9

4 0 0
                                    


Matahari perlahan-lahan terbenam di ufuk timur. Burung yang berkicauan masing-masing dah balik ke sarang. Aku tengok jam yang terlilit kat tangan. Elok je jarum jam berhenti di nombor 7, jarum minit pulak betul-betul berhenti di nombor 12. Dah pukul 7 rupanya. Aku masih lagi kat bus stop. Masuk ni dah 3 kali bas lalu kat depan bus stop ni tapi satu pun aku tak nak naik. Entah. Aku rasa malas betul nak balik sekarang. Kepala aku tengah berserabut dengan segala macam informasi yang tak mampu untuk aku hadam dalam satu hari ni. Lagi satu sebab aku malas nak balik bila nak menghadap kelibat Adriana. Aku tak tahu macam mana nak react depan dia after aku tahu apa yang jadik pada gadis tu.

"Haih... serabutnya lah haih kepala ni!" Masing-masing dah pandang aku lain macam dah bila aku menjerit tak tentu arah, tapi aku tak kisah. Nak difikirkan beban yang aku kena tanggung sekarang ni lagi sakit kepala aku banding dengan pandangan orang ramai yang anggap aku dah macam orang gila kat sini. Nasib baik si Adriana ni tiba-tiba tak muncul depan aku macam selalu minah ni buat. eloklah tu. Memang aku perlukan masa sendiri sekarang. Kalau dia muncul lagi haru hidup aku sekarang.

Perlahan-lahan aku pejamkan mata cuba nak kosongkan fikiran dengan menikmati udara dan bunyi-bunyian trafik yang pada dasarnya menyesakkan dada dan telinga. Udara kat sini pun bukanlah bersih, dah namanya duduk kat tengah bandar, konfemlah asap rokok, motorsikal, bas dan kereta yang aku sedut. At least, aku dapat larikan diri kejap dari problem yang aku hadap sekarang. Minda aku boleh fokus pada bunyi bingit hon kereta dan motorsikal, deruman enjin bas mahupun lori tapi.....

Haih... aku tak tahu dah berapa ratus kali dah aku mengeluh ni. Aku raup muka sekali lalu. Sampai bilalah aku nak lari dari problem dan situasi ni. Betul jugak cakap Dahlia. Aku dah pun menjebakkan diri dalam kancah masalah ni saat aku terima check dari Encik Anuar tu. Nak tak nak aku kena habiskan apa yang aku dah mula. Perlahan-lahan aku bukakan mata pada jalan yang tak pernah lekang langsung dengan kenderaan. Bunyi bingit tetap juga menjadi background music kat Penang ni. Dari jauh aku dah nampak kelibat bas yang bernombor 407, bas dari Goergetown balik ke Sungai Dua, yang mana terletaknya apartment aku. Fail biru dan coklat di sisi aku terus angkut, bangkit dan berjalan ke arah pintu bas yang masih lagi belum terbuka. Betul! aku kena kuat. Aku kena habiskan apa yang aku mulakan.

Grill aku kunci, pintu aku selak. Aku dah mengarang segala statement dalam kepala aku bilamana aku nampak kelibat si Adriana nanti. Kaki aku masih lagi tak melangkah masuk ke dalam rumah. Tetiba pulak nak rasa cuak dengan nerves. Okay! Tak pe. Satu-satu. Tarik nafas, lepas. Tarik lagi, lepas. Aku mulakan langkah masuk ke dalam ruang tamu dengan langkah kanan. Yelah! Sunnah nabikan. Aku talakan pandangan aku ke segenap ruang. Tak de pulak minah ni. Aku berjalan ke dapur, pun tak ada jugak. Aku bukak pintu bilik aku inspect kat dalam pon tak ada jugak. Aku duk tercari-cari jugaklah kot-kot dia ada tinggalkan nota pada aku, pun tak ada jugak. Wow!!! First time ni dia tak muncul dalam satu hari suntuk. Manalah pulak dia pergi ni.

Fail yang ada ditangan aku campakkan ke atas meja kopi depan tv. Sling bag pulak aku campakkan pada sofa. Tali leher yang terasa menjerut batang leher dilonggarkan ikatannya. Jam di dinding dah tepat tunjuk pukul 8. Badan pun dah berlengas. Baik aku pergi mandi kejap sebelum aku kembali pada kedua-dua fail ni. Aku aturkan langkah kaki masuk ke bilik. Tuala aku capai dan terus masuk ke bilik air. Selesai je mandi, aku dah readylah nak melangkah keluar bilik air.."Opocot mak kau," terkejut aku dibuatnya si Adriana ni pun. Boleh pulak dia duduk ala-ala menggoda kat atas katil. Aku urut dada aku kasik bertenang sikit. Dia? Macam biasa dengan sengihan tak bersalah dia tu.

"Nasib baiklah tuala aku tak melayang," rungut aku sambil kaki melangkah ke almari pakaian di sebelah kiri bilik. Minah ni dah betulkan duduknya di atas katil sambil tengok gerak-geri aku. Terus aku terhenti niat nak bukak wardrobe nak pakai baju. Sikit-sikit aku palingkan wajah aku pada dia yang masih lagi pandang galak ke arah aku. Okay! Part ni aku patut start cuak.

LUKISANWhere stories live. Discover now