07 + Grandchild?

5.4K 450 57
                                    

Aku mengalihkan badan aku apabila rasa tidak selesa menguasai aku. Kenapa rasa x selesa ni? Lalu, aku membuka mata aku perlahan.

"Argh!!", aku terjerit dan itu membuatkan manusia di sebelah aku terbangun. Dia menggosok matanya perlahan. Tapi, dia masih tidak sedar tentang situasi sekarang. Dahlah aku x berbaju satu urat benang pon. Apa ni?!

"Apa yang bising sangat ni? Aku penatlah. Wtf!!", Taehyung terus menjerit menjerit apabila ternampak aku di sebelahnya.

X. Masalahnya sekarang, dedua nak cover badan dengan selimut yang sama tu dah kenapa?

"Apa kau buat dalam bilik aku hah?!", dia memarahi aku. Aku terkejut.

"Manalah s-saya tau?! Bangun bangun, dah ada sebelah awak. Dengan baju x da! Awak buat apa dengan saya hah semalam?!", aku memarahinya semula. Sekarang, aku malas nak kisah dia nak tendang aku ke sepak aku ke terajang aku ke. Sekarang, paling utama, apa dah jadi semalam?

"Aku pulak. Sekarang siapa yang ceroboh bilik siapa??! Aku pon x hinginlah dengan badan kau yang dah serupa sampah tu! Aku tahu kau desperate dengan aku, tapi, x payahlah nak ambil kesempatan macam ni!! Kau ingat baguslah dapat buat benda jijik ni kat aku!!", dia meninggikan suaranya lagi.

"Eh, sekarang ni, sapa yang ajak saya minum semalam. Awak kan? Saya dah cakap saya x pandai minum!! Yang nak paksa lagi tu dah kenapa?!", aku membalas.

"Kau dah naik tocang kan sekarang! Mentang-mentang aku berbaik dengan kau semalam. Cakap lemah lembut dengan kau. Kau fikir hobi aku hilang macam tu ja. No, sekarang pon aku rasa aku boleh buat hobi aku. Alang-alang x pakai baju, lagi sedap rasa dia", Taehyung tersengih memandang aku.

Ting tong!!

"Mama!", aku dan Taehyung berpandangan. Tanpa berkelip. Beberapa saat kemudian, aku tersedar semula.

"Pleaselah. Saya nak keluar", aku masih dengan selimut tu lalu terus keluar dari bilik Taehyung. Taehyung memandang Yeora tanpa berkelip. Sekarang dia kena pakai baju dan buka pintu untuk mama. Nanti pakai kena bebel tujuh keturunan kang.

---

Aku duduk sebelah Taehyung. Manakala, mama duduk di depan aku. Suasana jadi awkward sekejap.

"Jemput makan mama", aku terus mempelawa mama daripada berdiam diri membalas pandangan.

"Oh, ok. Kamu pon makanlah", aku dan Taehyung serta mama mula makan makanan yang aku masak. Nasib makanan semalam x basi. Kalau x, rugi je.

"Bila nak bagi mama cucu?"

"Pfffft!!", aku dan Taehyung tersedak serentak. Soalan yang x tau jatuh dari langit ke berapa mengejutkan kami berdua. Bagi cucu? Wtf. Manusia sebelah aku pon x nak sentuh aku, ni nak bagi cucu?

"Kenapa ni?", mama gelabah menuangkan air kepada aku dan anaknya. Mukanya yang penuh kerisauan. Dah tetiba tersedak, mana x risau. Entah-entah tulang ikan tu ha, tersakut. X ke bawa maut.

"X da apa-apalah, mama. Tersedak air je ni", Taehyung cuba menenagkan mama. Aku hanya mengangguk setuju.

"Hah, bila? Mama x sabar nak menimang cucu ni. Mesti syiok en?", mama mula berkata semula.

Kami terdiam. Kemudian, aku pandang dia, dia pandang aku.

"Entahlah, mama. X sampai lagi kut rezeki. Nanti kalau ada rezeki tu, adalah", Taehyung menerangkan. Nasib dia pandai cover.

Aku tertunduk. Memang nak ada anak. Tapi, kalau cinta pon x pernah wujud dalam hati si suami. Anak juga x menjadi. Huh. Aku mengeluh perlahan.

---

Selesai sahaja makan, kami pon sembang di ruang tamu. Mama ada banyak cerita. Kami hanya mampu dengar. Seronok betul aku tengok dia bila dia cakap tentang cucu.

Setelah beberapa lama selepas itu, kami mula penat. Taehyung sudah syahid di sofa sebelah manakala aku masih berada di hadapan mama.

"Bye. Mama rasa dah lama sangat mama duduk sini", mama tetiba berkata dan mula bangun apabila dia mula menguap berkali-kali. Mungkin terlalu penat bersembang dengan kami.

Mama gelak, kami gelak. Mama senyap kami senyap. Tu ja yang ada dalam penyembangan kami sebentar tadi.

Mama berjalan ke arah pintu. Aku menepuk kaki Taehyung apabila dia masih x sedar yang mama nak pergi dah. X elok kalau orang tengok kita buat x tau kat tetamu.

Taehyung mula bangun dan terus mengikut mama ke pintu. Masih mamai. Aku mampu tersenyum di dalam hati apabila melihatnya mengenyeh matanya perlahan.

"Bye. Tata. Titi. Tutu. Mama balik dulu", mama terus keluar dan masuk ke dalam kereta yang dipandu oleh pemandunya.

Setelah kereta mama lesap dari pandangan, aku tutup pintu dan menghela nafas lega.

Taehyung sudah naik ke atas. Mungkin mahu menyambung tidur? Aku juga sudah penta. Jadi, aku cadang nak mandi kemudian tidur walaupun sekarng baru pukul 4 petang.

•••

Penatnya hari ni. Penat menulis. Penat berfikir. Penat keluarkan idea. Urgh!! X pa. Untuk readers, aye sanggup buat apa-apa ja💞 Wait 4 the next chap tau.

Hari ni aye update satu chap je. Sorry, pishes. Aye penatlah. Hw bertimbun x sentuh lagi😌 thanks to cikgu(s) aye...

|√| [S1 & S2] Isteri Palsu - KTHWhere stories live. Discover now