17

1 0 0
                                    


Rahang aku jatuh buat kali kedua. Nama tu.... Nama tu... tak mungkin. Takkanlah Uncle Kuan. Tengok pemakaian yang selekeh memang tak rupa langsung macam Jeneral untuk satu Organisasi yang besar.

"Yang ni Uncle Kuan, pak cik yang kau selalu lepak kat kedai dia tu?" Sampuk Dahlia dengan kerutan di dahi. Konfemlah dia dah baca fikiran aku dan nampak rupa Uncle Kuan tu macam mana. Yang lain semua berpaling ke arah aku untuk dapatkan kepastian.

"Mmmmmmm.... a....aku...." tergagap-gagap aku nak menjawab. Nerves bila masing-masing bagi perhatian kat aku. Aku telan air liur sebelum ambil masa untuk sambung ayat gagap aku. "Uncle Kuan nilah yang ada lukisan kedua untuk kod ni. Kalau dia jahat sekalipun macam yang korang assume, aku jadi pelik kenapa dia boleh bagi aku code tersebut dengan senang je?"

"Kau ada exchange code dengan dia ke?" Balas Joe.

Aku gosok dagu cuba nak mengingat. Aku ni memang ada memory problem sikit. Short term memory loss. "Haaaaahhhhh.... aku ada exchange kod dengan dia," nada aku dari confident terus perlahan-lahan hilang. Tetiba cahaya kesedaran terpancar kat minda aku. Bodohnya aku! Dah terang-terang kot yang Uncle Kuan nak kod aku sebab dia pun punya tujuan utama dalam misi kali ni.

"So, kiranya, si Kuan ni ada keempat-empat kodlah macam kita?" Daniel pula menyampuk. Aku masih lagi tak hilang terkejut lagi. Aku rasa bersalah pulak. Kalau aku sedar in the first place yang Uncle Kuan tu gunakan aku semata untuk dapatkan lagi dua kod, tak de maknanya aku bagi.

"Kau tak payahlah nak rasa bersalah. Lagipun kau tak tahu perkara sebenar. Kalau orang lain pun mungkin akan rasa dan buat benda yang sama," Dahlia cuba untuk memujuk aku. At least sikit demi sikit kuranglah rasa bersalah aku ni. Aku hanya menundukkan pandangan.

"Tapi on the bright side, kita dah leading dari diorang," balas Joe nak menyedapkan hati aku. Aku angkat pandangan ke arah dia.

"Apapun kita tak boleh pandang rendah dengan kemampuan mereka ni. Sepanjang aku kenal dengan si Kuan ni, dia jenis yang tak pernah berputus asa. Apa yang dia nak dia akan dapat. So, memang tak peliklah kalau dia dapat decode ni dan dapat jejak destinasi Riezman dulu dari kita," Okay! Sampukan Juni ni melunturkan balik semangat aku. Terus rasa bersalah menyelinap balik. Aku tundukkan pandangan balik. Cuma......ada sesuatu perkara yang berputar dalam kepala aku sekarang. "Kejap. Aku nak tanya. Apa kaitan Riezmn dengan perkara ni," tanya aku dengan muka blur. Memang betul pun, dari awal aku terlibat dengan misi ni, aku tak tahu kenapa dan mengapa kami kena carik Riezman macam Riezman tu subjek utama dalam misi kali ni. Selama ni aku senyap jelah. Follow je. Malas nak bertanya. Tapi things got more complicated, so tak nak aku kena tahu juga hujung pangkal misi ni. Masing-masing dah pandang aku lain macam dah. Aku hanya tersengih macam kerang busuk.

"Aku ingat mamat ni dah tahu dari awal dah. Kau tak bagitahu dia ke Adriana?" Dahlia memulangkan persoalan tu pada Adriana yang ada di sebelah aku.

"Aku pun ingat dia dah tahu dah pasal ni sebab dia tak pernah tanya lelebih pun pasal misi ni. At the same time, I thought si Anuar dah jelaskan segalanya pada dia," balas Adriana dengan pandangan mata terarah pada aku. Boleh tahan membunuh jugaklah pandangan dia. Aku rasa kalau boleh keluar laser memang dah lama dah kena panahan laser dari dia. Aku tersengih lagi macam kerang busuk. Sengih memujuklah kononnya walaupun aku tahu takkan berjaya.

"Riezman antara orang yang lukiskan ketiga-tiga buah lukisan ni dan sorokkan kod untuk elakkan pihak lain tahu tentang manuskrip ni. Dia ambil keputusan untuk tinggalkan Dahlia sebab dia tau yang Dahlia mesti dalam bahaya kalau dia still ada dengan Dahlia sebab...." kata-katanya tergantung sambil mata di arahkan pada aku. Dah macam dengar cerita hantu je. Bulu roma aku tak pasal-pasal berdiri tegak. "... kami suspek yang Riezman pegang manuskrip tentang kajian lukisan tersebut." Sambung Daniel lagi setelah beberapa saat berhenti mengambil nafas.

LUKISANWhere stories live. Discover now