Bab 2

18.3K 450 13
                                    

Kringgg!

Menandakan waktu sekolah telah habis. Amirah dan Nurin ingin mengemas buku setelah subjek matematik tamat.

Tiba tiba ada suara memanggilnya macam baru lepas lari marathon si Shahrul ni. "A.. Ami.. Amirah c..cik..cikgu Aeril panggil kau katanya ur..urgent! ". Suara Shahrul a.k.a ketua kelas yang paling berhemah.hehehe.

"huh jumpa kat pejabat dia ke?? ". " Yelah takkan kat rumah kot" usik Nurin yang sudah ketawa.

Setibanya didepan meja cikgu Aeril. Cikgu Aeril memandang Amirah sekilas kemudian menyuruhnya untuk duduk diatas kerusi dihadapannya.

Di benak fikiran Amirah sudah berkata perkara yang negatif je. Cikgu Aeril meletakkan pen nya lalu memandang Amirah.

"Amirah saya ada dengar dari cikgu Yana yang awak memang lemah subjek Bahasa Melayu ni, awak ada masalah ke kalau awak ada masalah saya tak teragak Agak untuk dengar cerita awak".kata cikgu Aeril.

Amirah hanya membatu tidak mampu berkata apa apa tetapi Amirah hanya termenung memandang cikgu Aeril.

Cikgu Aeril berdehem bagi menyedarkan Amirah. "EHEM! "Amirah tersedar dari lamunanya terus memandang mata cikgu Aeril yang berwarna coklat dan bulat.

"Saya taulah yang saya ni hensem, kenapa pandang saya macam tu. Ah by the way awak tak jawab lagi soalan saya yang tadi" kata cikgu Aeril lagi .

Cikgu Aeril mengeluh berat kerana sikap Amirah yang diam seribu bahasa."Amirah saya tau awak tak suka Bahasa Melayu sebab awak tak suka cikgu Yana kan? ".

Amirah memandang sekilas lalu mengangguk. "Macam ni lah Amirah awak tu tak lama lagi dah nak SPM awak tau kan peperiksaan tu penting untuk kerjaya awak, kalau awak gagal Bahasa Melayu awak tak akan dapat masuk mana mana universiti atau kolej awak dengar tak ni? " kata cikgu Aeril dengan lembut.

"Ya cikgu saya faham" kata Amirah lalu menunduk.

Cikgu Aeril mengeluh berat. "Hm, ha Amirah kalau awak tak kisah apa kata kita buat perjanjian nak tak? Tak delah awak jadi macam ni betul tak? " Soal cikgu Aeril prihatin.

Amirah mengangguk tanda faham tapi satu yang dia tak tahu, penjanjian apa?

"Perjanjian apa pulak cikgu ni? "
Kata Amirah.

"Perjanjian kalau awak dapat A awak nak apa dan kalau awak dapat B awak nak apa tapi C,D,E tak perlu apa apa. Macam mana? " kening cikgu Aeril terangkat berkali kali.

Amirah yang tadinya tunduk terus mendokgak memandang cikgu Aeril. "Okey saya tak kisah tapi cikgu kalau saya dapat A saya nak iphone X dan kalau saya tak dapat target saya.. Saya.. Saya akan tunaikan segala permintaan cikgu" mendengar kata kata Amirah terus Aeril ketawa terbahak bahak.

"HAHAHAHAHAHA" sehinggalah Aeril tersedak. Amirah hanya menjeling Aeril lalu berfikir semula apa yang dikatanya. Setelah berfikir lantas dia menekup mulutnya. "Alamak cikgu saya tak maksudkannya cikgu, saya tarik balik apa yang saya kata tadi cikgu please cikgu.saya tarik balik ayat saya tadi saya tak sengaja".kata Amirah dengan cemas kerana takut. Takut arr gila kau tak takut dah lah cakap macam tu dekat cikgu kut.

"No! Awak dah buat perjanjian dengan saya jadi awak kena lah tunaikan betul tak? " sambil tersenyum sinis memandang Amirah. "Ish! dah lah cikgu kalau tak de apa apa saya keluar dulu lah. nak balik! " katanya sambil membuat muka selambanya.Cikgu Aeril memandang kemudian menggelengkan kepala 'macam budak budak betullah si Amirah ni, nasib comel' kata Aeril didalam hati.

Dalam perjalanan ke kelas tanpa sengaja Amirah melanggar tubuh seorang lelaki yang sedang bergegas untuk pulang.

Segera Amirah bangun membetulkan tudungnya yang senget lalu meminta maaf. "Err. Maaf saya tak sengaja".Namun lelaki itu bangun lalu " ehh! KAU NI MEMANG BUTA KE APA TAK NAMPAK EA KE KAU SENGAJA NAK LANGGAR AKU ARH!! " Marah lelaki itu.

Terlopong mulut Amirah dek terkejut. "Eh awak ni pekak ke apa? saya dah mintak maaf dah lah ,tak payah lah nak marah marah saya. saya bukannya sengaja nak langgar awaklah .tak hingin pun lah! "

Amirah memberikan jelingan maut kepada lelaki tersebut lalu beredar dari situ.
Dia tahu kalau bertikam lidah pun tak ada gunanya membazir air liur je.

Setelah tiba di rumah Amirah masuk ke bilik untuk mandi. Setelah mandi dan solat zohor. Dia baring di atas katil sambil memandang siling.

Fikirannya terganggu akibat perjanjiannya dan cikgu Aeril itu. Tidak lama kemudian dia terfikir untuk mendapatkan A dalam peperiksaan SPM cuma dia sekadar malas.

Lamunannya terhenti apabila dia terdengar Mak Unah memanggilnya. Lantas dia bangun dan turun ke bawah untuk menolong Mak Unah. "Kenapa ni Mak Unah ? " tanya Amirah dengan lembut.

"Tak de lah tu mama kamu panggil katanya nak ajak kamu pergi satu rumah kawan mama kamu tu pergilah ikut. Siap apa yang patut" kata Mak Unah.

"Hm tapi rumah siapa? " kata Amirah."Manalah Mak Unah tahu, dah dah pergi siap cepat". Mak Unah menolak Amirah naik ke atas supaya tukar baju dan bersiap.

Setelah tiba di sebuah rumah banglo yang besar. Amirah turun lalu mengikuti Datin Zatira lalu memberi salam.

Pintu dikuak dengan perlahan maka tersembullah pemilik rumahnya.
Datin Zatira dan Datin Seri saling berpelukan agaknya lama tak jumpa. Datin Zatira dan Amirah terus memasuki rumah yang besar itu.


Done!

Cikguku Husbandku Where stories live. Discover now