20

4 0 0
                                    

Aku cabut segala connection dan wayar yang bersangkut paut dengan earpiece di telinga. Earpiece aku keluarkan dari lubang telinga. Aku tahu! Aku sedar yang keputusan yang aku buat ni keputusan yang paling gila pernah aku fikirkan. Aku langgar arahan dari Dahlia, tapi instinct aku kuat mengatakan keputusan yang aku buat ni adalah keputusan yang wajar dan betul untuk aku lakukan sekarang. Aku tarik nafas perlahan-lahan. Cuba nak bagi steady jantung yang tengah nerves gila nak mati ni. Keadaan sekarang antara Uncle Kuan dengan Riezman makin sengit pulak.

Bunyi dentingan logam antara pedang Uncle Kuan dengan pedang Riezman makin kuat kedengaran, tapi bayangan mereka laju giler nak mati mengalahkan lajunya cahaya. Yang aku nampak hanyalah cahaya geseran antara logam. Itu pun untuk berapa saat jelah cukup untuk aku tahu mana kedudukan mereka. Aku dah tercengang dah, sebab aku tengok live action Naruto. Okay!!!! Aku tak boleh nak tercengang sekarang. Apa yang aku nak kena buat sekarang? Tengah kepala aku ligat fikir apa nak buat, tangan aku direntap dengan kuat ke sebelah kanan sebelum melanggar dinding di penjuru rumah tersebut. Sejurus tu juga satu pisau rambo dah tercacak betul-betul sebelah kepala aku. Mata aku terbuntang bila aku pandang mana datangnya pisau rambo tu, lepas tu baru aku tersedar yang ada kewujudan entiti manusia lain di sisi aku. Bila aku pandang ke sebelah, " Rina... kau buat apa kat sini?"


"Selamatkan kaulah bodoh! Kau sedar tak yang diorang ni semua golongan yang ada super power. Macam mana kau boleh terfikir untuk tolong diorang, kalau kau sendiri tak mampu nak selamatkan diri kau," balas Irina dengan muka yang paling aku takut nak tengok. Dia tengah marah sekarang. Aku hanya diam tapi jauh kat sudut hati aku terasa jugaklah dengan apa yang dia kata. Aku nak tolong je kot.

Tengah aku dok fefeeling dengan perasaan aku, tiba-tiba kelibat Riezman muncul kat depan mata membelakangi aku dengan Irina. "Lukisan tu ada pada kaukan Zaidi?" soal Riezman tanpa menoleh ke belakang. First time aku dengar suara dia. Aku mengenggam erat tiub lukisan tersebut sambil perlahan-lahan berdiri. Aku tahu Riezman pandang aku dari ekor mata dia sebelum dia menyambung, "Jaga lukisan tu dengan nyawa kau Zaidi." Habis je dia pesan kat aku macam tu, terus dia hilang bagaikan cahaya. Dentingan demi dentingan kedengaran lagi. Aku yang masih dalam keadaan tercengang tak mampu dah nak bergerak. Terasa kaki ni macam kena gam, tapi rentapan kuat dari Irina membuatkan aku tersentak, aku ikut je mana dia bawa aku pergi. Lukisan tu selamat dalam pelukan aku.

Sedar sedar je, aku dah ada kat perkarangan luar rumah. Pertarungan masih lagi hangat berlaku. Sumpah wei, mata aku tak berkelip langsung tengok pertarungan antara mereka berdua. Sumpah terasa macam tengok pertarungan antara Naruto dan Sasuke. Tiba- tiba Juni berlari ke depan aku. Fokus aku yang tadinya pada pertarungan epik di depan mata sekarang dah beralih pada kucing kat depan ni. Sejurus tu juga, bayangan Riezman berdiri di sebelah Dahlia membuatkan nganga aku lagi besar. Aku macam.......

"Kau boleh cover sikit tak keterujaan kau. Nganga sampai lalat pun boleh masuk tau," usik Irina mengacau aku nak berangan kejap. Cepat-cepat aku katup mulut dan cover malu. Potong steam tau minah ni. Kau ingat senang ke nak tengok live action pertarungan yang macam Naruto dan Sasuke ni. Once in a life time tau. Tak cukup dengan ke-awesoman tu, ditambah lagi dengan ke-awesoman giga megawatt petala kelapan. Mulut yang aku katupkan tadi, perlahan-lahan terbuka balik. Kali ni pertarungan dah bertukar pada mood Fate/Stay Night dah. Waktu ni masing-masing dah berhenti bertarung. Kekal berdiri di ufuk utara dan selatan. Yang kedengaran hanyalah bunyi pernafasan. Suasana senyap sunyi seketika, masing-masing tengah lelah cuba nak mengambil nafas sebelum menyambung kembali pertarungan.

"Wah. Wah. Wah... gua tak tau pulak lu masuk team ni Zaidi," tersenyum Uncle Kuan bila nampak aku di belakang Riezman. Senyuman yang dia tunjukkan tu sumpah creepy giler. Aku tersentak bila dia tegur aku macam tu. Kekuatan entah dari mana datang membuatkan aku berani untuk bertanya pada Uncle Kuan kat seberang sana. "Uncle.... Berhentilah. Walaupun uncle dapat rahsia untuk manipulate dimensi, tapi uncle tak boleh ubah perkara yang dah lepas." Rayu aku. Jauh di sudut hati, aku tak nak apa-apa berlaku pada Uncle. Aku dah anggap dia macam ayah angkat aku sendiri. Dialah orang yang curahkan kasih sayang bila aku perlukan kasih seorang ayah. Pandangan dia jatuh pada tiub lukisan dalam genggaman aku. Senyuman creepy perlahan-lahan berubah menjadi ketawa serupa macam Voldemort. Tegak bulu roma aku dengar. Tak pernah lagi aku tengok Uncle versi macam ni. "Hahahahhahahahahhaha.... Jadik gua rasa lu taulah macam mana nak carik manuskrip tu? Apa kata lu bagi gua lukisan tu." Aku menelan air liur bila dia tunjuk lukisan dalam genggaman aku. O...ohh.... This is not good. Pelukan aku diketatkan lagi supaya tiub lukisan tu takkan lari ke mana-mana. Yelah. Tak mustahil diorang ni ada kuasa telekinesis macam dalam cerita X-Men tu. Siapa nama dia? Dr X? Aku telan air liur, mula dah menyesal dengan tindakan aku tadi. Tulah. Gatal mulut aku pi tegur orang tua tu dah kenapa.

LUKISANWhere stories live. Discover now