INTERVAL 6.0

1 0 0
                                    


Matahari macam tersipu-sipu malu nak keluar di balik awan. Sekali pandang dah macam matahari menyorok di belakang awan. Apa yang nak dimalukan pon dia sendiri tak tahu. Tapi syukur, sebab cuaca hari ni redup dan mendung sikit kalau nak dibandingkan dengan hari-hari yang sebelum ni. Panas terik yang perlu untuk penduduk di sini lalui memang betul-betul terasa seksa dia. Terasa betul kulit ni bagai disalai. Dia memandang ke dada langit sambil tersenyum. Mungkin mengucapkan syukur atas nikmat cuaca hari ni pada Ilahi.

"Encik!" Sayu panggilan itu mengembalikan dia pada realiti. Dialihkan pandangan pada suara itu. Budak kecil dengan muka serabai, dan tak bermaya itu hanya memandangnya redup memohon simpati. Dia hanya tersenyum sebelum menyeluk beg sandang dan mengeluarkan sebungkus roti dan beberapa keping not RM10 untuk diberikan pada budak itu. "Terima kasih Encik. Terima kasih banyak-banyak. Moga Allah merahmati hidup Encik. Terima kasih banyak-banyak," balas budak tu sambil teresak-esak menangis. Dia tak cakap apa-apa cuma tersenyum sambil tangan dia mengusap perlahan kepala budak lelaki itu.

"Wah!!! bravo-bravo Riezman. Dah jadik baik dah kau sekarang eh. Hahaahahaha." Sampukan dari suara yang tak dikenali itu membuatkan pergerakan Riezman terhenti dan budak tu terus lari dari dia. Takut mungkin kalau diapa-apakan oleh manusia yang tak berhati perut. Manusia ni memang bertopengkan kejahatan. Nampak je luaran baik tapi di sebalik topeng tersebut perangai mengalahkan jahatnya iblis.

Riezman berpaling ke belakang mencari siapakah empunya suara. Lebih kurang 500 meter di depan dia berdirinya seorang lelaki berusia lebih kurang dalam 50-an sedang galak bertepuk tangan dengan senyuman yang tak lekang dari bibir dia.

"Kau!" bisik Riezman tapi boleh didengar oleh orang yang ditujukan. Bunyi tepukan makin lama makin perlahan dan akhirnya berhenti, yang kekal hanya senyuman sinis dia sebelum melangkah perlahan-lahan menghampiri Riezman. Riezman masih lagi betah di tempatnya tak berganjak langsung.

"Mesti kau tak sangkakan aku dapat carik kau kat sini?" Provok lelaki itu dengan senyuman sinis dia. Riezman berkerut dahinya cuba merangka strategik. Lebih kurang 100 meter dari dia, lelaki itu berhenti betul-betul di depannya.

"Kau nak apa Kuan? Barang yang kau carik tak adakat aku," balas Riezman dengan genggaman erat buku lima di sisinya. Senyuman sinis yang tergantung di bibir lelakiyang bernama Kuan itu perlahan-lahan mengendur. "Aku nak manuskrip dan lukisanketiga tu Riezman," sambungnya dengan nada suara yang mengalahkan Voldemort.        

LUKISANWhere stories live. Discover now