3 | Curi Perhatian

65.1K 1.5K 78
                                    

[ Media ]
Marc Raumer di hari ujibakat utama

[ Terjemahan ]
mae emak
phaw ayah
nong adik

[ Sebutan ]
STiM aes-tee-yaem
$TIM dollar-tim

* * *

Aku tak tahu kenapa jantungku semakin pantas berdegup apabila mata kami bertentang.

Dia tak tersenyum pun, malah riaknya tampak sombong. Dia yang memakai topi senget berwarna hitam sekadar memandangku kosong. Badannya yang bersandar penuh relaks di kerusi memberi kontras pada wajahnya yang tegang. Beberapa saat bertentang mata, dia yang pertama mengalihkan pandangan, membuatkan aku tertunduk segan.

"Davika?" Seorang krew menyapa dari tepi dan aku angkat wajah memandangnya.

"Ya, maaf saya tertinggal kumpulan tadi." Aku cuba menenangkan fikiran. Sesi ujibakat sudah bersambung kembali dan krew tadi membawa aku naik ke barisan kerusi. Dia kemudian menunjukkan padaku satu kerusi kosong, ke-9 dari kiri.

"Itu kerusi awak. Nanti kami akan panggil baris demi baris untuk turun ke barisan giliran di bawah." Jelasnya ringkas, kemudian turun kembali menyambung tugasan di bawah. Aku meminta izin melintas 8 kerusi pertama dari sisi kiri itu untuk sampai ke kerusiku. Mereka mengeluh dan mengalihkan kaki mereka agar aku boleh melintas.

Sebelum aku duduk, sempat aku pandang lelaki bertopi tadi sekilas. Wajahnya masih sombong, postur tubuhnya berubah sikit menegang dan jarinya sudah menongkat di antara bibir. Yang lebih mendebarkan, dia memang sedang memerhatikanku, lalu terus aku berpusing dan menghenyakkan tubuhku di kerusi.

Jantungku semakin tak keruan. Siapa dia? Adakah dia juga sedang menunggu giliran untuk mengujibakat?

Aku tak sempat menenangkan diriku, barisanku sudah dipanggil untuk menunggu giliran di bawah. Kalau lelaki tadi berada di sini untuk mengujibakat juga, ternyata giliranku yang tiba dulu, bermakna aku tak berpeluang melihat dia mengujibakat— dia yang melihatku!

Aku panik.

Sebetulnya aku memang mudah panik. Aku tak pernah sekalipun menyanyi di hadapan orang ramai. Cuma Mae dan Nong Nam yang pernah terdengar aku menyanyi di dalam bilik, itu pun tak disengajakan. Jadi, secara keseluruhannya, ujibakat di Flexi ini memang betul-betul menguji keberanianku.

Dan kini tekanan itu ditambah pula dengan kewujudan sepasang mata lain— yang terang-terang memang sedang memerhatikanku setiap kali aku cuba mencuri pandang ke arahnya. Giliranku tiba juga akhirnya.

"Hai, Davika." Sapa seorang juri perempuan. Aku tersenyum dan membalas sapaannya. Aku tak perlukan mikrofon— suaraku secara automatik menjadi kuat sebaik aku naik dan berdiri di atas pentas itu.

Teknologi, teknologi.

"Mind to tell us a little bit about yourself?" Perempuan itu menyambung dalam bahasa Inggeris dan aku bertambah panik. Seorang juri lelaki di sebelahnya kemudian menyampuk, "Look here, she doesn't tick English, she couldn't understand you."

Apa yang mereka cakapkan berdua? Kenapa tiba-tiba bilik itu penuh dengan ketawa kecil? Mataku secara automatik lari naik ke barisan kerusi atas, mencari wajah sombong tadi. Dia tak ketawa. Malah, dia tiada sebarang reaksi pun sebenarnya.

PREVIU || DavikaDonde viven las historias. Descúbrelo ahora