PINTU diketuk seraya dia memulas tembol dan menolaknya. Kelihatan lelaki itu hanya tunduk menghadap kerja tanpa sedikitpun mengangkat kepala. Begitu fokus pada kerja di atas meja sehingga berkerut-kerut wajah kacak itu.
Liyyan menapak masuk sambil melihat lakaran yang terbentang di atas meja. Kemudian, Aariz dipandang. Suaminya ini, bila menghadap kerja kiri kanan tidak lagi dipandang dan mendengar. Dia berpeluk tubuh sambil melihat lakaran itu semula.
“I rasa tak menariklah. Balkoni ni nampak tak begitu sesuai mengadap ke depan, jadi seeloknya mengadap ke tepi.” Liyyan memberi komen. Jarinya menunjuk ke atas kertas lakaran di atas meja.
Dahi Aariz terus berkerut. Kepalanya terus dipanggung.
“Kenapa pula tak sesuai?”
“Sebab depan tu tanah kubur. Nanti senanglah nak pergi melawat kalau saudara mereka yang meninggal. Gerun jugalah balkoni menghadap kubur.”
“Mana ada! Mengarutlah you ni. Depan ni bukan tanah kubur tapi taman, cik puan.” Laju Aariz membantah. Lakarannya kembali dilihat. Kubur celah mana?
Liyyan ketawa. Serius pula Aariz mengambil kata-katanya. Kerusi terus ditarik lalu dia berlabuh. Lakaran yang dibentang turut dilihatnya. Dagu ditongkat.
“Apa yang tak kena?” tanya Liyyan, hairan.
“I tengah betulkan dan perbaiki bahagian yang klien I tak puas hati. Sikit je, tak banyak. Nasib baik juga klien I tak cerewet kali ni. Kalau tak, habislah I.” jelas Aariz serba ringkas. Dia terus menghenyak duduk setelah penat berdiri dari tadi. Sedikit pening kepalanya memerah idea.
Liyyan terus bangkit dan berjalan ke kerusi Aariz. Dia menapak ke belakang lelaki itu dan tangannya menyentuh bahu yang dirasa agak tegang. Dia tekan bahu tegap Aariz dan mulai memicit perlahan-lahan. Suaminya ini terlalu kuat bekerja.
“Bahu you keraslah. Macam urat tegang je.” ujarnya sambil terus memicit lembut.
Aariz angguk dengan keluhan dalam. Mata dipejam. Menikmati urutan dari isteri. Sedikit sebanyak merasa sedikit nyaman dan lega. Dia bersandar lelah.
“Patutlah I rasa berat kepala.”
“Mana taknya, you selalu berjaga sampai lewat malam semata-mata nak siapkan kerja. I perhati you ni kurang rehatlah.” ujar Liyyan turut mengeluh. Jauh di sudut, dia berasa risau dengan keadaan Aariz yang terlalu berkerja kuat.
“Kurang rehat sebab cari rezeki untuk anak-anak dan isteri.” ujar Aariz lalu tersenyum sendiri. Dia ketawa kecil dengan bicara sendiri.
“Correction... isteri dan anak-anak kunci.” sebut Liyyan merujuk kepada sewa beli yang masih perlu dibayar. Bil-bil ansuran.
“Betullah tu.” Tawa Aariz makin kuat. Sebelah tangan Liyyan di bahunya dicapai dan ditarik ke dalam pelukannya. Memeluk erat seolah-olah sedang memeluk bantal saja lagaknya.
“You ni macam obses dengan I.” komen Liyyan tergelak. Riak wajah Aariz sukar diterjemahkan. Geli hati.
“Ini namanya menghargai.” ucap Aariz. Telapak tangan isterinya diletak ke pipinya. Rasa tenang saja kehangatan yang disalurkan dari telapak tangan isterinya itu.
“Nasib baik I tak kerja dengan you tau, kalau tak you takkan buat kerja.” tutur Liyyan. Menggeleng kepala dengan perangai Aariz. Dia seolah-olah tidak lagi mengenali Aariz yang dia kenali dulu. Jauh berbeza rasanya.
“Nasib baik kan.” Aariz tersenyum dengan mata yang masih terpejam.
“I bersyukur sangat.” ungkap Liyyan lega. Seakan dia benar-benar bersyukur. Wajah Aariz diamati seketika. Sedikit kerutan tergaris di wajah itu.
YOU ARE READING
Ku Pilih Dia (✓)
Random- KEKASIH IMPIAN - Mencari seorang hero untuk seorang gadis bernama Liyyan Lashira yang keras kepala, tidak menyabar dan suka bertindak sendiri. Entah siapa yang mampu bertahan dengan gadis seperti itu. Namun, dia sering merasakan dia seorang yang...