Chapter 4 : Kesanggupan

2.5K 87 12
                                    


Di M.A.T.A Medical Center...

Alicia : Ali..bilalah kau nak sedar dari koma..ak--aku rindu dengan perangai kau yang macam budak-budak tu...k-k-kalau bukan sebab aku,kau takkan terlantar macam ni (Alicia sebak dan mengalirkan airmatanya tanpa disedari).

Sudah hampir seminggu Ali koma di M.A.T.A Medical Center dan Alicia tanpa jemu menemankan Ali pada setiap masa---malah setiap saat.General Rama juga telah melaporkan insiden tersebut kepada Dr. Ghazali.

---GENERAL RAMA FLASHBACK ON ---

General Rama tiba di rumah Dr. Ghazali.Sejujurnya dia tidak tahu apa yang nak dikatakan kepada Dr. Ghazali.Tetapi sesuatu perlu difikirkannya untuk menyelamatkan Ali.Akal fikirannya menerima satu idea.Idea yang mungkin bernas.

General Rama : Selamat sejahtera Dr Ghazali.

Dr Ghazali sedang menonton televisionya.

Dr Ghazali : Siapa pulak yang datang malam-malam ni (Dr Ghazali menuju ke pintu dan membuka pintu.)

Dr Ghazali : R..R...Rama??

General Rama : Ya Ghazali,ini aku.

Dr Ghazali menjemput General Rama masuk kedalam rumahnya. Dr Ghazali terkejut apabila melihat rakan baiknya semasa di SRT Dan M.A.T.A. masih hidup! Dia masih teringat misi 20 tahun lepas.Dia dan General Rama telah diserang di HQ M.A.T.A. Penggodam telah berjaya mengaktifkan M.A.T.A Nuclear System dan misil nuklear tersebut akan menuju ke HQ M.A.T.A. Untuk membuka pintu keluar,seorang perlu menekan butang yang terdapat di komputer di bilik kawalan. Ini bermakna jika hanya ada dua orang,hanya seorang akan terselamat.

General Rama : Ghazali,keluar cepat! Base ini akan diserang misil nuklear sebentar lagi,aku akan tekan butang ini sehingga kau keluar!

Dr. Ghazali : Tapi kau Rama..kau takkan terselamat! Aku tetap akan bersama kau!

General Rama : Ghazali...kalau kau kawan baik aku,tolonglah selamatkan diri,aku takkan apa-apa..tolong jalankan Protokol Gegas..aku cuma mahu kau ingat kaulah satu-satunya kawan aku yang terbaik. Tolong selamatkan diri cepat.!

Interkom : Missile arriving in 3 minutes.Please activate Protocol SafeHouse immediately.

Dr Ghazali : aku..takkan lupakan jasa kau Rama..Selamat tinggal!

Dr Ghazali lari keluar dari HQ M.A.T.A Dan beberapa saat selepas itu...

BOOOOOOOOMMMMM!!
HQ M.A.T.A hancur dimusnahkan nuklear.

Sejak hari itu,dia telah meletakkan jawatan sebagai M.A.T.A Technology Specialist dan menghilangkan diri disebalik kemegahan Cyberaya.

--------END of Ghazali FLASHBACK--------

Dr. Ghazali : Macam mana kau boleh terselamat didalam letupan dulu?

General Rama : lepas kau keluar dari base,Protocol SafeHouse telah mengaktifkan bunker yang terletak dibawah tanah.Aku berlindung dalam tu,bunker tu hampir musnah tapi aku tak tercedera langsung. Pasukan Penyelamat M.A.T.A jumpa aku keesokan harinya dalam keadaan pengsan.Tapi aku datang ini ada berita nak bagitau kau..

Dr Ghazali : Berita apa?

General Rama : Kau masih ingat Projek I.R.I.S yang kau cipta? Projek yang belum stabil tu?

Dr Ghazali : Aku ingat...projek yang telah dihentikan itu..

General Rama : Anak kau,Ali telah terjumpa I.R.I.S dan dia dah aktifkan I.R.I.S secara tidak sengaja. IRIS dah sync dengan dia jadi---M.A.T.A tiada pilihan selain menjadikan dia Ejen M.A.T.A. Ali telah berada didalam teras Tekno,sama seperti kau..Bakat dia telah dikagumi oleh ketua-ketua teras dan dia telah ditawarkan untuk memasuki Akedemi M.A.T.A. Aku minta maaf kerana terpaksa merahsiakan perkara ini.

Mr Agent & Mrs AgentWhere stories live. Discover now