4

6 0 0
                                    


Tiga nota yang tak ada kesinambungannya itu aku renung. Entahlah, walau dah beribu kali aku tengok sekalipun aku masih lagi susah nak mencari jawapannya. Aku tengok jam yang elok terlekat di dinding betul-betul atas tv. Dah hampir sejam jugaklah aku bertapa depan meja kopi cuba nak menafsirkan nota ni. Tak cukup serabut dengan task yang aku kena buat, diserabutkan lagi dengan kewujudan nota misteri ni. Naik gila aku dibuatnya. Aku bersandar pada sofa sambil meraup muka dari atas ke bawah dengan harapan dapatlah hilang segala kekusutan. Tapi tak sempat pun cubaan tersebut aku lakukan, telefon berdering, minta untuk diangkat. Tak buang masa sebab aku pun tak mampu nak fikir lagi dah, terus aku angkat call tanpa tengok siapa pemanggilnya.

"Hello."

"Along, aku nak duit!" Suara Alang, adik aku yang bongsu kedengaran. Aku mengeluh perlahan. Memang budak ni call kalau tak mintak duit tak sah.

"Kau nak buat apa dengan duit tu?"

"Alah, kau tak payahlah banyak cerita sangat. Kau bank in kan jelah duit tu. Banyak tanya pulak."

"Yelah. Aku tanya kau nak buat apa dengan duit tu. Aku as abang kau berhak tahu duit tu kau nak buat apa."

"Dah memang jadik tanggungjawab kau kan untuk tanggung kitorang. Kalau abah ada dia takkan banyak tanya tau macam kau ni. Aku nak duit tu buat belanjalah. Takkan aku nak beli dadah pulakkan? Kau jangan lupa apa yang kau dah buat kat Abah dulu sampai hidup kita jadi macam ni."

Aku terdiam. Aku pejam mata perlahan-lahan cuba untuk menahan sabar. Adik aku ni memang kurang ajar sikit lepas kehilangan ayah aku. Aku tak boleh salahkan dia sebab abahlah tempat bergantung dan bermanja. Dalam family kami dialah paling rapat dengan abah. Kiranya, apa yang dia nak dia akan dapat.

"Kau nak berapa?"

"300 ringgit je. Bank inkan esok tau."

Tak sempat aku nak sambung, talian kat sebelah sana dah dimatikan. Telefon aku campakkan ke tepi. Apa yang Alang cakap ada betulnya. Salah aku, waktu hujung nyawa Abah nak berjumpa dengan aku, tapi aku gagal untuk lakukan satu-satunya tanggungjawab aku sebagai seorang anak. Hanya dengan satu kesilapan yang aku lakukan, mereka tuduh aku penyebab kepada kematian Abah walaupun hakikatnya bukanlah apa yang mereka sangka.

Kipas siling yang berputar aku renung. Sebenarnya aku malas nak menceritakan apa yang berlaku. Aku tak nak keruhkan lagi keadaan. Lagipun, kalau aku cakap sekalipun, tak mungkin mereka akan faham dan maafkan aku. Entah! Fikiran manusia yang paling kompleks. Kalau mereka dah tetapkan aku bersalah, even, mahkamah bagi hukum aku tak bersalah sekalipun, tak mungkin itu yang akan ubahkan pemikiran mereka. So, aku senyapkan je. Mungkin itu yang lagi terbaik sebenarnya.

Ahhh... aku malas nak fikir lagi dah. Nota yang bertebaran berserta dokumen serta fail yang bersepah aku kaut dan aku simpan di laci bawah meja kopi ni. Mata pun kejap pejam kejap celik memandangkan dah hampir pukul 12 malam. Esok pun aku ada kerja luar yang nak dibuat. Dari aku serabutkan lagi kepala, betterlah aku tidur. Aku bangun dan melangkah masuk ke bilik.


Tepat jam sepuluh pagi aku dah terpacak dekat depan galeri seni di Chowrasta Road, Penang. Kedai-kedai masih lagi tak buka atau baru je nak dibuka. Sampai jugak aku ke sini dengan Uber. Kalau nak diikutkan, selama aku ada di Penang, ini antara tempat yang faveret aku selain Penang Street. Aku tahu. Aku tahu. Mesti pelik sebab kat sini ramai orang, and for sometimes its too crowded. Tak sesak ke kepala dengan orang ramai? Tak panas ke kat situ kalau duduk lepak sehari suntuk sekalipun? Entah, tapi bila aku bukakan mata dan minda untuk menikmati setiap hasil seni yang dipaparkan aku rasa tenang. Setiap lukisan baik elok terlukis di atas kanvas mahupun bentuk graffiti di atas dinding dan lantai, masing-masing punya maksud yang tersendiri. Kerenah dan gelagat manusia pun bagi aku seni, dan kadang-kadang ilham itu datang sumber dari mereka jugak.

LUKISANWhere stories live. Discover now