Part 22 - Arissa Ameena

39.2K 1K 2
                                    

Ibu saudara Airez Radhwan sudah pulang ke rumah masing-masing pagi tadi. Khemah yang dipasang juga telah dikemaskan. Kini hanya tinggal keluarga Humaira  yang memeriahkan rumah itu

"Ma... Esok kitorang nak gerak dah. Daniel kena pergi outstation kat China. Alang-alang pergi, boleh kitorang honeymoon" beritahu Humaira ketika mereka sekeluarga sedang berehat di taman.

"Bagus la kalau macam tu" kata Puan Sri Rahayu. Dia menghirup air teh panas. Segar!

"Tapi.. kitorang cadang nak tinggal Arissa dengan Ameena kat sini. Mama okey?" Matanya memandang wajah wanita yang kesayangannya.

"Okey aje. Lagi mama suka. Berapa minggu kamu kat sana?" Kata Puan Sri Rahayu teruja. Seronok dapat meluangkan masa bersama cucu kesayangan.

"Dua minggu kut. Arissa dengan Ameena tu manja. Tak boleh tinggal lama-lama" jelas terpancar kerisauan pada raut wajah Humaira.

"Kat sini Mama dan Papa ada boleh jaga diorang. Rania pon ada" Puan Sri Rahayu memujuk. Bahu anaknya ditepuk.

"Yelah.. lagipun Maira tengok diorang makin rapat dengan Airen. Radhwan pon dah berubah. Semakin suka bermanja dengan Airen" Mata Humaira memandang Airen dan Radhwan yang sibuk melayan kerenah Arissa dan Ameena. Letusan ketawa anak-anaknya jelas kedengaran.

"Mama pon fikir macam tu jugak. Mungkin dia dh boleh terima Airen dalam hidup dia. Mama gembira tengok Radhwan yang sekarang" kata Puan Sri Rahayu sambil tersenyum.

"Maira pon". Mereka berbalas senyuman kemudian beralih melihat Radhwan dan Airen saling berkejaran dengan Arissa dan Ameena.

____________

Airen melangkah menuju ke dapur untuk menolong mamanya. Memandangkan hari ini hujung minggu jadi dia tidak perlu membuka kafe. Radhwan pon sedang berehat di bilik menyiapkan kerja pejabatnya. Airen tidak tahu apa perlu dilakukan jadi dia menghabiskan masa berada di dapur bersama Puan Sri Rahayu. Ibu mertuanya mengadakan kelas memasak pada hujung minggu. Nasib free hihihi.

Matanya tertancap pada susuk tubuh yang sedang memeluk lutut di tepi kolam ikan. Merenung ikan yang sedang berenang dengan bebas dalam kolam.

"Arissa buat apa ni? Mana Ameena?" tegur Airen sambil mendekati anak saudaranya. Dia mengambil tempat di sisi Arissa.

"Meena ikut atuk tengok kuda. Tadi atuk ajak tapi Rissa yang tak nak. Rissa suka tengok ikan berenang. Best kan ikan tu main dengan mak dengan ayah dia" jari telunjuknya yang kecil lurus ke arah sekumpulan ikan.

"Kenapa ni? Cuba bagitahu Acik Ren" Airen memandang wajah masam Arissa yang berada di sebelahnya.

"Rissa rindu umi dengan baba la" kata Arissa dalam nada sayu. Airen menghela nafas lembut. Lerrr rindu umi baba dia rupanya. Arissa masih lagi memandang kolam ikan dihadapannya. Amboih tak kalih langsung tengok aku.

Airen menarik senyuman manis. Nafas dihela perlahan.

"Arissa beruntung tau masih ada umi dengan baba. Walaupun umi dengan baba Rissa jauh, Rissa tetap boleh tengok diorang. Kalau Rissa rindu diorang Rissa masih lagi boleh peluk cium diorang. Rissa boleh tengok wajah diorang. Tapi Acik Ren lain. Kalau Acik Ren rindu mak ayah  Acik Ren, Mama Ren tak boleh tengok wajah diorang dah. Tak boleh peluk cium diorang sebab diorang dah tak ada dlm dunia ni. Walau macam mana pun diorang tetap ada dalam hati Acik Ren". Tanpa sedar air matanya mengalir. Dia cuba menahan sebak yang menguasai hati.

"Acik Ren, Rissa minta maaf. Rissa tak ada niat nak buat Acik Ren nangis. Acik Ren jangan nangis. Nanti Rissa panggil Papa Rez suruh pujuk Acik Ren eih" kata Arissa menunjukkan rasa bersalahnya. Dia bangun dan berdiri di tepi Airen. Pipi Airen yang basah dengan air matanya dilap dengan jari comelnya.

"Mana ada acik Ren nangis. Acik Ren redha dengan pemergian diorang sebab Acik Ren kuat. Jadi kalau Arissa nak jadi macam Acik Ren, Rissa tak boleh nangis. Kalau Meena tengok mesti Meena pon ikut sedih sekali" kata Airen sambil mengelap sisa air matanya.

"Rissa janji tak sedih dah" jari kelingkingnya yang comel diangkat tinggi. Airen menyambut huluran tersebut. Lega dapat memujuk Arissa yang kesedihan.

"Dah tak nak merajuk dah. Jom pergi dapur tolong nenek. Rissa tu perempuan kena masuk dapur nanti nak masak kat suami tak reti pulak" tubuh kecil Arisaa didudukkan ke atas ribanya.

"Betul tu Rissa" tiba-tiba ada suara menyampuk dari belakang. Dia mengambil tempat di sebelah Airen. Sebelah tangannya sudah melingkari pinggang isterinya.

"Pa Rez !! Tadi kan Acik Ren menangis" mulut comel Arissa sudah memecahkan rahsia. Aduhh budak ni. Malu aku kalau dia tau aku nangis.

"Yer ker? Kenapa Acik Ren nangis?" soal Radhwan ingin tahu. Hakikatnya dia dari tadi dia curi-curi dengar di sebalik sliding door yang memisahkan ruang tamu dengan halaman kolam ikan.

"Acik Ren rindu mak ayah Acik Ren

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Acik Ren rindu mak ayah Acik Ren. Papa Rez pujuk la Acik Ren" arah Arissa. Aikk ! Dia buat Airen nangis aku jugak yang kena pujuk.

Radhwan mendekatkan wajahnya. Pipi Airen dikucup lama sehingga merah pipi gadis itu. Berbunga hatinya apabila Airen langsung tidak menolak

"Tengok! Acik Ren dah tak nangis. Rissa rindu umi dan baba eih? Malam ni kita video call dengan umi eih. Sekarang ni jom kita tolong nenek masak" kata Radhwan sambil bangun.  Airen masih kaku di tempat duduknya.

"Jom!!" tubuh kecil Arissa didukung. Tangan kanannya dihulur kepada Airen untuk menolong gadis itu bangun. Airen mencapai perlahan dan mereka bertiga berjalan beriringan menuju ke dapur.

"Nenek!!" Jerit Arissa. Ya Allah budak ni. Sakit telinga aku!

"Eih Rissa.. Buat apa kat sini?" terkejut dia dengan jeritan Arissa. Dia tersenyum dalam hati melihat Radhwan menggenggam erat tangan Airen. Arissa diletakkan di atas meja dapur.

"Hari ni Rissa nak tolong nenek masak. Rissa nak jadi chef!" Tangan kecil itu diangkat tinggi.

"Baiklah wahai Chef Nur Aleya Arissa" kata Puan Sri Rahayu. Semua yang berada di dapur melepaskan tawa melihat telatah Arissa.

___________

Kasih Yang HilangWhere stories live. Discover now