9 | Lelap Semula

65.7K 1.4K 116
                                    

[ Media ]
Throwback - Mai Davika

[ Terjemahan ]
mae emak
phaw ayah

[ Sebutan ]
STiM aes-tee-yaem
$TIM dollar-tim

* * *

Aku perhatikan Phaw yang sedang menyanyi sambil memetik gitar di pangkin belakang rumah dari bawah rumah. Lagu apa yang Phaw nyanyikan tu? Bahasanya berbeza. Tak apa, mungkin jika aku sambung belajar menengah, aku boleh belajar bahasa itu.

Aku kembali memandang buku sekolahku tapi entahlah, mood menyiapkan kerja sekolah tak datang. Fokusku lebih tertumpu pada Phaw. Merdu sungguh nyanyian Phaw. Kenapa Phaw tak cuba menjadi penghibur dengan bakatnya?

Aku cuba tangkap bunyi bicara Phaw dan aku tuliskan di muka surat belakang buku sekolahku. Mungkin satu hari nanti aku boleh nyanyikan lagu ini?

"Mai? Kerja sekolah dah siap belum?" Tegur Mae apabila dia melintas di tepi rumah. Kepalanya dijengukkan ke bawah dan aku cuma mampu tersengih.

"Sikit lagi, Mae. Sekejap lagi Mai naik, ya." Jawabku lembut. Mae mengangguk, kemudian naik ke rumah. Phaw juga sudah mengemaskan gitarnya.

"Davika?" Eh, sejak bila Phaw memanggilku dengan nama Davika?

"Dav, bangun. Dah tengahari ni. Petang nanti ada perjumpaan pertama super senior dengan junior. Bangunlah." Pipiku malah ditampar-tampar pula. Aku membuka mata dan terus terduduk. Aku pandang sekeliling dan aku faham apa yang berlaku.

Syahdu. Aku hanya mimpikan Phaw dan Mae.

"Kau kenapa?" Tanya Marc, wajahnya sikit gusar saat dia melabuhkan punggung di katil bersebelahan denganku. Aku pandang penampilannya yang sudah kemas dan wangi maskulin.

"Dah pukul berapa, awak?" Soalku, menukar topik. Memang Marc super seniorku, tapi perihal keluargaku ialah perkara yang sensitif bagiku, walaupun malam tadi aku telah berkongsi katil dengannya.

Aku telah berkongsi katil dengannya?

"Dah pukul 2 lebih—"

"Awak tidur mana malam tadi?" Aku memintas percakapannya. Kening Marc berkerut lagi. "Sebelah kau lah, lupa dah? Oh, dah peluk-peluk aku, lepas tu boleh pura-pura tak ingat. Mana boleh! Kau kena bertanggungjawab!" Marc berpura mencebik muka.

Aku terus tertawa kecil, terhibur dengan telatahnya. Tersenyum Marc melihatku.

"Awak ni... Dah lah, saya nak turun bilik Nina." Aku turun dari katil. "Perjumpaan pukul berapa? Kat mana?" Tanyaku sambil melipat selimut. Aku berterusan menukar topik, bimbang topik keluarga dibuka lagi.

Apabila Marc tak menjawab soalanku, aku toleh ke arahnya. Matanya tertancap pada batang kakiku yang terdedah apabila skirt yang aku pakai tak turun sepenuhnya menutup paha. Aku letakkan selimut dan perbetulkan skirtku; barulah Marc kembali memandang wajahku tanpa riak bersalah.

"Mandi, bersiap kat sini je. Barang shopping kau semalam ada kat dalam closet aku." Jawab Marc seraya mengangkat punggung dan memuncungkan mulutnya ke satu arah. Ada satu pintu lebar. "Perjumpaan pukul 4 kat studio tingkat bawah. Tapi nanti turunlah makan dulu kat dapur."

PREVIU || DavikaWhere stories live. Discover now