Epilog

21.2K 597 80
                                    

30 Julai 2018.

Mata yang telah berjam-jam terkatup itu dibuka. Dia tersenyum. Inilah yang dia inginkan dari dahulu lagi. Buka saja mata, terpampang wajah permaisuri hati.

Dia menyelak rambut buah hatinya yang menutupi hampir separuh muka wanita itu.

"I love you, my rose. I love you so much. No one can replace you in my heart." Dahi isterinya dikucup beberapa saat.

Sentuhan bibirnya pada dahi Dahlia menyebabkan wanita itu menggeliat kecil.

"Macam baby."

"Siapa yang macam baby?" Dahlia menyoal sambil membuka matanya. Sebenarnya dia sudah lama sedar. Pukul 6.30 pagi tadi lagi akibat menyusu Daryz yang lapar. Ingin sambung tidur selepas anaknya tidur tetapi sudah tidak rasa mengantuk. Jadi dia tutup mata sajalah.

"You lah macam baby." Adrique mencuit hidung Dahlia membuatkan wanita itu tergelak kecil.

"Dah mandi?" Dahlia menggeleng. Dia membuang jarak antara dia dengan Adrique. Tangannya dinaikkan memeluk leher lelaki itu.

"I love you too, Mr. Prince." Kedua-dua belah kening Adrique terangkat dan bibirnya pula menarik senyuman senget. Wanita itu suka benar reka panggilan baru untuk dirinya.

"Mr. Prince?"

"Yeah."

"And you? Mrs. Prince?" Dahlia mengangkat bahu.

"Maybe."

"Saja nak uji abang, kan? Of course you are!" Adrique segera mengangkat isterinya sehingga ke dalam kamar mandi. Tubuh wanita itu diletakkan di dalam tab mandi. Pintu ditutup rapat kemudian dikunci.

Adrique membuka kunci laci paling atas yang berada di dalam almari pakaiannya setelah dia siap memakai baju. Kotak berwarna putih dikeluarkan dari laci itu.

Kotak itu langsung dibuka. Sudah lama dia ingin memberikan ini kepada Dahlia tetapi tidak berkesempatan.

Sehelai selendang berwarna hitam dibawa keluar. Haruman mawar masih lagi melekat pada selendang itu. Diperhati pada hujungnya.

'Rose'

Jahitan nama isterinya masih kemas di hujung selendang itu. Ibu jarinya mengusap perlahan sebaris nama yang sentiasa terpahat di hatinya seraya bibir melakarkan senyuman nipis.

Kotak tadi disimpan kembali ke dalam laci lalu pintu laci itu ditutup. Pintu almarinya dikatup kemudian langkahnya dibawa ke arah Dahlia yang sedang menyanggul rambut di hadapan meja solek.

"My rose.."

"Hm?" Dahlia memandang wajah kacak suaminya melalui pantulan cermin.

Adrique membuka lipatan selendang yang berada ditangannya lalu diletakkan diatas kepala Dahlia. Hujung selendang kiri dan kanan ditarik sehingga ke bahu.

Dagunya di daratkan diatas kepala Dahlia sambil lengan memeluk pinggang ramping isterinya. Dia menatap wajah manis wanita itu di cermin.

"You're so beautiful, my rose." Dahlia tersenyum. Tangan kanannya membelai pipi Prince Adrique.

"Thank you, sayang. Bila abang beli selendang ini?" Lelaki itu menggelengkan kepala.

"Nope. This shawl is yours. Look at this.." Jahitan nama pada hujung selendang hitam itu ditunjukkan kepada Dahlia.

Wanita itu tergamam setelah melihat jahitan nama itu. Dia masih ingat lagi selendang pemberian walid sewaktu dahulu yang difikirnya telah hilang entah ke mana.

Mr. Prince ✔Where stories live. Discover now