8

2 0 0
                                    


Suasana sunyi ditemani dengan bunyi cengkerik dan bayu hutan. Aku pun tak tahu mana datangnya hutan kat tengah-tengah Penang ni. Rasa bangga jugaklah sebab, even Penang ni pesat membangun still lagi ada kawasan yang dipelihara kemakmuran dan keharmonian alam. Waktu ni aku tengah duduk betul-betul tepi tingkap sambil menikmati permandangan hijau di luar Suffolk House Restaurant ni. Bagus juga bila nak jumpa client kat sini. Suasana dia memang tip top. Restaurant dua tingkat dengan rekaan lama rumah British memang jadi penarik utama untuk para pengunjung. Bukan tu saja, interior dalaman dia pun boleh tahan macam hotel 5 bintang. Bahagian siling penuh dengan candeliar yang cantik-cantik. Yang aku dengarlah, kebanyakan pengantin akan memilih tempat ni sebagai event untuk perkahwinan mereka sebab ada vibe western sikit. Memang tak dinafikan punlah.

Jus oren yang terletak di atas meja aku bawa ke mulut. Rasa masam-masam manis terus menusuk ke taste bud aku. Adriana? Minah tu dari tadi masih lagi tak memunculkan diri. Entah ke manalah dia pergi aku sendiri pun tak tahu. Rasa aman jugaklah untuk seketika bila dia tak ada, itu yang aku menikmati puas-puas masa aku. Perlahan-lahan aku tersenyum sendiri sambil melemparkan pandangan ke luar restaurant. Selama ni terasa macam ada bini je kat sebelah. Aku memang tak readylah nak beristeri bagai ni. Usia masih muda. Hahahaha....

Tengah aku syok-syok melayan perasaan aku, tiba-tiba suara dehemen yang memang disengajakan mengejutkan aku. Terus aku berpaling untuk tengok siapa empunya suara. Seorang lelaki yang agak tinggi, segak berpakaian suit hitam, rambut pulak tersisir rapi, ditambah lagi dengan haruman minyak wangi yang konfem mencecah beratus-ratus tengah tersenyum memandang aku. Kat sebelah dia pulak, seorang gadis dalam lingkungan 20-an macam tu (aku main agak jelah), cantik dengan berpakaian suit purple gelap ikut badan, dipadankan dengan kasut tumit tinggi berkilat warna hitam, tengah berpeluk tibuh pandang ke arah lain di sebelah lelaki itu. Marka dia kot.

"Dahlia," lelaki itu menolak perlahan bahu gadis yang ada di sebelah. Tercengang-cengang muka dia respon pada abang dia. Terus dia pandang aku dengan senyuman tak ikhlas pada bibir dia.

"May I sit here?" Tanya lelaki tadi mengalihkan perhatian dia pada aku. Terangguk-angguk aku mengiyakan. Takkanlah penjual insurans pulak. Aku dah apply cukup insurans untuk masa depan dan aku tak perlukan pun another insurance to begin with. Dengan tertib lelaki dan perempuan itu mengambil tempat duduk di depan aku.

"Encik Anuar hantar awak ke sinikan?" katanya lagi sambil meletakkan buku planner di atas meja. Gadis tu pulak senyap tak bercakap apa-apa duduk sambil meletakkan beg tangan Christy Ng warna purple lavender di atas meja belah kiri sambil menghalakan pandangan dia keluar. Tahulah aku yang mereka ni bukan penjual insurans sebab dari gaya pun dapat agak yang mereka berdua ni macam 'orang-orang besar'. Sekali lagi aku mengangguk mengiyakan jawapan dia.

"Saya Daniel Johari dan ini adik saya Dahlia Johari. Sorry kami lambat sikit memandangkan kami tersekat dalam jam waktu nak sampai ke sini." Dia tersengih. Kepala aku dah berputar sebab aku macam pernah dengar nama mereka berdua yang ada di depan mata ni. Takkanlah mereka ni dari Johari Corporation. Terkenal siut company tu dan antara yang disebut-sebut satu Malaysia. Plus, kisah pasal Daniel Johari hilang selama 5 tahun tu pun antara berita hot yang tersebar luas kot. Cuma adik dia ni je aku tak tahu kewujudan dia. Tak sangka pulak yang mereka ni adik-beradik sebab... tak rupa macam adik-beradik pun.

"Betullah tu apa yang kau fikir. Kami dari Johari Corporation, cuma aku jenis yang tak suka nak menonjol diri macam abang aku je," balas Dahlia tiba-tiba tanpa mengalihkan pandangannya dari luar. Aku dah dok tercengang dah. Rasanya aku tak delah bersuara apa-apa tentang apa yang aku fikir, ke aku bercakap tanpa sedar? Aku rasa mamai pulak.

"Dahlia! Could you behave like a lady. Don't use your power depan oranglah," saja Daniel menekankan suaranya tapi dalam keadaan tertib jugaklah. Si Dahlia dengan muka selenge giler nak habis membalas, "Abang.. cut the chase. Straight to the point. I can't help it okay my power. Ni dengan berbudi bahasa bagai. Lambat laun dia kena jugak tahu situasi apa yang dia akan jebakkan diri dia."

LUKISANOnde as histórias ganham vida. Descobre agora