Jalan Terakhir (Takdir Nia)

43 2 0
                                    

Qarnain menaiki tangga ke tingkat dua rumah kedai tempat dia menyewa. Ketika dia hendak berjalan menuju ke biliknya di sebelah hujung,dia ternampak dirinya sendiri muncul dari bilik sambil melaungkan nama Nia di beranda.

Cepat-cepat Qarnain menyembunyikan diri. Dia tak boleh bertemu dengan dirinya sendiri.

"Nain!" terdengar suara Nia membalas laungan tadi. Qarnain mengintai dari suatu celahan dan ternampak Nia berpatah semula menuju ke rumah kedai.

Baru Qarnain teringatkan sesuatu. Apa yang sedang di saksikan nya ketika itu adalah ulang tayang saat-saat akhir sewaktu kekasihnya Nia sebelum di langgar sebuah kereta dan mati di tempat kejadian. Seolah-olah Qarnain di bawa kembali ke masa silam untuk menyaksikan tragedi yang menyayat hati itu.

Segera dia teringatkan orang misteri yang muncul di tingkat bawah. Ya, itulah kelibat yang di saksikan oleh Nia sebelum ketakutan lalu melarikan diri ke jalan raya dan terlibat dengan kemalangan yang meragut nyawanya.

"Siapa orang misteri tu? siapa?" getus hati Qarnain. Laju dia melompat turun ke tingkat bawah rumah kedai. Kali ni orang misteri tu tidak akan di lepaskannya.

Sampai di bawah Qarnain melihat sendiri Nia telah melarikan diri ke arah jalanraya dan kejadian di langgar itu berulang kembali di hadapan matanya.

Sakit hatinya bagai di hiris sembilu. Lantas di toleh ke arah munculnya orang misteri. Suatu kelibat lembaga yang mengerikan sedang berdiri tercegat dengan wajah yang menakutkan.

"Celaka! makhluk apa kau ni!"

Lembaga itu terus meluru dan mencekik leher Qarnain. Dia tak berdaya melawan kudrat makhluk tersebut....

Aarghh!

                        * * * * * *

Qarnain terjaga. Rupanya dia hanya bermimpi. Hantu? adakah hantu yang yang di lihat oleh Nia sewaktu saat akhirnya sebelum di langgar dahulu?

Bingung Qarnain seketika. Dia menarik nafas panjang dan beristighfar. Semua yang di lihatnya tadi mimpi ngeri belaka. Bolehkah dia mempercayai nya?

Tidak,sukar bagi Qarnain untuk percaya hal sebegitu. Perasaan ingin tahunya meluap-luap.

Kalau bukan hantu,habis tu siapa?

Siapa atau apa sebenarnya yang di lihat oleh Nia? Buntu fikiran Qarnain. Dia teringin benar ingin tahu jawapannya. Dalam mimpi tadi dia di bawa kembali ke saat silam. Yang di lihatnya adalah hantu. Itu sukar untuk di terima akal. Mimpi boleh jadi mainan syaitan semata.

"Atau aku perlu pulang kembali ke masa silam dan mencari jawapan sebenarnya?" tiba-tiba muncul idea itu dari benaknya. Hasratnya tiba-tiba jadi terbantut. Dia tahu Professor Daud dan Reez pasti akan membangkang keinginannya itu.

Berserabut fikiran Qarnain. Dia tahu yang dia akan kecewa dan terus hidup dengan persoalan tanpa jawapan sepanjang hidupnya jika hasrat itu tidak dapat di tunaikan.

Tiada banyak masa lagi. Malam ini pun adalah malam terakhir dia,Rocky dan Ray menghuni di jabatan makmal. Pagi esok mereka semua akan meninggalkan tempat ini. Tiada lagi misi dan program rahsia. Segalanya telah selesai.

Hanya ada satu jalan terakhir.

"Mungkin aku terpaksa langgar juga peraturan yang telah di tetapkan oleh Prof dan Reez"getus hati Qarnain. Lagipun dia,Rocky dan Ray telah di berikan kepercayaan dan akses untuk masuk ke makmal bawah tanah.

Jam tangan baru pukul 2:35 pagi. Tak berlengah Qarnain pun bangun dari katil dan menukar pakaian nya. Diari peribadi nya yang di simpan dalam beg lalu di keluarkan.

Garisan MasaWhere stories live. Discover now