untuk menyatukan Aeril dan Amirah.

"Mama, Amirah salah dengar kan? " Amirah cuba meminta kepastian. Takkan lah senang senang je dia nak dikahwinkan. Muda lagi kot. Ye lah sekolah pun tak habis lagi.

"Iye lah. Betullah" Balas Datin Seri. 'Aku tak tanya kau pun lah nenek' Desis hati Amirah.

"Muda muda macam ni?? " Pertanyaan Amirah dibalas dengan anggukkan dari mamanya dan Datin Seri.

"Tapi Agak Agak lah. Amirah pun SPM tak habis lagi. At least bagi Amirah capai cita cita dulu lah" Terang Amirah. Tapi keterangannya dibantah oleh Aeril.

"Bersyukur ada orang nak kan kau" Kata Aeril. Walaupun ada maksud memerli. 'Pfft apa yang pak cik ni mengarut. Dia kata tak ada orang nakkan aku? Eh pak cik. Pergi cermin diri lah. Aku ni laku tau' Desis Amirah lagi.

Rupanya itu tujuan mamanya untuk ke rumah Datin Seri. Aeril hanya membuat riak selamba manakala Amirah bagai cacing kepanasan. Biarpun pelbagai alasan Amirah cuba bagi, langsung tidak dihiraukan.

Setelah menetapkan tarikh pertunangan antara Aeril dan Amirah. Amirah dan Datin Zatira pun sudah sampai di luar rumah untuk pulang ke rumahnya. Sempat lagi Amirah membuat muka gediknya.

Serius benda paling tak pernah dibuat orang bila cikgu kau muda, then tiba tiba balik mak kau suruh kahwin. What The Hell, err memang tak nak lah.

Tapi disebabkan aku sayang mama aku tu yang aku ikut je. Bila bantah makin menjadi jadi. Kereta porsche itu pun meluncur atas jalan raya dengan berhati hati.


Done!

Cikguku Husbandku Where stories live. Discover now