Weird Village

2.1K 189 28
                                    

BAB 43 : PERKAMPUNGAN ANEH


Izzudin kini melakukan sesuatu yang hanya dia seorang sahaja dapat terangkan. Dia seolah-olah sedang menumbuk sesuatu di atas sebuah batu seolah-olah dia ingin membuat rancangan memasak di tempat aneh itu. Dayah, Yuna, Tasnim, Khairul dan Hisham bersedia di tempat masing-masing penuh gementar. Mereka berada dalam kumpulan yang paling bahaya setakat ini.

Sepanjang perjalanan, mereka tidak berhenti bertanya dengan Izzudin mengenai peranan mereka. Dan lelaki bermata biru semulajadi itu hanya menerangkan entah sudah berapa kali setakat ini. Hanya dia seorang sahaja yang kelihatan tenang dalam misi itu, manakala yang lain seperti ingin tarik diri serta-merta.

"Kamu dah bersedia??" Izzudin memandang setiap orang yang berada di situ satu-persatu.

"Saya tak pasti." Dayah mengaku sambil menjilat bibirnya yang kini sudah mula kering.

Izzudin mendengus perlahan lalu segera berdiri menghadap mereka dengan wajah yang tenang. "Kita kena lakukan ini. Ada sebab kenapa saya kumpulkan kamu semua dalam kumpulan ni."

"Jadi..." Tasnim bersuara sambil berfikir seketika masih ragu-ragu. "Saya akan tinggalkan jelmaan serigala saya nanti?"

"Ya." Izzudin mengangguk-angguk. "Pastikan semua jelmaan awak menjadi pelindung awak. Dan pastikan mereka terus sahaja menyerang apa sahaja yang akan menyerang kita."

Tasnim mengangguk-angguk bagaimanapun riak wajahnya masih kelihatan tidak yakin sama sekali.

"Khairul..."

Khairul mengangkat keningnya memandang Izzudin. Jantungnya juga berdebar-debar ketakutan.

"Awak kena salurkan kuasa awak pada semua." Izzudin mengingatkan walaupun perkara itu sudah dimaklumkannya kepada lelaki berlesung pipit itu. "Pastikan tiada sesiapa yang cedera."

Khairul menelan air liurnya kemudian mengangguk. Tanggungjawab itu nampak mudah tetapi amat berat baginya.

"Dayah..."

Dayah hanya memandang Izzudin.

"Awak, Yuna dan juga saya akan pergi cari Huruf U." Izzudin memberitahu. "Hisham..."

Hisham hanya memandang Izzudin dengan wajah yang tenang. Dia seorang sahaja yang sepertinya tiada apa-apa ketakutan.

"Awak serang."

Hisham menelan air liurnya tanpa dia sedari. Tidak tahu kenapa dia diletakkan pada peranan itu seorang diri.

"Awak akan serang kalau mereka dah perasan apa yang berlaku." Izzudin menghabiskan ayatnya membuatkan Hisham mengangguk. Lelaki bermata biru itu segera menarik nafas panjang. "Kamu dah bersedia??"

Semua orang kini mula menarik nafas. Berdoa di dalam hati untuk apa sahaja yang berlaku. Ada yang berpandangan dengan wajah yang hampir menangis masih ingin menarik diri daripada misi itu.

Izzudin tidak menunggu lama lagi. Dia mengambil benda yang asyik ditumbuknya pada batu tadi dan kini sudah menjadi debu. Dia meniup debu berwarna kelabu itu perlahan-lahan. Lama-kelamaan, sesuatu yang mengejutkan mereka telah berlaku. Sedikit demi sedikit mereka dapat melihat sebuah kawasan yang dipenuhi dengan rumah aneh diperbuat daripada batu yang tidak rata. Unggun api marak di beberapa kawasan walaupun hari masih siang. Tempat itu seperti sebuah lukisan.

Huruf II (Sequel) ✔Όπου ζουν οι ιστορίες. Ανακάλυψε τώρα