Bab 26: 'Something'

4.6K 384 51
                                    

Areavin POV:
(Abang sulung Astral)

Aku menaiki anak tangga ke tingkat atas dengan penuh berhati-hati. Dulang makanan yang aku bawa, aku tatang sebaik mungkin. Takut seandainya ada makanan yang jatuh ataupun tertumpah.

Bilik Astral yang terletak di sebelah kiri anak tangga,menjadi destinasiku. Pintu biliknya aku ketuk perlahan. Selaku abang sulung, aku bertanggungjawab untuk memastikan Astral makan tepat pada masanya.

Knock! Knock! Knock!

Sudah beberapa kali aku mengetuk pintu biliknya,namun tiada sahutan yang kedengaran. Apatah lagi sebarang bunyi gerakan.

Aku cuba untuk memulas tombol pintu tersebut dengan harapan pintu akan terbuka...tetapi malangnya ia telah dikunci dari dalam.

Hairan. Keningku mulai bertaut rapat. Adakah Astral masih lagi tidur? Bukankah tadi dia sudah terjaga? Ataupun dia dah...

"Astral! Kau ada dekat dalam tak?" Laungku dengan rasa cemas.Kali ini pintu tersebut aku tepuk dengan sebelah tapak tangan. Bunyi yang terhasil kali ini lebih kuat dari tadi.

Namun begitu...Astral masih tidak menyahut. Masakan dia sudah tak sedarkan diri di dalam sana?! Aku harap sangat Astral tak buat benda gila!

Kes bulan lepas masih lagi terbayang-bayang di dalam kepala. Seingat aku,Astral juga pernah mengunci pintu biliknya seperti ini. Ketika itu dia diserang murung,jadi dia enggan untuk keluar dari bilik.

Hari itu, aku hantar makanan ke bilik Astral. Aku cuba buka pintu, tapi ianya dikunci dari dalam. Puas aku ketuk pintu dan memanggil nama Astral,tetapi dia langsung tak menyahut. 30 minit berlalu,dan aku akhirnya ambik keputusan untuk merempuh bilik dia tu. Beberapa kali mencuba,akhirnya pintu tersebut terbuka.

Tetapi ketika itu,aku lihat...

....Astral sedang terdampar kaku diatas lantai...

...dalam keadaan sebelah tangannya dikelar objek tajam!

Memikirkan kejadian itu semula, aku jadi takut! Harap-haraplah Astral tak mengulanginya lagi..!

"Astral! Bukak pintu ni Astral!" Aku menjerit pula. Dulang makanan tadi aku letakkan di bawah. Lantas pintu biliknya aku tepuk sekuat mungkin. Masih tiada sahutan yang kedengaran.

Tombol pintu tersebut aku pulas berulang kali sehinggalah...

Klackk!

...ia dibuka dari dalam.

Kelihatan Astral kini sudah pun tercegat berdiri dihadapanku,dalam keadaan bertuala separas pinggang.

"Ada apa,Areavin? Kenapa kau ketuk pintu bilik aku macam nak roboh tadi?" Dia menyoal hairan. Rambut birunya yang basah, dilap dengan menggunakan tuala kecil.Mungkin dia baru saja selesai mandi ataupun aku sudah menganggu dia mandi tadi.

Dengan hati yang lega,aku mengangkat kembali dulang yang aku letakkan diatas lantai tadi bersama wajah selamba. Wajah Astral kemudiannya ditatapku pula.

"Aku datang nak hantar makanan tengahari untuk kau.Tadi kau tak menyahut,sebab tulah aku ketuk pintu kuat-kuat.Aku ganggu kau mandi ke?" Soalku,agak serba salah.

Astral hanya mampu menyengih mendengar soalanku itu. Dulang yang aku pegang.kini,mulai bertukar tangan.

"Taklah. Mana ada kau ganggu aku. Aku dah habis mandi dah kut. Masuklah wei." Pelawa Astral seraya menguakkan pintu biliknya seluas mungkin,menyuruh aku masuk ke dalam.

The Cursed ElvesМесто, где живут истории. Откройте их для себя