BAB 60

30.1K 1K 28
                                    

Satu keluhan berat meniti di birai bibirku. Sesekali aku termenung melihat bintang yang sangat cantik menghiasi langit. Yurp, sangat cantik tapi sayangnya benda itu tak mampu untuk mengubat rasa sebak dalam hati aku.

Kata-kata Ryle pagi tadi benar-benar buatkan aku rasa pelik dalam hati aku. Kecewa.. sakit.. sedih? Hmm.. sedih.

"Kau? K-kau buat apa kat sini?" lantang Kuza menghamburkan soalan nya. Terkejut dia apabila melihat kelibat seorang gadis yang amat dikenalinya ada dalam rumah teman lelakinya itu.

Ryle sudah mengalihkan pandangan nya ke arahku. Wajahnya sudah cuak semacam bila lihat aku ada di situ. Terus pandangannya dialihkan memandang Kuza.

"You kenal ke dengan pengasuh nenda I?"soal Ryle cuba menyembunyikan kegusaran yang bersarang dalam hatinya.

Kuza sudah ketap bibir. Pandangan hairannya diberikan kepada Ryle. "Pengasuh nenda you?" soal Kuza sudah berkerut dahi.

"Yurp, nenda punya pengasuh. Why? You nampak macam kenal dia aje?" akhirnya Ryle berjaya buatkan Kuza tidak bertanya pasal kehadiran Aysara dalam rumahnya.

Sempat ekor mata Kuza melirik ke arah aku atas bawah. Pandangannya itu terselit dengan rasa benci. Sangat.. benci!

"Dia kekasih kawan I."spontan jawapan Kuza buatkan aku tergamam. Watdehek?! Bila masa pula aku bercinta dengan kawan dia ni?!

Aku sudah buat muka terkejut. Kali ini, aku dapat pandangan tajam daripada Ryle.

"Kekasih kawan you?" soal Ryle sedikit terkejut dengan kenyataan fitnah yang Kuza berikan.

Aku yang mendengar hanya mampu diam. Entah kenapa, aku tak melawan. Aku biarkan dia tabur fitnah sepuas nya pada aku.

Kuza menganggukkan kepala. "You ingat tak sewaktu kita kat mall dulu. You ada terserempak dengan lelaki yang I kenal itu. Lelaki itulah kawan I. You tak ingat ke perempuan ini keluar dengan dia masa itu?" Kuza cuba kembalikan ingatan Ryle sekaligus ingatan aku juga.

Kepalaku sempat ligat memikirkan perkara yang sama. Lelaki? Seingat aku.. lelaki yang pernah aku keluar tahun ni cuma.. Ilham. Yurp, encik Ilham. Erk, lelaki yang Kuza maksud kan itu, Ilham ke?! Aku sudah terpinga.

"Ilham ke?" soal Ryle sudah membuat tebakan.

Kuza sekadar anggukkan kepala. Pandangan sinis dia berikan pada aku. Sesekali matanya melirik ke arah Puan Sri Maimon yang sedari tadi berikan pandangan menyampah padanya.

Haih..orang tua ni. Pandang baik sikit, boleh tak?!

"Huh, lepas dah kena buang dengan boyfriend sendiri pandai pula dia cari kerja kat rumah boyfriend I. Hmm.. Kirana mana, sayang?" soal Kuza sudah merangkul leher Ryle.

Aku yang melihatnya hanya mampu terkedu dalam diam. Cepat-cepat aku alihkan pandangan ku daripada memandang aksi mesra itu. Entahlah, aku tak boleh tengok. Ada benda yang buatkan aku sakit bila tengok kemesraan Ryle dengan perempuan itu!

Ryle keluh perlahan. Sempat matanya melirik ke arah Aysara sebelum pandangan bersalah dia berikan pada Kuza.

"Kirana cuti sebulan then she take place for a while. Lagipun, I busy dengan shooting. Kesian nenda I.." Ryle sudah mengalih memandang ke arah nendanya itu.

"Fine. I tak kisah. Satu bulan aje kan sayang?"
"Yurp. Just one month!"

Kemesraan yang ditunjukkan Ryle itu masih bermain dalam fikiran aku. Aku boleh nampak betapa sayang nya Ryle itu pada perempuan bernama Kuza itu. Senyuman yang terukir pun nampak sangat mesra.

Bila Hati Bisik Cinta (✅ Completed)Where stories live. Discover now