Bab 7: Weird

6.5K 535 11
                                    

SCREEETTTTT!

Bunyi decitan tayar kereta kuda mengejutkan aku dari tidur yang lena.Terpisat-pisat aku mengosok mata.Mamai.Entah kenapa terasa macam lembut sangat katil aku hari ini.Selalunya aku tidur berkatilkan jerami tetapi kali ini...terasa lembut..

...macam..

Eh?!

Aku tersentak di saat mataku terpandangkan wajah seorang jejaka tampan yang sedang tidur memelukku ketika ini.Serta-merta otakku ligat memikirkan apa yang telah terjadi.

Baruku ingat yang aku sedang diculik jejaka ini sebentar tadi dan aku...telah tertidur pada dada bidangnya?!

Pipiku serta-merta terasa berbahang.Aku lantas menjarakkan diri daripadanya.Oh Tuhan! Malunya! Malunya aku!

Tak lama kemudian,aku mulai mencuri pandang kearah Astral yang lena tak berkutik.Wajahnya tampak pucat.Bibirnya juga.Dadanya pula langsung tak berombak,seekan-ekan tidak bernafas.

Perasaan risau mulai menerjah mindaku.

Takkanlah...

Takkanlah Astral sudah mati akibat sumpahanku itu?!

"As..Astral!"

Diam.Panggilanku langsung tak dijawabnya.Dia masih kaku di situ,bersama wajah pucatnya.

Air mataku hampir bergenang.Tolong..! Tolong jangan mati..! Lantas aku letakkan kepalaku di dadanya,cuba untuk mendengar degupan jantung.

Dup... dap... dup... dap..

Aku mengigit bawah bibir.

Ke-kenapa? Kenapa degupan jantungnya kedengaran lemah? Adakah Astral..sakit?

Kreekk..

Bunyi pintu kereta kuda dibuka mengejutkan aku.Segera aku mengangkat kepalaku semula.Kelihatan ada seorang jejaka yang memakai topi,sedang tersenyum kepadaku kini.Di lehernya,terlilitnya sehelai mafela tebal yang berwarna merah.Rasa-rasanya,dialah pemandu kereta kuda yang dipanggil Ruven tadi.

"Astral kalau dah tidur..dia sememangnya susah nak dikejutkan.Jangan risau.Dia tak apa-apa." Ucapnya seraya menarik tubuh Astral.Tubuh lelaki itu kemudiannya dikendong di belakang.

Astral kelihatan langsung tidak berkutik dari lenanya.Langsung tak membuka mata.Tidur mati,mungkin?

"Turunlah cepat. Kita dah sampai di istana."

Arahannya aku terima tanpa kerelaan. Perlahan-lahan aku mengesot sehingga kakiku menjejak tanah.Kaki yang tertusuk kaca diabaikanku buat sementara. Aku dah lali dengan kesakitan.Jadi luka ini hanyalah hal kecil bagiku.

Ruven hanya tersenyum manis.Seluruh tubuhku ditiliknya atas bawah.Aku sudahpun jadi tak keruan.Janggal pulak rasanya aku diperhatikan sebegitu.

"Aku tak faham... Betul-betul tak faham kenapa Astral suruh aku berhenti tadi,hanya semata-mata untuk tumpangkan kau ni.Setahu aku...Astral tak pernah pun sebaik ini pada mana-mana perempuan.. Malah nak bercakap dengan perempuan pun payah.Hmm.. Bertuah betul kau ni,ya?"

Bicaranya membuatkan dahiku berkerut seribu.Kehairanan.Adakah dia sedang memerliku..ataupun memujiku?

Perlahan-lahan aku menundukkan wajah memandang tanah.Janggal benar untuk aku bercakap dengan orang asing yang sedingin Asrian ni.Aku takut...

Takut dengan orang yang garang denganku..

"Oh.Lupa nak kenalkan.Nama aku Ruven Larvas.Aku ni sepupu Astral dan juga merangkap kawan baiknya jugak.Ikut aku cepat. Astral tak boleh lama-lama dekat luar ni.Nanti dia senang jatuh sakit."

The Cursed ElvesWhere stories live. Discover now