New Phase

2.8K 204 28
                                    

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Noorizan's cast is Lucas Till.


BAB 1 : FASA BARU


Kadangkala, sesuatu yang berlaku dalam hidup kita tanpa kita duga akan membawa satu perubahan besar untuk kita menghadapi masa-masa yang akan datang. Sesuatu yang bukan keinginan kita sendiri. Mahu atau tidak kita perlu menerimanya dan terus berada di situ untuk memainkan peranan yang sepatutnya dipegang. Walaupun ia akan mempertaruhkan nyawa kita sendiri.

Perkara yang berlaku beberapa tahun sebelum ini benar-benar memberi impak yang besar buat mereka. Peperangan dan pertarungan yang mengorbankan banyak nyawa. Termasuklah ketua mereka sendiri. Puak Huruf. Itu adalah keluarga baru mereka dan mereka harus meneruskan semua tradisi yang mereka pelajari sebelum ini. Segala apa yang diajar, mereka titikberatkan satu-persatu. Itu pesanan terakhir ketua mereka. Teruskan apa jua misi yang akan datang.

Hisham melangkah keluar dari bilik batu itu sambil menggosok-gosok muka dengan tangan kanannya. Tangan kirinya pula sedang memegang satu buku tebal lama dengan lapik berkulit yang unik bagaimanapun sudah kelihatan usang. Dia memandang sekeliling tempat itu. Ruang yang selalunya akan menjadi tempat mereka berkumpul, berbincang dan sebagainya.

Dia terpandang Noorizan yang sedang membaca surat khabar di meja makan sambil minum secawan kopi. Lelaki itu benar-benar memainkan peranan Aieyn. Dia sentiasa keluar dari markas untuk mencari apa-apa petunjuk. Hanya beberapa kali sahaja dia akan keluar bersama Hisham. Dia selalunya akan pergi sendiri. Tidak mahu berteman dengan sesiapapun dari mereka.

Miezza pula kini sedang melakukan kerjanya di dapur menggantikan tugas Sheronica sebelum ini. Mujur dia mampu melakukannya. Jyra pula hanya berdiri di sebelahnya sambil memerhatikan setiap pergerakan gadis itu. Dia pernah sekali cuba untuk bekerja di dapur ketika Miezza tiada di markas dan hampir menyebabkan dapur itu terbakar. Sejak itu, mereka tidak mahu Jyra melakukan apa-apa di sana.

Noorizan segera mendongak apabila Hisham menyertainya di meja dengan meletakkan buku tersebut di situ.

"Macam mana? Dah dapat apa-apa atau belum?"

Hisham mendengus perlahan. "Saya benar-benar tak boleh baca tulisan dalam buku ni. Terlalu purba."

"Tapi..." Miezza bersuara ketika dia dan Jyra menyertai dua lelaki itu di meja makan sambil menghulurkan secawan kopi kepada Hisham. "Saya tak rasa tulisan di dalam buku tu adalah tulisan purba."

"Apa maksud awak?" Hisham mengerutkan dahinya.

"Saya tak rasa semua tulisan dalam ni purba ataupun wujud di mana-mana sebelum ni." Miezza memandang sekali imbas buku yang berada di atas meja itu. "Saya rasa ia memang dibuat secara terperinci oleh puak kita."

"Kenapa pula macam tu?" Giliran Jyra untuk bertanya selepas menghirup kopi yang berada di hadapannya.

"Saya dah cari benda ni dari dulu sampai sekarang." Miezza bersuara serius. "Saya tak jumpa apa-apa tulisan jenis ini. Ia tiada dicatat dalam mana-mana sejarah. Dan saya rasa ia hanya dibuat oleh puak Huruf."

Jyra mendengus perlahan sebelum bertongkat dagu. "Kita sepatutnya belajar benda ni dari Izzudin."

"Kalau kita belajar pun rasanya ambil masa." Noorizan mengeluh sambil menggolekkan bebola matanya. "Lagipun masa tu kita sibuk dengan latihan perang dan tak ada masa nak fikir pasal ni."

Huruf II (Sequel) ✔Where stories live. Discover now