J-19

1K 112 94
                                    

Solar pov


"Macam mana ni Solar ? Macam tak ada orang je. Eh jomlah balik aku takutlah. Kau tengoklah keadaan rumah dia macam mana ? Semak samun eii." aku hanya mengeluh mendengar rungutan Nurin yang berada disebelah aku. Aku tahu dia takut dan berasa tak selesa melihat persekitaran Taufan yang tak terjaga itu.



Aku pun hairan. Takkanlah lepas saja mak dia dah tak ada dan Taufan pun masuk ke sekolah tu, ayah dia tak jaga rumah ni ? Kalau betul, kenapa ? Ni yang makin membuak syak wasangka aku kat bapa dia ni. Astaghfirullah hal adzim, Solar. Tak baik-tak baik *cakap gaya mei mei*



"Tak ada orang lagi bagus. Senang sikit nak pecah masuk rumah dia ni. Aku agak mesti ada apa-apa rahsia or bahan bukti yang polis tertinggal." kataku sambil menjengah sedikit di balik semak samun yang menjadi tempat sembunyi kita orang. Aku mengecilkan mataku sedikit lalu tersenyum senget. Aku menoleh ke arah Nurin yang menggigit bibirnya tanda takut.


"Nurin, kau duduk sini diam-diam tau?. Kalau kau nampak ayah Taufan ke apa ke cepat-cepat call aku ? Okay ?" aku memandang wajahnya meminta kepastian. Dia mendiamkan diri seketika kemudian mengangguk perlahan. Aku menghela nafas kemudian berdiri sambil menggalas beg kecilku. Aku mula mengambil langkah untuk keluar dari semak namun terhenti apabila Nurin memanggil namaku.


"H-hati-hati."


Aku tergamam buat seketika. Tak lama kemudian aku melepaskan tawa kecil dan mengangguk sedikit kepadanya. Terus aku melompat keluar dari semak ini dan mula memanjat pagar untuk masuk ke dalam halaman rumah Taufan. Sebaik saja lepas, aku membongkok sedikit badanku lalu berlari anak ke belakang rumah Taufan. Aku mengintai sedikit di kawasan luar. Clear.




Untuk nak masuk ke dalam, aku kena pastikan sekali lagi sama ada ayah Taufan ada ke tidak dalam rumah. Dibuatnya main masuk tak kena label penyamun hensem aku ni ?




Dengan kaki terjengket-jengket, aku mengintai isi dalam rumah Taufan melalui tingkap dapur yang kebetulan ada di tepi aku. Kosong. Sepi. Itu yang aku dapat katakan sekarang ni. Mataku terlorot ke bawah di mana terletaknya singki. Kosong juga. Kering. Aku berhenti mengintai lalu menjengket lagi sehinggalah ke pintu belakang rumah Taufan. Pintu belakang rumahnya memiliki pintu gril.




Pintu gril ni senang je nak uruskan. Apa yang  agak sukar bagi aku adalah pintu di dalamnya. Keyakinan aku untuk pastikan ada orang ke tidak dalam rumah ni masih belum dapat diklasifikasikan. Tapi tak apa, kita mencuba. Beg yang aku galas dibelakang aku lepaskan sebelah lalu di bawa kedepan. Zip dibuka lalu ligat tangan aku mencari paperclip atau apa benda saja yang boleh mencungkil pintu gril ni.



"Gotcha." aku tersenyum senget apabila benda yang aku cari dijumpai. Zip beg ditutup lalu paperclip yang ada di tangan terus aku masukkan ke dalam lubang kunci pintu gril tersebut. Dalam beberapa kali aku memutar lubang kunci tersebut, akhirnya pintu gril tersebut berjaya dibuka. Aku melepas nafas lega seketika. Baru sikit ni.



Tanganku menyentuh tombol pintu dapur tersebut lalu memutarnya beberapa kali. Terkunci. Aku menapak satu langkah belakang dengan mataku masih fokus ke arah pintu tersebut. Kalau aku rempuh pintu ni, sia-sia. Apa yang aku cari tak dapat, benda lain pula yang dapat nanti. Kalau aku nak masuk ikut tingkap dapur, memang tak lepaslah jawabnya.


"Agak-agak, kalau aku guna paperclip ni boleh tak ya ?" soalku pada diri sendiri sambil memandang paperclip di tanganku. Aku menghela nafas lalu merapat semula ke pintu tersebut dan memasukkan paperclip itu ke dalam lubang pintu belakang rumah Taufan. Okay, boleh masuk. Tapi nak putar ni yang aku takut. Aku memejam mata kemudian menarik nafas sedalam mungkin untuk menghilangkan rasa takutku. Perlahan-lahan aku memutar paperclip tersebut dan...




Juvana [BBB] ✓Where stories live. Discover now