Dugaan Berat

61 7 0
                                    

Qarnain melambaikan tangan nya. Matanya berkaca-kaca melihat Nia. Perasaan nya bercampur-baur. Aneh sekali bila dia merasa rindu yang teramat sangat pada Nia sejak akhir-akhir ini.

"Nain!" laung Nia sambil membalas lambaian. Air mata kegembiraan mengalir di pipinya.

Nia kelihatan berjalan untuk kembali kepada Qarnain. Tiba-tiba langkah gadis itu terhenti. Dia di lihat sedang memandang ke suatu arah di tingkat bawah bangunan dengan wajah yang terkejut dan ketakutan.

"Kenapa Nia?" Qarnain tertanya-tanya sendiri. Dia pasti ada seseorang di bawah tapi tak dapat di lihat.

Nia kelihatan tergamam. Sekejap dia memandang Qarnain dan sekejap dia memandang 'seseorang' di tingkat bawah itu.

Sesuatu yang mengejutkan berlaku bila Nia tiba-tiba berlari ketakutan seperti nampak hantu. Kaki nya melangkah pantas menuju ke jalan raya yang terdapat di hadapan bangunan rumah kedai.

Sebuah kereta yang meluncur laju ketika itu tidak sempat menekan brek bila Nia tergesa-gesa berlari melintas jalan.

"Awas Nia! ! !" Qarnain melaung sekuat hatinya. Terlambat.

Pumm!

Tubuh gadis itu tercampak dan terkulai di atas jalanraya.

"Ya Allah.." Qarnain menggigil. Badannya terasa lemah.

"Nia! Nia!..." dia berlari sekuat hati turun dan menuju ke arah jalanraya. Orang ramai sudah berkerumun.

Tubuh Nia berlumuran darah.

Qarnain memangku tubuh Nia. Dia menangis dan meraung-raung bila gadis itu tidak bergerak-gerak lagi. Orang ramai cuba menenangkan nya.

Tak lama kemudian polis dan ambulans tiba. Ketika petugas khas yang memeriksa denyutan nadi Nia menggeleng kepala dan menutup keseluruhan jasad gadis itu dengan kain,Qarnain tahu Nia sudah tiada lagi.

Hiba menyelubungi perasaan. Segala kenangan manis bersama Nia kembali bermain di fikirannya.

Patutlah dalam sehari dua ni dia di haruk rasa rindu yang kuat pada Nia. Rupanya ia suatu petanda yang Nia akan pergi buat selama-lamanya.

Sementara itu pakcik Talha sedang memerhatikan segalanya dari beranda tingkat dua betul-betul di hadapan bilik sewa Qarnain...

"Tabah lah Nain. Mujur kau sempat temui Nia buat kali terakhir. Perjalanan seterusnya akan menemukan kau dengan jawapan di atas setiap persoalan yang timbul. Aku cuma menjalankan 'tugas' aku. Suatu masa nanti kau juga perlu jalankan 'tugas' kau..."kata pakcik Talha di dalam hatinya.

Orang tua itu mengesat air matanya dengan sehelai kain sapu tangan. Dia pun beredar pergi.

                        * * * * * * * *

Sudah beberapa hari berlalu sejak tragedi yang meragut nyawa Nia. Mayatnya sudah pun selamat di hantar pulang dan di kebumikan di negara asalnya,Thailand.

Qarnain telah kembali stabil dari segi emosi dan mental. Dia tahu tiada guna untuk terus bersedih dan meratap. Yang pergi tidak akan kembali lagi.

Cuma pemergian Nia telah meninggalkannya dengan beberapa persoalan yang berlegar-legar di fikiran.

Segalanya bermula sejak Nia bersikap janggal sebelum ini, serta kata-katanya yang mengandungi maksud tersirat. Sehingga kini pun Qarnain masih tidak dapat jawapannya.

Lagi memeningkan kepala Qarnain bila dia telah memutuskan perhubungan dengan Nia. Kenapa gadis itu masih mengambil berat dan menunjukkan rasa cintanya pada Qarnain tapi dalam masa yang sama mengandungkan benih dari lelaki lain?

Garisan MasaWhere stories live. Discover now