Bab 30

11.1K 291 2
                                    

Selepas pulang dari sekolah terus sahaja Amirah mengemas barang barangnya ke dalam sebuah beg besar untuk di bawa ke airport.

"Amirah! " Lantang sahaja suara itu memanggilnya. Amirah menuruni tangga dan menaiki kereta yang di pandu oleh driver papanya. Papanya sahajalah yang tahu dia ingin ke Amerika.

Setibanya di airport Amirah mencari kelibat temannya iaitu Jessica. Warga Amerika. Tua setahun darinya.

"Hi am I late?" Jessica melagakan pipi mereka seakan akan mencium pipi. Amirah tersenyum nipis.

"No" Amirah sekadar senyum ke arah Jessica. "Actually cant I know why you want go to American? " Jessica bertanya.

"Hm, I just want to study there cause I think I should take more experience in your country" Jessica sekadar mengangguk.

"Lets go! We need to check our passport then we should waiting our flight . Jessica menarik tangan Amirah dan mula check passport. Amirah akur dan hanya mengikuti Jessica.

Amirah sekadar menyandarkan kepalanya di kerusi kapal terbang. Jessica memakai earphone, jadi dia tak dapat dengar apa yang Amirah buat.

"Assalamualaikum" Aeril mencari kelibat Amirah di dapur, masih tiada. Di dalam bilik, tiada. Satu rumah di carinya namun masih tiada.

"Eeiii! Mana sial minah ni! Menyusahkan betullah! " Aeril meraup rambutnya kasar. Telefonnya di capai, Aeril menekan punat dan menelefon ibubapa Amirah.

"Hello, Assalamualaikum siapa ni?" - Datin Zatira

"Hello. Waalaikumusalam huh mama ni Aeril" -Aeril

"Ha, kenapa ni? " -Datin Zatira

"Amirah ada tak? " -Aeril

"Ha?! Amirah tak ada pulak datang sini" -Datin Zatira

"Mungkin lepas balik sekolah dia ada pergi mana mana kot" -Datin Zatira

"Pergi mana je mama? " -Aeril

"Rumah kawan kut. Tak pe kita tunggu dulu kalau pukul 10:00pm Amirah tak balik lagi kita terus cari dia" - Datin Zatira

Aeril hanya mengangguk kepala dan mematikan panggilan tersebut. Perlahan lahan kakinya menaiki tangga satu persatu dan masuk ke bilik untuk mandi.

-----------------

"Ya Allah abang! Anak kita hilang bang! " Laung Datin Zatira dari ruang tamu. Lantas Dato' Fazli terhinjut hinjut menghampiri isterinya.

"Ha?! Hilang?! " Sengaja dia meninggikan suara padahal dia sudah tahu yang anaknya sambung belajar ke luar negara.
Datin Zatira tidak mampu menahan air matanya. Air matanya keluar dengan derasnya.

Datin Zatira menangis di dalam dakapan suaminya. Dah lah Amirah tu satu satunya anak tunggalnya. Lagi lagi hilang lagilah mereka berdua susah hati.

"You, I nak ni boleh tak? " Sofea mengedik dengan Aeril. Perasaan Aeril makin bercampur aduk. Mula mula memang seronok layan Sofea tapi sejak Amirah tak ada Aeril rasa kosong. Macam dia sudah mula cintakan Amirah.

"You! Dengar tak ni?! " Sofea sudah mula naik berang. Aeril menjeling tajam ke arah Sofea. Wajah Sofea yang kian ceria bertukar menjadi masam.

"I know yang you masih sayangkan isteri you walaupun you dah hilang ingatan kan? " Sofea mula mencebik manakala tangannya disilangkan. Aeril memandang Sofea sekilas dan kembali memandang bunga di hadapannya.

Bunga itu, macam aku pernah nampak. Macam bunga masa aku bagi pada Amirah. "Arghh! " Aeril memegang kepalanya yang sakit. Sofea sudah menjadi tidak tentu hala. Aeril di bantu oleh pegawai pegawai yang berdekatan dan di angkat ke hospital.

Maaf bab ni tak banyak macam selalu. Idea tak banyak lah, so apa akan jadi pada Amirah dengan Aeril lepas ni? Komen lah. Sporting lah skit 😘

Cikguku Husbandku Where stories live. Discover now