08 + But, why?

5.1K 437 37
                                    

Hari yang indah. Sebab hari ni, kerja!!! Rindu nak jumpa my bff, Do Mina. Rindunya. Kuikui.

Aku dah bersiap hendak pergi kerja. Aku membawa heels sebab bos aku x suka pekerja dia x pakai heels. Faham x sakit bila pakai? Faham x? X palah.

Aku pon turun ke bawah dengan senang hati. Nak buat sarapan ke x? Buatlah. Buat yang simple-simple sebab nanti dia buang. Naya. Bazir ja.

Setelah selesai, aku terus keluar lalu menaiki kereta aku ke tempat kerja.

---

"Mina!", aku masuk-masuk ke dalam coffee shop tu terus peluk Mina. Terkejut beruk dibuatnya.

"Kau kenapa ni?", dia bertanya dan aku melonggarkan pelukan.

"X dalah. Cuma rindu nak tengok muka kau", aku tersengih. Dia hanya menjeling.

"Aku tahu itu. Dah, nanti bos cakap apa pulak. Pi tukar baju, kasut. Lepas tu, baru kita sembang sementara tunggu kedai bukak", aku hanya mengangguk paham dan terus masuk ke bilik persalinan.

---

Taehyung keluar dari biliknya dengan tergesa-gesa setelah selesai bersiap untuk ke office. Habislah. Boleh agak yang dia akan kena marah dengan papa sebab pergi kerja lambat.

Ni semua sebab betina tu. Kenapa dia x kejut aku? Sial punya perempuan. Taehyung mula turun. Rasa hati tu berkobar-kobar nak buat hobinya.

"Aik", dia pelik. Atas kosong, bawah kosong. Mana dia hilang ni? Dapur x berasap. Selalu dia akan masak sarapan untuk aku walaupun aku x pernah makan kecuali semalam, hari yang mama datang.

Dia keluar x bagitau eh? Mari kita tengok persembahan malam ni. Yang penting, kena pergi kerja lu.

---

Sudah tiba masanya untuk buka kedai. So, aku pon bangun dan mengalihkan papan gantung 'closed' kepada 'open'.

"Bos cuti lagi ke?", aku bertanya kat Mina dan dia hanya mengangguk sambil mengelap semua meja yang ada. Aku x tahu apa yang ada dalam minda Mina sekarang ni. Tapi, yang pasti, hari ni dia pelik sangat. Dia x banyak cakap. Dia lebih banyak...uhmm...termenung, gelisah x tentu pasal.

Aku kenal Mina ni dah lama. Dari sekolah menengah. Dan, dialah tempat aku berfangirl pasal Taehyung. Aku berjalan ke kaunter untuk mempersiapkan diri dengan sekeliling. Sambil itu, aku pandang Mina. Mata dia...berair. Tapi, kenapa?

"Mina?", aku panggil dia perlahan. Dia x dengar maybe sebab dia x berpaling langsung. Mata aku x terlepas pandang dirinya yang sedang tertunduk.

"Mina", sekarang aku panggil dengan sedikit kuat. Tetapi, masih sama. Apa yang menganggu otak kawan aku ni?

Aku dengan pantas keluar dari kawasan kaunter dan terus berjalan ke arah Mina. Dengan pantas, aku menarik badannya dan memeluknya erat. Dia buat aku rasa bersalah. Sebak aku tengok dia macam ni.

"Mina. Aku tahu yang kau ada masalah. Mind to share with me?", selepas dahaja aku berkata demikian, badan sudah terhinjut-hinjut sedikit. Aku mengusap belakangnya bagi menenangkan dirinya itu.

"Aku...hiks...aku bukan kawan yang baik. Aku...hiks...minta maaf", aku mula pelik. Kenapa ni?

"Hei, hei. Kenapa ni? Kenapa tetiba minta maaf? Kau x buat salah apa-apa lah kat aku. Kaulah bestfriend terbaik aku", aku berkata sambil menolak sedikit badannya untuk memandang mukanya yang sedikit sembab.

"Aku x kan...x kan pernah faham. X kan. Tapi, nanti kau...akan faham dan kau..akan mula benci aku. Aku nak...hiks...minta maaf sesiap", dia berkata di dalam tangisan. Aku hanya mengangguk walaupun akunmasih tidak faham dengan apa yang disampaikan.

"Dah, dah. Jangan nangis. Aku x kisah apa yang kau buat tapi, biasalah. Kau kena faham. Manusia buat kesilapan", aku dengan tenang menasihatinya.

"Kau kena kisah sebab...aku bukan manusia, Ra. Aku dah serupa binatang", dia berkata lagi. Aku hanya menggeleng lemah.

"Okay, okay. Dah tu. X payah nak nangis. Nasib hari ni bos x datang. Kalau x, pakai kena maki +marah + tolak gaji", aku berkata dan dia hanya mengangguk perlahan.

Aku masih x dapat apa yang hendak disampaikan. Teruk sangat ke benda yang Mina buat kat aku sampai gelarkan dirinya binatang? Aku rasa dia x pernah buat kesalahan langsung. Malah, maki orang pon x berani. Ni nak maki kawan sendiri. X palah. Malas nak ambil tahu.

•••

Jangan blur lagi guys. Ni clue paling terbaik boleh bagi. Hahahahha😈. So, fikir-fikirlah. Sebab clue ni bukan untuk sekarang. Clue ni akan digunakan untuk teka-teki yang akan datang. Stay tune, pishes💞

|√| [S1 & S2] Isteri Palsu - KTHWhere stories live. Discover now