19

3 0 0
                                    

"Semua dah ready ke?" Soal Adriana yang masih lagi fokus pada screen hologram di depannya. Tangan ligat berlari di atas keyboard. Daniel dan Joe mengangguk perlahan.

"Okay! Everyone, take ur position now," sambung Adrianan lagi. Dahlia dan Irina melangkah ke dalam bulatan di tengah-tengah. Juni dah ada kat tengah tu macam penunggu. Aku pulak tercengang sambil ikut je langkah mereka berdua.

"Vortex masa akan selari dalam masa 30 saat. Daniel dan Joe, make sure you are ready now." Sejurus itu juga, Daniel menghalakan tangannya ke arah segi empat yang bergerak perlahan-lahan mengikut arah bulatan tersebut. Didepangkan tapak tangannya sambil pejam mata menunggu arahan seterusnya. Joe di sebelah pula dah ready depangkan tapak tangan dan sejurus itu juga satu cahaya nipis berwarna biru menyelubungi Daniel.

"Vortex masa akan selari dalam... 10... 9... 8...7...6...5....4...3...2..." Suara Adriana terasa menggegar segenap bilik tersebut. Sampai je kiraan 2 tadi terus Daniel genggam telapak tangan tadi dan pergerakan seginempat yang bergerak tadi betul-betul terhenti pada empat bucu utama. Tiba-tiba aku nampak Juni dengan mata yang terpejam terangkat naik ke udara. Magik apakah ini?! Rahang aku rasanya dah longgar dah dengan kejutan demi kejutan yang aku dapat hari ni. Tak cukuo dengan tu, bentuk crescent moon secara emoji tersenyum itu bercahaya. Makin lama makin terang. Silau pandangan aku sampai aku rasa diri ditelan dalam cahaya tersebut.

***************************************************************************

"Zaidi!!!!!! Zaidi!!!!!" Perit aku rasa pipi aku bagai ditampar-tampar. Sayup je aku dengar suara yang menyeru memanggil namaku. Adakah ini suara bidadari? Adakah ini syurga?

"Zaidi woi!!!!!!!!" Berdesing telinga sampai mata aku terbukak luas menerima tamparan yang maha perit dia tak tahulah nak cakap macam mana. Dunia terasa berpusing, dan sejurus tu juga tekak aku rasa loya. Tengok-tengok aku dah hamburkan segala isi dalam perut aku ke tanah. Fuuuuhhhhh... Nasib tadi aku tak telan durian kat penthouse tadi. Kalau tak... naya melekat kot bau dia. Aku menarik nafas lega. Terasa lapang sikit dada dan perut aku. Aku pandang belakang, masing-masing dah pandang aku lain macam.

PAAANNNGGGG...

Sekali lagi berdesing kepala aku bila ada sesuatu menghentam belakang kepala aku. "Rina!!!!!! Sakitlah," rengek aku sambil menggosok laju kepala yang terasa perit.

"Aku nak betulkan wayar otak kau ni. Bidadari syurgalah konon," jawab Irina dengan muka annoying giler nak mampus.

"First time kot aku travel through dimension. Kau nak expect apa," perlahan-lahan aku bangun tapi aku tak tahu kenapa kaki aku longlai. Terhuyung-hayang aku berdiri, tapi nasib baik Irina sambut tangan aku supaya tak tersembam aku jatuh ke tanah. Ni pon terasa bergegar je tanah. Kasi steady dulu.

"Kita dah tak banyak masa dah ni. We need to go now," Dahlia memotong perbualan kami dan terus melangkah ke arah yang aku sendiri tak tahu. Aku ikut je sebab tulah tujuan utama kami ke sini. Betullah tu, kami tak punya banyak masa. Aku kerling ke arah jam yang terlilit kemas di pergelangan tangan kiri. Awal-awal lagi aku dah setkan stopwatch pada jam ni supaya tak drag dari masa yang diperuntukkan. Kami hanya ada masa lebih kurang 50 minit saja dari sekarang.

Tengok keadaan sekeliling penuh dengan semak samun, gunung-ganang dan pokok bakau. Tak ubah macam era 90-an. Dahi aku berkerut bila fikirkan yang kami sekarang ni mungkin berada dalam dimensi tahun 90-an. Separuh kesedaran aku nak terima, lagi separuh pulak melontarkan persoalan 'kegilaan apakah ini?'. Berkali-kali aku soal dalam kepala, betul ke benda yang aku alami sekarang atau ini sekadar efek bila aku travel through dimension.

"The hell Zaidi, could you stop thinking loudly? Aku nak fokus pon tak boleh tau tak. Kau punya fikiran tu sebijik macam langau hurung tahi. Bising ya amat," sergahan Dahlia membuatkan aku terkejut terus langkah kami terhenti. Aku tengok dia dah pandang tajam ke aku tunggu masa nak keluarkan laser je. Terus apa yang berputar dalam kepala aku berhenti berputar. Aku lupa pulak yang minah ni boleh baca fikiran orang lain.

LUKISANWhere stories live. Discover now