INTERVAL 1.0

9 0 0
                                    


Kejap-kejap tertoleh ke kiri. Kejap-kejap toleh ke kanan. Beg bimbit yang ada dalam jinjingan tangannya tadi terus dipeluk. Di pandangnya ke belakang buat kesekian kalinya. Langkah dipercepatkan dengan riak muka penuh dengan keresahan. Dia dapat rasakan, ada seseorang mengekorinya dan dia akui, nyawanya dalam bahaya sekarang. Semuanya gara-gara kandungan beg bimbit yang mengandungi seribu macam rahsia yang menjadi kunci kepada jawapan yang dia cari selama ini.

Kereta toyata Hilux dah menunggu bertentangan di atas jalan raya. Riak muka yang keresahan perlahan-lahan bertukar gembira. Penyelamatnya ada di hujung sana. Once dia masuk ke dalam kereta tu, barulah dia boleh menarik nafas lega. Jalan dipandang kiri kemudian ke kanan. Cuba nak memastikan tiada kereta yang lalu-lalang supaya selamat dia nak melintas nanti. Laju dia melintas untuk ke seberang, tapi dia tak sedar satu kereta sedang meluncur laju di atas jalan.

Baaammmm...

Tubuhnya melayang jauh ke udara, sebelum terhempas ke atas jalan. Kereta tadi lesap dari radar membiarkan dia terbujur kaku di situ. Keliling dunia rasa kelam, berputar. Tak ada satu pun bunyi yang kedengaran. Nafas yang ditarik terasa tersekat-sekat. Dipaksanya juga untuk memenuhi tuntutan badan dalam menunjang nyawa yang satu. Dalam kelam penglihatannya, dia dapat lihat seorang lelaki melangkah keluar dari kereta Toyota itu dan mendekati dirinya yang makin lama makin terkulai.

"Tolong.." terketar-ketar suaranya. Untuk seketika dia berasa lega. Dengan harapan lelaki itu akan membantunya. Lelaki itu kemudiannya melutut, tapi dia tak mampu bergerak. Seluruh badan terasa bagai disiat dan kebas. Sejurus itu juga, darah tersembur keluar dari mulutnya membuatkan dadanya terasa terbakar bagai disalai di atas api. Lelaki tadi masih seperti tadi, merenungnya.

"This is the end of your time." Lantas, beg bimbit yang ada dalam genggamannya ditarik. Kudratnya tak mampu untuk mempertahankan satu-satunya perkara yang berharga buatnya. Langkah lelaki itu yang pergi meninggalkannya perlahan-lahan hilang dari pandangan. Dunia bertukar menjadi gelap.

LUKISANWhere stories live. Discover now