0.8 & 0.9

16.2K 679 9
                                    

Merissa diam dan tangannya di simpulkan di dada . Protes sebab papanya mengambilnya lambat . Merissa membuang pandangan ke luar tingkap . Tak nak tengok muka papa .

"Sorry lah princess papa . Bukan papa sengaja nak ambik lambat" Tengku Abdullah meminta maaf kepada Merissa . Kepala Merissa di usap perlahan dengan tangan kirinya .

Merissa hanya mencebik . Tak nak cakap dengan papanya .

"Kenapa princess papa buat bibir macam tu ? Tak cantik tau . Cuba senyuman. Sejuk juga hati papa ni tengok"

Merissa mula rasa reda sedikit marahnya . Dia melihat papa yang sedang memandu . Sesekali papanya melihat ke arahnya .

"Papa bawak kereta tu tengok jela dekat depan . Bahaya tahu . Yela princess papa ni maafkan . Janji tak buat lagi" Merissa menunjukkan jari telunjuk kepada Tengku Abdullah.

Tengku Abdullah tertawa kecil lalu dia mengangguk .

"Iya janji . Dah tak payah buat muka lagi . Dah tak cantik nanti princess papa ni"

Meriss ketawa melihat wajah papanya yang serba salah itu. Rasa bahagia melihat bibir papa yang mengukirkan senyuman itu . Dulu masa dia belum berubah, papanya kurang mengukirkan senyumannya . Sekarang papanya nampak sangat bahagia mengukirkan senyumannya .

Tengku Abdullah tak habis habis bersyukur kepada Allah sebab telah menunjukkan jalan yang benar kepada puterinya yang satu . Hati tuanya sangat bahagia tak terhingga . Suka tengok puterinya yang sudah berhijap sekarang. Nampak lagi berseri muka bersih puterinya . Dia berdoa dalam hati supaya Merissa kekal begitu selama lamanya .

***

"Assalamualaikum, Mama oh mama . Princess mama dah balik ni" jerit Merissa di hadapan pintu agam rumah itu .

Engku Marina yang sedang sibuk memasak terus mematikan api dapur . Dia berlari anak ke ruang tamu . Tubuh Merissa di bawa ke dalam pelukannya . Airmata Engku Marina mengalir gembira .

"Ya Allah anak mama, makin cantik sekarang . Mama suka tengok princess mama ni" ujar Engku Marina gembira . Wajah Merissa di tekup dengan ke dua tangannya dan di cium seluruh muka Merissa berkali kali .

Merissa ketawa senang dengan perbuatan mamanya . Wajah mamanya yang sudah kemerahan sebab menangis di kesat perlahan . Pipi mamanya jugak di kucup sayang .

"Ada ada je lah mama ni" Merissa tersengih malu di puji . Tudungnya yang tadi elok terletak sekarang dah senget benget di sebabkan mamanya . Tabah lah .

"Betul lah sayang . Mama suka tengok princess mama yang sekarang bukan yang dulu . Berseri dah muka princess mama ni . Mama bersyukur sangat sayang" Engku Marina memegang ke dua dua belah tangan Merissa .

"Apa pulak duduk depan pintu ni, mamanya . Ajak lah anak awak ni masuk kalau iya pun . Budak tu dah lah baru sampai" celah Tengku Abdullah yang sedang menolak beg roda Merissa .

Engku Marina tersengih. Rasa malu di tegur oleh suaminya . Ialah, ibu mana je yang tak gembira tengok anaknya .

"Iya lah, papanya . Jum sayang kita masuk"

Engku Marina menari tangan Merissa .

"Kejap ma . Ni hah, Rissa nak angkat beg Rissa. Papa tak payah lah angkat biar Rissa yang angkat. Kesian papa"

My Super Daddy ✔Where stories live. Discover now