Ep.21

1K 94 3
                                    

"Aunty dahyun...hiks..dia jahat."

Jungkook terkejut dengan apa yang baru sahaja diungkap oleh aera. Terkejut saat nama dahyun disebut. Pada mulanya Jungkook tak percaya mungkin sahaja anaknya sengaja mengatakan itu supaya dia dan dahyun tidak menjalani hubungan yang serius.

"Aera daddy tak ajar untuk membohong.." gadis muda itu mengelengkan kepalanya.Tidak mungkin aera menipu.Taehyung terkejut dengan reaksi Jungkook. Adakah sebegitu inginya Jungkook berkahwin dengan dahyun sampaikan dia tidak percaya pada aera.

"Tidak, aera tak bohong.." gumam gadis kecil itu dengan nada yang tersenggut-senggut.

"Jungkook.. I think you should keluar dari rumah ini. Jika wanita itu lebih penting dibandingkan dengan anak kandung sendiri, better kau keluar.." ujar namjoon dengan nada tegasnya.

Jungkook tentu sahaja mengelengkan kepalanya. Tidak dia tak percaya bahawa ini semua angkara dahyun dia tahu bahawa wanita itu menerima anaknya dengan baik.

"Tak mungkin, aku tahu dahyun wanita yang baik." balas Jungkook seolah masih tak Nampak salah siapa.

"Maaflah kalau aku lancang. Dari awal lagi memang kerja aku adalah masuk campur. Tapi sebagai orang yang ada hati dan perasaan, aku rasa simpati dengan aera. Anak itu malang sedari awal lagi kau tak pernah perhatikan anak kau Jungkook. Macam mana kau jadi sebagai seorang ayah sedangkan kau tak ada masa untuk anak kau sendiri. Aku tahu aku memang lancang hal yang berkait dengan keluarga kau. Tapi aku simpati dengan aera. Kalau kau rasa tak boleh nak jaga aera berilah dia dekat orang lain, banyak lagi orang yang akan sayangkanya. Tapi aku tahu kau tak akan rela menyerahkan anak kau. pada orang lain. Aku tahu semua orang sayang dengan anak diorang. Tapi kau tak pernah ambil tahu. dia sakit ke, dia kene buli kat sekolah pun kau tak tahu. Kau juga tak luang waktu untuk anak kau. Disaat dia sedang kurang kasih sayang dari seorang ibu. Tak akan dia kena hilang kasih sayang dari ayahnya."

Jungkook terdiam saat taehyung berucap seperti itu. Jika direnungkan kembali, sejak mendiang isterinya meninggal Jungkook banyak melepaskan tanggungjawabnya pada choi minhyuk. Selaku orang kepercayaan. Bahkan penjagaan aera waktu kecil dahulu Jungkook melepaskanya pada pengasuh.

Jungkook sadar semua itu salahnya, Punca semuanya terjadi kerananya. Jika di ingatkan dahulu dia kurang memberikan perhatian pada anaknya.

"Renunglah kesalahan kau. Kini kau menyiksa aera dengan semua ini. Berkahwin dengan orang lain seolah kau memang tak inginkan aera. Bila kau nikah dengan dahyun, kau ada anak dari dahyun. Kemudian kau abaikan aera. Sedangkan aera ingin menangih kasih kau pun dia tak mampu. Kau sedar tak Jungkook.." sambung taehyung lagi.

"Hiks.. susah sangat ke daddy nak percayakan aera.. penting sangat ke aunty dahyun sampaikan daddy tak percaya pada aera..hikss.. jadi sebegitu ingin daddy ingin bernikah denganya. Baiklah daddy pergilah dekat aunty dahyun.. aera izinkan, tapi lepas ini daddy jangan pernah datang kemari dengan aunty dahyun.. pergilah daddy.." gadis kecil itu menangis dibahu taehyung menumpahkan segalanya dibahu taehyung.

"Aera cuma nak kan kasih sayang daddy. Aera nak ada ayah macam orang lain.. Aera nak pergi mana mana dengan daddy.. aera nak mengadu segala keluh kesah aera pada daddy. Bila aera jatuh atau ditewas oleh orang lain, aera nak daddylah orang pertama yang menjadi pahlawan untuk aera."

Jungkook menangis perlahan, jika di lihat semula.. dia merasakan gagal menjadi ayah yang baik untuk aera. Dia berasa sangat malu dengan soora mendiang isterinya. Kerana tidak dapat menjaga putri kesayangan mereka dengan baik.

"Hiks.. aera maafkan daddy.. daddy terlalu dibutakan dengan semua ini kerana daddy benar benar rindukan mendiang mommy kamu nak.." ucap Jungkook dengan nada yang bergetar. Jungkook menangisi tepat dihadapan anaknya.

"Hiks..daddy masih belum terima jika mommy aera benar benar pergi nak.. sampaikan tempias itu dapat pada kamu nak.. maafkan daddy.." saat Jungkook mengatakan bahawa dia menyesal dengan semua itu. Akhirnya aera belari memeluk sang ayah. Jungkook tak kalah mendakap anaknya dengan penuh rindu.

"Aera rindukan daddy jangan pergi.. cukuplah aera kehilangan mommy soora.. aera tak nak kehilangan daddy kerana daddy satu satunya pehlawan aera.."

Taehyung tersenyum gembira. Akhirnya Jungkook sadar dengan semuanya.. dia bersyukur, walau sempat kecewa jika dihati Jungkook benar-benar tak ada ruang untuknya. Namja manis itu mengelap air matanya yang mengalir. Jadi, dia sudah tahu jika Jungkook memang tak pernah cintakanya. Dari awal dia patut sadar diri, patutnya dia tertawakan dirinya.. kerana terlalu mengharap pada sesuatu yang tak jelas.

Semuanya baik baik sahaja. Saat ini aera tertidur dipangkuan Jungkook. Kerana merindukan ayahnya aera tidak mahu berganggang dengan Jungkook. Maka Jungkook terpaksa duduk disini, sampailah keadaanya akan baik baik sahaja.

Taehyung sempat menyediakan air kopi untuk Jungkook. Namja manis itu menghulurkan secawan kopi pada Jungkook. Lelaki itu menyambutnya dengan senyuman, taehyung hanya membalas dengan raut yang datar. Jungkook merasakan bahawa taehyung pasti marah denganya mengingatkan dia begitu menyayangi aera.

"Taehyung maafkan saya.. jika selama ini saya banyak susahkan awak tentang aera. Betul cakap awak saya gagal menjadi ayah yang baik untuk aera." ujar Jungkook sambal menghirup kopi pahit itu. Taehyung hanya diam, tak geleng tak juga menganggukan kepalanya.

"Hmm.." balas taehyung. Jungkook terdiam berhenti menghirup kopi itu lalu diletakkanya didalam gelas. Jika dilihat dengan lebih dekat, taehyung mempunyai bulu mata yang halus. Pipi yang sedikit bulat dan gebu. Kulitnya juga sedikit cerah. Bibir cherry yang terlihat sangat manis jika digigit. Dalam diam Jungkook mengkagumi taehyung. Jika dilihat dengan lebih detail.

Taehyung menoleh ke arah jungkook menatap lelaki itu dengan tatapan yang aneh.

"Kenapa?"

"Ah, tak ada apa.." Namja manis itu menganggukan kepala lalu kembali fokus tayangan ditelevisyen itu.

"Taehyung.." panggil jungkook perlahan. Sang pemilik nama menoleh saat namanya diseru.

"Cantik."
Taehyung mengerutkan dahinya.

"Hah, siapa?"

"Awaklah siapa lagi." untuk kali pertama taehyung terkejut jungkook begitu chessy. Bahkan pipi taehyung bersemu merah.

"Macam mana aku nak move on kalau macam ni dia buat aku." bisik taehyung.






Tbc.

[C] 𝐃𝐮𝐝𝐚 𝐏𝐮𝐣𝐚𝐚𝐧 𝐃𝐚𝐫𝐚 •𝐣𝐣𝐤+𝐤𝐭𝐡✓Where stories live. Discover now