35 [ final ]

1.3K 123 172
                                    


Joseon.

" Psst! Haera!"

Seorang gadis berpakaian hanbok merah jambu lembut yang sedang duduk lepak di belakang rumah, menoleh ke arah suara itu. Tatkala dia melihat ke tembok rumah, bibirnya lantas mengukir senyuman lebar.

Dia turun dari pangkin dan berjalan ke arah tembok.

" Jeongguk aa.."
Sapanya bersama senyuman yang semakin lebar. Jeongguk turut sama mengukir senyuman manis. Kain hitam yang menutupi separuh wajahnya lantas diturunkan.

" Jom? Lepak kat sungai lagi."

Haera diam. Dia memandang sekeliling rumahnya sebelum kembali memandang Jeongguk.

" Macam mana kalau orang lain nampak?"

" Saya dah bawak kain untuk awak."
Jawab Jeongguk sambil menunjukkan sehelai kain hitam bersegi tiga padanya. Lantas Haera mengangguk. Dia mula terbongkok bongkok mendekati pagar dan berjalan keluar dari rumah.

Jeongguk menghampiri gadis itu. Lantas dia pasangkan kain itu di wajah Haera dan mengikatnya di belakang kepala. Kini wajah Haera sudah tertutup separuh.

" Kaja."

Tangan Haera diraih. Dalam kegelapan malam itu, kedua manusia itu mula berjalan terhendap hendap menuju ke hutan yang terdapat di kawasan perumahan mereka.

Hutan diredah bersama. Setelah beberapa minit, mereka akhirnya tiba di destinasi yang dituju.

" Yehhh! Saya dapat main air sungai ni lagi!" Haera bersorak teruja seraya menurunkan kain hitam di wajahnya tadi. Jeongguk turut menurunkan kain miliknya sebelum melabuhkan punggung di atas salah sebuah batu sungai yang besar. Haera duduk di sebelahnya.

" Seronoknya. Gomawo, Jeongguk aa." Ujar Haera bersama sebuah senyuman manis. Jeongguk membalas senyuman itu sebelum dia tunduk merenung air sungai yang mengalir tenang.

" Lepasni.. kita dah tak boleh buat macam ni."

Haera mengetap bibirnya. Dia tunduk merenung jari manisnya yang terdapat sebentuk cincin.

" Kita patut putuskan hubungan kita."

" Tak, Jeongguk. Tak boleh. "

" Tapi awak dah nak kahwin, Haera. Dengan abang saya pulak tu. Kita tak boleh teruskan benda ni." Jeongguk menoleh ke arah Haera. Mereka saling bertatapan bersama kening yang sedikit bertaut.

" Dari mula, saya dah cakap. Saya sayang awak je, Jeongguk. Saya tak suka Putera Yoonoh. "

" Tapi awak sendiri tau kan. Apa pun jadi, abang saya akan kahwin dulu. Dan dia dah pilih awak jadi bakal isteri dia." Haera gigit bibir. Sungguh dia tak suka dengar apa yang Jeongguk baru katakan.

" Dia yang tak faham bahasa. Dah banyak kali saya tolak dia.. tapi.."

Haera meraih tangan Jeongguk. Mata Jeongguk ditatap dalam.

" Saya langsung tak sayangkan dia. Tapi appa saya pun memaksa. Dia tak kasi saya jumpa awak dah lepas saya tunang dengan abang awak haritu. Tapi.. tapi.. saya tak boleh.."

Jeongguk mengetap bibirnya perlahan.

" Saya pun.. saya sayang awak, Haera. Tapi awak pun tau kan.. hubungan kita ni akan ditentang kalau kita bagitau semua orang. Sampai bila kita nak berahsia macam ni?"

" Sampai bila bila."

Haera menekup wajah Jeongguk. Tanpa segan silu, gadis itu merapatkan wajah mereka dan mengucup lembut bibir kecil lelaki itu. Jeongguk lantas menahan rahang Haera dan membalas ciuman gadis itu.

[C] heart : kookWhere stories live. Discover now