Chapter 21 : Pertemuan Semula 1

1.7K 86 46
                                    

"Kau...Ali yang dulu larikan diri dari akademi?, Moon mahukan kepastian. Dia mahu jawapan. SEKARANG!

"Err Aku..aaaa aku kena pergi! Maaf! Aku bukan Ali!", Ali dengan pantas mencapai beg bimbitnya yang mengandungi pelbagai dokumen untuk beredar dari situ. Dari disoal oleh Moon. Dia perlu menyelesaikan hutangnya dengan pelajar perempuan yang telah dia langgar sewaktu ke sini tadi.

"Ali! Nanti! Jangan kau pergi tanpa KEBENARAN AKU!",Moon menjerit dari jauh. Dari bunyi suara,Ali mengetahui Moon telah naik darah. Nampak sahaja dia hyperactive dan ceria,sekali dia dah naik darah,kalah Ejen Leon!.

Ali perlahan-lahan memalingkan mukanya kebelakang,kelihatan Moon sedang melihatnya dengan pandangan tajam. Pandangan yang macam nak makan Ali.

"Ali,aku tahu kau tengah takut,sini,jangan risau,I'm still Ejen Moon yang kau kenal sejak 10 years ago. Meh sini.", tiba-tiba suara Moon berubah jadi lembut seperti sediakala.

Ali berpatah kembali ketempat asal mereka berdua bertemu,dan bertentanglah mata kedua-dua ejen M.A.T.A tersebut.

"Ali..cuba kau cerita sebenarnya,apa yang jadi malam 10 tahun lepas?Kenapa kau lari? Apa hubungan kau dengan Rudy? Kenapa Rudy menangis masa dia tahu kau dah lari akademi? Kenapa tiada satu pun ejen M.A.T.A tau kau kat mana sedangkan M.A.T.A adalah agensi serba tahu? Lagisatu, kau tahu tak Alicia hampir jadi tak siuman also known as GILA sebab rindukan kau.", Moon cuba mengorek rahsia lepas.

Ali tiada pilihan lain,selain menceritakan kejadian 10 tahun lepas..Daripada sejak dia bertemu Rudy di taman sehinggalah dia berpindah ke rumah baharu. Ali percaya Moon mampu memahami keadaan dirinya.

"Macam tu rupanya..maknanya selepas kau lari,kau tinggal dengan Ejen Bakar la kan? Sampai hati kau tak contact kitaorang langsung..anyway masa kau hantar video tu,suara kau fuhh sedap gila sampai Alicia menangis", Moon mula memahami kisah sedih Ali yang menyebabkan Ali lari dari akademi.

"Bukan taknak contact tapi..General minta aku hilangkan diri..aku minta kau jangan bagitahu orang lain..cuma untuk sementara ini sehinggalah aku bersedia untuk berjumpa dengan diorang. Alicia pun,tolong jangan bagitahu dia ya.

"Baiklah Ali,aku akan jaga rahsia kau. Sekarang kau nak pergi mana?Aku boleh tolong kenalkan tempat-tempat di sekitar kawasan universiti ni. Oh ya lagisatu,Viktor,kawan baik kau pun ada sini,dia satu course dengan kau.

"Viktor?! Lama tak jumpa dia..oh aku nak kena pergi jumpa satu pelajar perempuan ni,aku terjatuhkan telefon dia semasa perjalanan nak mendaftar. Nanti kita borak lagi ya Moon", Ali dan Moon bertukar nombor telefon bagi memudahkan perhubungan. Setelah itu,mereka berdua menuju ke haluan masing-masing.

Ketika Moon sedang melangkah pergi dari kawasan tersebut,dia berPOV sebentar.

*******************************
Moon POV's
Biar betul yang aku jumpa tadi tu Ali?! Handsomenya dia! Kalah Jet! Dulu memang la dia comel tapi sekarang? Tak boleh jadi! Aku kena rampas dia dari Alicia!

Saya : Tolong Moon,jangan suka Ali dalam FF ni,cukuplah ada Alilicia dan Ruli haritu. Taknak tambah Alimoon pulak😭nanti cerita lain aku letak kau okay?

Moon : Betul eh? Nanti kau letak Alimoon tau next story,baiklah,aku tak kacau Alilicia! thanks!

Saya : 😩

(apa yang moon cakap tu actually dia bergurau,mana boleh Ali dan Alicia dipisahkan!😓).

********************************

Ali yang sedang berjalan,mencari spot sesuai untuk duduk menghubungi orang yang telah dilanggarnya. Dia membuka telefon bimbit dan mendail nombor telefon yang telah dia dapatkan dari kaunter pertanyaan tadi.

Mr Agent & Mrs AgentWhere stories live. Discover now