1.6

15.7K 586 18
                                    

Merissa keluar dari kereta bila melihat Puan Sri Aida sedang mendukung Danny di pintu utama rumah . Merissa tersenyum melihat Danny yang sedang mengisap gengaman tangan tembamnya . Dah memang habit dia .

"Assalamualaikum, anak mummy" Merissa mendepakan tangannya dan menghampiri Puan Sri Aida dan Danny . Danny di ambil dan di cium sepuasnya . Rindu lah!!

"Assalamualaikum maa" Merissa menyalam tangan Puan Sri Aida .

Puan Sri Aida tersenyum dan Merissa di bawa ke dalam pelukan . Rindu dengan menantu dia yang satu ni .

"Waalaikumussalam, jadi macam mana dengan honeymoon korang berdua best?" tanya Puan Sri Aida . Tangan menantunya itu di gengam .

"Okay je ma, tapi nanti lagi berapa bulan mesti mama dapat cucu made in Jepun pulak" celah Dato Ahmad Danial tiba tiba . Tangannya di hulur untuk bersalam dengan Puan Sri Aida .

Merissa menjeling sekilas ke arah Danial . Mulut tu tak ada insurans ke? Depan mama kot . Aku tempeleng kang patah tengkuk tu .

Dato Ahmad Danial tersenyum kambing bila melihat Merissa yang sudah menjeling itu . Tahu sangat yang bininya itu tengah marah .

"Elok lah tu, nanti Danny dapat adik . Lagi meriahlah keluarga kita nanti" Puan Sri Aida tersenyum melihat anak dan menantunya itu .

"Dah dah jom masuk . Sampai bila nak duduk depan pintu ni. Hah Danial pergi angkat beg beg itu dulu . Rissa jom kita mama duduk dekat ruang tamu" arah Puan Sri Aida . Tangan Merissa di tarik.

Merissa tersenyum menang . Bila Mak mertuanya menyuruh Danial mengangkat beg . Keningnya di jungkit kan berkali kali kepada Danial dan mulutnya di gerakkan 'padan muka' tanpa suara .

Dato Ahmad Danial mengecilkan matanya . Suka lah tu . Tak apa tak apa . Ada ubi ada batas, tunggu lah kejap lagi aku balas . Muahahaha .

Dato Ahmad Danial mengeluh melihat beg yang banyak itu . Iya lah pergi Tokyo bawa dua beg roda je . Ni dah ada lima beg . Sebab apa? Ni semua Merissa pun pasal . Tak habis habis nak membeli belah dekat sana . Pokai duit aku di buatnya . Gurau gurau, semua tu Merissa menggunakan duitnya sendiri . Sebab di kata nak belikan cenderahati untuk keluarga menggunakan duitnya sendiri . Aku nak bayarkan pun dia marah . Redha je lah .

***

"Anak mummy rindu tak dengan mummy?" tanya Merissa . Danny di baringkan di tengah tilam . Merissa tersenyum melihat Danny yang sedang tersenyum itu .

"Rindu tak? Yang tersenyum tu kenapa? Gigit tangan tembam ni kang" Merissa mengacah ngacah mengambil tangan tembam Danny dan di bawa ke mulutnya .

Danny menarik tangannya dari Merissa . Takut kena gigit . Bak kata pepatah Melayu 'sediakan payung sebelum hujan' . Okay tak ada kena mengena .

"Danny tak rindu mummy . Tapi Danny rindu daddy je" celah Dato Ahmad Danial lagi . Kemudian dia tertawa kecil .

Dia ni memang suka mencelah mana mana bila orang tengah bercakap ke? Orang bukan cakap dengan dia pun .

Merissa tidak memperdulikan Danial . Malas nak layan . Sekarang masa dia nak luangkan masa bersama Danny terchenta .

"Danny duduk dengan opah okay tak? Danny ada nangis nangis? " tanya Merissa . Dia tahu yang anaknya itu tak akan jawab sebab dia mana reti nak bercakap . Cuma nak ajak Danny berborak . Walaupun Danny tak balas .

"Danny okay je mummy . Opah jaga Danny memang super . Danny tak ada pun nangis nangis . Cuma itu lah kadang kadang tu adalah" kata Dato Ahmad Danial dan di sengajakan membuatkan suaranya seperti budak budak .

Merissa menjungkitkan keningnya kepada Danial yang sedang duduk di sofa bermain telefon . Kemudian dia mencebikkan bibirnya . Menyampah pulak aku dengan dia ni .

"Tak baik kutuk suami dalam hati . Berdosa tau . Tak bau syurga nanti" kata Dato Ahmad Danial tiba tiba . Matanya masih tertancap di screen telefon .

Merissa terkedu . Deep pulak dia punya ayat tu . Terasa sampai jauh dalam hati . Pedih macam kena simbah dengan asid . Mengarut tak sudah . Maaflah .

Merissa berpaling kembali kepada Danny . Merissa mengukirkan senyuman melihat Danny yang menghisap lengan bajunya . Dengan perlahan Merissa menarik baju lengan panjang Danny ke atas sedikit . Dan Danny kembali menghisap tangannya .

Merissa terfikir juga, mana datang habitnya menghisap tangan dia tu . Bila Merissa teringat balik masa dia mengandung tak ada pulak dia hisap jari . Dan Merissa ada juga bertanya kepada mamanya yang masa kecil dia ada ke hisap tangan tapi mama cakap tak ada pulak . Ke Danny ikut perangai daddy dia? Dah memang sah lah ikut perangai daddy dia .

Tapi tak boleh di biarkan sangat Danny isap tangan dia . Sebab kuman kan ada di mana mana . Jadi Merissa tak galakkan Danny isap tangan . Tapi tulah, Korang pun tahu kan yang Danny ni kalau tarik tangan dia dari mulut kecil itu akan menangis . Kalau menangis perlahan tak apa jugak . Ni menangis macam kena pukul . Hailah nasib anak baru satu .

***
Vote and comment. Thanks!

My Super Daddy ✔Место, где живут истории. Откройте их для себя