DA15 🌸

2.8K 134 43
                                    

DHIYA ARYANAA

~kau amanah Allah untuk aku jaga~

🐝🐝🐝

ISTERINYA yang termenung di balkoni itu didekati, risau juga dia dibuatnya. Sejak kes dua hari lepas, gadis itu hanya diam membisu. Sudahlah Dhiya demam, mujur saja demamnya beransur pulih. Bahu isterinya itu dipeluk, tersentak Dhiya dibuatnya.

"Awak ok?" soalnya, Dhiya hanya tersenyum kelat.

"Pening kepala lagi tak?" soalnya lagi, Dhiya menggeleng.

"Cikgu jaga saya dengan baik sampai demam pun tak lama" jawab Dhiya perlahan, selimut kecik yang membalut tubuh dibetulkan.

"Alhamdulillah" Rafeeq tersenyum, satu ciuman hinggap di ubun kepala isterinya itu.

"Awak amanah Allah untuk saya, memang saya diwajibkan untuk menjaga awak"

"Inara ada call cikgu?"

"Tak ada, saya rasa dia tak percaya kot cakap kawan dia tu. Tambah pulak, dia kan kenal awak" ujar Rafeeq, Dhiya mengangguk faham.

"Cikgu"

"Hm?"

"Saya ni bodoh kan?" soal Dhiya, dia menghadap suaminya yang sudah berkerut dahi.

"Kenapa awak cakap macam tu?"

"Sebab saya sayangkan seseorang yang dah pun dimiliki, bodohnya saya masih setia tunggu dia walau saya tahu sampai bila-bila pun saya tak kan dapat dia" ujar Dhiya, airmata yang bertakung sedaya upaya ditahan.

"Dhiya, jangan cakap macam tu... Awak buat saya sebersalah" Rafeeq mengeluh, wajah isterinya itu ditatap.

"Saya cakap benda betul, sedangkan saya keluar dengan suami saya sendiri pun kena serang. Saya tak patut sayangkan cikgu, cinta saya tak kan membuahkan hasil" ujar Dhiya lagi, dia menghadap balkoni semula. Buat sekian kalinya Rafeeq melepaskan keluhan berat, dia cuba mengukir senyuman tipis.

"Dhiya, saya sayang awak lah..." pujuk Rafeeq, Dhiya hanya diam. Sayang sebab isteri, bukan sayang sebab cinta.

"Dhiya... Betul, saya sayang awak" ujar Rafeeq lagi, tangan isterinya itu diraih. Dhiya tersenyum tipis, malas betul nak layan.

"Dhiya, awak bahagia hidup dengan saya?"

"Kenapa cikgu tanya?"

"Saya cuma nak tahu" balas Rafeeq, isterinya itu merenungnya.

"Siapa yang tak bahagia dapat hidup dengan orang yang kita cinta kan" tenang Dhiya menjawab, tak seperti fikirannya yang kusut saat itu.

"...cuma ye lah, saya je yang beria. Kita kahwin dah nak masuk 4 bulan, selama 4 bulan ni jugaklah macam-macam benda kita hadap bersama. Saya tak rasa saya boleh lupakan semua kenangan ni dalam sekelip mata, saya takut kalau saya hilang cikgu" luah Dhiya, airmatanya tumpah.

"Dhiya saya tak kan tinggalkan awak Dhiya, saya sayang awak. Saya janji saya akan bersama dengan awak sampai bila-bila pun..."

"Cikgu tolonglah jangan janji apa-apa, jangan beri saya harapan. Cikgu milik orang, saya bakal hilang cikgu jugak satu hari nanti. Memiliki cinta cikgu sekarang ni pun belum, apatah lagi nak janjikan cikgu untuk setia dengan saya. Saya dah boleh ramal apa yang bakal jadi dengan saya nanti" ujar Dhiya, tertunduk dia mengawal tangisan. Rafeeq mengeluh, alangkah baiknya jika Dhiya mampu membaca isi hatinya saat itu.

"Tengahari esok saya balik rumah mama, nak bincang tentang perkahwinan saya dengan Inara. Saya tak nak bawak awak Dhiya, saya tak nak awak semakin terbeban tapi mama paksa saya untuk bawak awak sekali" Rafeeq pula menunduk, Dhiya tersenyum tipis.

Dhiya AryanaaWhere stories live. Discover now