BAB 33

10.6K 387 0
                                    

Senyap.Itu yg digambarkan mereka berdua di atas bas. Memang segan atas peristiwa semalam barangkali.Mereka mengambil seat sebelah menyebelah.Izzat asyik melihat pemandangan di luar manakala nureen asyik membaca novel yg baru dibelinya tadi.Perjalanan mengambil masa 5jam dirasakan cukup lama.Tetiba nureen teringatkan Izzat yg tidak bersarapan pagi tadi kerana kalut menyimpan barangnya.

"Awakk..awak belum makan tadi kan..saya bawakan roti..alas laa perut sikit."nureen menyelongkar beg sandangnya. Izzat menoleh ke sebelahnya. Tupperware dibuka.Dia mengambil dua keping roti lalu dimasukkan perlahan ke mulutnya.Diam tanpa berkata2.Dia menoleh lagi ke arah tingkap.

'Dia ni kenapa.Senyap semacam ja..ke dia malu pasal semalam? eh ikut dia laa.."nureen meneruskan pembacaannya.

Izzat POV.

Inilah benda paling dia tidak suka.Pening2 di kepalanya masih terasa.Sungguh dia tidak biasa menaiki bas dgn bauan aircond dipasang disertakan pagi tadi dia tak bersarapan.Roti yg dihulurkan nureen diambil utk menghilangkan loyanya.

Setelah menghabiskan dua keping roti tersebut dia terasa bagaikan mahu termuntah balik rotinya tadi.Dia perlu bertindak.

"Wei..kau ada plastik tak?Cepat sikit." diminta kepada nureen sebelahnya.Nureen kalut menyelongkar begnya dan terjumpa plastik novel dibelinya tadi.Terus diberikan kepada Izzat.

Tidak lama selepas itu dimuntahkan segala makanan tadi.Terkejut nureen yg berada di sebelahnya.

"Awak okey tak ni?"Automatik tangannya mengusap belakang Izzat.Dikeluarkan sapu tangannya dan diberikan kepada Izzat.

"Kau ada air kosong tak?aku punya tak ingat nak isi pagi tadi." Izzat mengelap sipi2 mulutnya.

Terus nureen mengeluarkan botol airnya dan diberikan pada Izzat.Diteguk rakus oleh Izzat untuk menghilangkan pahit di tekaknya.

"Awak mabuk bas ke?Saya ada sedikit asam boleh laa utk melegakan mabuk awak tu ." memang asam wajib disediakan  oleh nureen apabila berada di dalam bas.

"Boleh jugak..kau ni serba serbi ada..minyak angin ada tak..aku nak sapu sikit kat kepala aku ni haa..pening."Izzat mengambil asam yang dihulurkan nureen.

"Maaf..yang tu saya lupa nak bawa."Nureen membuka balik novelnya setelah keadaan menjadi sedikit reda.

"Satu lagi..boleh pinjamkan bahu kau..aku nak rehat.Pening ni." Izzat memandang nureen. Mereka sama2 berpandangan.

"Ohh..rehatlah..nanti dah sampai saya kejutkan awak."nureen cepat2 tersedar.

Izzat melentokkan kepalanya di bahu nureen.Tenang rasa jiwanya seperti berada di bahu ibunya membuatnya tertidur .  Nureen membiarkan walaupun dia berasa amat kekok. Bauan minyak rambut Izzat menusuk ke hidungnya.Sedikit pening dia tapi pembacaan perlu diteruskan untuk beberapa jam dan dia akhirnya turut terlena sama.

Izzat tersedar setelah merasakan sedikit lega.Dilihat kepala nureen terhuyung hayang kerana tertidur.Dilihat jam menunjukkan pukul 2petang. Ada sejam lagi untuk sampai.

'Aish..minah ni boleh tidur macam ni..tak sakit urat tengkuk ke.'Dia mengangkat kepalanya dari bahu nureen.

Dia perlahan2 membawa tangannya ke kepala nureen dan disandarkan ke bahunya pula. Setelah melihat nureen selesa berkeadaan sebegitu dia sebelah tangannya memeluk bahu nureen dan tangan sebelahnya digunakan untuk membelek handphonenya.

Telah selamat tiba mereka di tempat kereta sewa berdekatan dengan universitinya.Izzat menepuk pipi nureen yang lena tidur.Orang lain berpusu2 keluar.Nureen tersedar dalam keadaan mamai maklumlaa semalam dia tak cukup tidur. Mukanya di bahu Izzat dan mendongak melihat lelaki itu.

"Kenapa awak..awak rasa nak muntah lagi ke?"mamai soalan nureen mengelap bibirnya takut bocor.hahaha

"Bukan sayang...kita dah sampai. sayang mamai teruk ni."saja Izzat mengubah panggilan. Terkejut nureen dan merempuh kuat muka Izzat.

"Aduhh..sakitlah."Izzat menjerit perlahan dan mengusap dagunya.

"Sorry2..saya betul2 tak sengaja..
awak saya betul2 minta maaf." nureen berasa bersalah.

"Takda apa laa..cepat kemaskan barang kau."Izzat bangun membetulkan bajunya dan nureen segera menyimpan barangnya.Mereka pon berlalu keluar.

"Jom...temankan aku makan.Ni sebagai balasan kau rempuh dagu aku..sakit tau."Izzat menunjukkan mall di depan mereka.Mereka terus berjalan ke sana sebelum pulang mengambil teksi.Ditarik tangan nureen ke chicken rice shop supaya tidak sesat.Maklumlah hujung minggu orang ramai membeli belah di sana.Sampai je disana mereka terus meng'order' makanan.

"Kau takleh solat kan..aku nak pergi solat zuhur dulu..kau tunggu kat sini..jangan pergi mana2.." Izzat memberi arahan dan terus berlalu pergi ke surau berdekatan.Waktu asar setengah jam lagi nak berkumandang.

Sepuluh minit kemudian.Order mereka telah sampai dan nureen menunggu Izzat.

Mohon tekan bintang comel di bawah.  😘








Tergantung Sepi.Where stories live. Discover now