Part 47

3K 154 13
                                    

Perasaan yang tak dapat Farhan gambarkan.

Betapa terlukanya dia.

Lia capai tangan Farhan--yang berada di sisi Farhan--dengan perlahan sebelum dibawa ke bibir dan dikucup lembut.

"Mungkin ni kali terakhir aku salam kau. Aku nak minta maaf sebab aku banyak kurang sebagai seorang isteri. Lol... jangan gelak dengan ayat cliche aku. Apa-apa pun, halalkan everything. Jangan lupa aku pula," kata Lia tenang sambil cuba selit nada gurau.

Tak ada sesiapa tangkap apa-apa lawak dalam ayat atau nada Lia. Lia pun sedar hal tu. Tapi takkan nak buat mood moody je kan?

'Tak mo nangis, baby,' Lia nasihat diri sendiri. Tak sedih. Tak sedih. Tak sedih.

Memang ni apa yang dia dah putuskan. Apa yang dia pilih. Apa yang dia nak. Lia tak sedih dengan keputusan dia tapi bila lihat keluarga mereka berdua sedih buat Lia juga sedih.

Lia mula terfikir... dia pentingkan diri sendiri ke?

Lia sedar yang dia dah tawar hati dan bosan dengan semua ni. Jadi dia nak tamatkan semuanya sekali gus. Pulang dan selesaikan semuanya depan kedua-dua belah keluarga mereka. Memang Lia nekad.

Farhan tak tahu nak balas apa jadi dia hanya diam. Farhan sedih... rendah sangat ke nilai dia dalam hati Lia sampai Lia boleh... bosan?

Kenapa semuanya bertambah teruk?

Dua hari lepas, Lia dah tetapkan pendirian. Lia bosan asyik ke sana ke sini tanpa hala tuju jadi dia ambil keputusan untuk pulang. Lia ajak Farhan balik untuk selesaikan semuanya.

Lia rasa bosan dan malas nak jadi isteri Farhan lagi. Lia malas jadi dia nak tamatkan semuanya. Jadi Lia dan Farhan menghadap family mereka untuk selesaikan semuanya.

Farhan memang tergamam dengan kejutan yang Lia sediakan. Farhan fikir semuanya sudah reda bila Lia ambil tindakan untuk pulang. Tapi tak...

Lia nak berpisah sebab dah tawar hati? Bukan... Lia yang rasa dia dah tawar hati.

Ni apa yang orang kata slump dalam hubungan. Waktu kita tak ada rasa pada pasangan kita. Kita mula rasa bosan sampaikan rasa... let's break up.

Tapi semua jadi rumit sebab Lia dan Farhan punya current status. Dia orang dah kahwin dan tengah ada masalah jadi jauh slump ni bawa mereka. Lia nak putuskan hubungan mereka dalam keadaan Lia tengah mengandung kut.

Mungkin Lia rasa seronok bersendirian. Rasa selesa. Bak kata orang... dugaan dan hasutan syaitan yang nak pasangan suami isteri berpisah.

Farhan pandang Lia yang tenang dan nampak kosong. Beku. Betul lah ego dan perasaan mudah bosan Lia sangat tinggi. Lia yang ego susah nak tundukkan.

Lia dah jadi Lia yang dulu. Lia yang pembaca akan benci. Lia yang ego. Lia yang mudah bosan. Lia yang sukakan cabaran. Lia yang degil. Lia yang tak ada perasaan.

Mangsanya sekarang ialah... Farhan.

Mungkin semua ni ada kaitan dengan mood Lia lepas Lisa cakap pasal Aliya. Yang terjejas hubungan Lia dengan Farhan. Bukan Lisa atau Aliya.

Lia sukar ditafsir dan suka bertindak luar jangkaan. Kekadang juga tak fikir panjang.

She loves suprise. Doesn't she? Just wait until Aliya suprise her.

Keluarga mereka berdua hanya pandang mereka dengan pandangan sebak. Mereka tak boleh masuk campur walaupun Lia dan Farhan nak selesaikan semuanya depan mereka. Sebab ni urusan rumah tangga mereka.

Ruang tamu rumah keluarga Lia sunyi sepi lepas Lia keluarkan ayat tadi.

"Mungkin kali terakhir aku salam kau. Aku nak minta maaf sebab aku banyak kurang sebagai seorang isteri. Lol... jangan gelak dengan ayat cliche aku. Apa-apa pun, halalkan everything. Aku tak nak kau lupakan aku tapi tak payah lah kenang sangat," kata Lia tenang dan cuba selitkan nada gurau.

Our Thin LineWhere stories live. Discover now