D O C . H E N R Y

478 25 2
                                    

Pada satu malam, saya keluar mencari kedai cyber café untuk melayari internet kerana ada beberapa email yang perlu dihantar. Saya terjumpa satu bangunan lama dan melihat ada papan tanda bertulis 'Kafe Internet.' Saya pergi ke bangunan itu dan di dapati kedai itu berada di tingkat 6.

Apabila saya masuk ke dalam bangunan itu, saya dapati ada laluan koridor yang agak gelap menuju ke lif. Saya berjalan di laluan itu untuk menaiki lif. Apabila saya masuk ke dalam lif, saya melihat butang lif itu tiada nombor 4. Mungkin kerana kepercayaan orang Asia tidak suka menggunakan nombor 4 yang dianggap membawa nasib buruk.

Saya menekan butang lif ke tingkat 6 dan pintu lif pun tertutup. Lif mula naik perlahan-lahan sambil terdengar bunyi gear yang agak bising. Maklumlah lif ini pun kelihatan usang. Terdapat banyak kerosakan kecil boleh dilihat di dalam lif ini.

Apabila lif berhenti dan pintu lif terbuka, saya membuka langkah untuk keluar dari situ. Namun saya mendapati sesuatu yang aneh. Keadaan di luar lif ni sangat gelap. Hanya lampu di dalam lif memberi sedikit cahaya untuk saya melihat keadaan sekeliling.

Saya mendapati terdapat beberapa perabot yang terletak di luar koridor dibaluti dengan kain putih. Tempat ini seperti sudah lama tidak digunakan. Saya cuba memastikan aras mana saya berada namun tiada nombor yang tertera di skrin lif.

Tiba-tiba saya perasan yang ada sesuatu yang bergerak di balik kegelapan. Saya perasan ia datang dari hujung koridor dan perlahan-lahan datang ke arah saya. Apabila ia makin mendekati, saya dapat melihat dengan jelas satu lembaga yang kurus dan wajahnya pucat seperti mayat merangkak ke arah saya.

Jantung saya terus berdegup laju dan saya terus masuk ke dalam lif. Saya tekan butang close untuk menutup pintu lif, namun lampu di dalam lif mula berkelip-kelip sehingga ia terpadam. Saya begitu takut sehingga hampir terkencing dalam seluar.

Saya mula mendengar bunyi sesuatu yang jatuh. Saya hanya diam berdiri dan menunggu di dalam lif sambil berharap lif akan pulih semula. Selepas itu keadaan jadi sunyi sehingga saya dapat mendengar bunyi nafas saya sendiri. Setelah lama berdiri, saya terdengar bunyi dengusan di telinga saya. Dalam keadaan yang gelap saya rasa seperti ada seseorang berada disebelah saya. Saya mula terbau sesuatu yang sangat busuk.

Saya mula rasa tidak selesa dan terus berlari keluar dari lif itu. Saya berlari melalui koridor itu dan mencari tangga untuk keluar dari bangunan ini. Ketika saya berlari, saya melihat ada beberapa tingkap cermin di sebuah bilik yang sudah pecah. Di tingkap itu pula diikat dengan tape polis seperti bilik ini pernah berlaku kes jenayah.

Saya berhenti di situ untuk melihat melalui tingkap itu. Saya terkejut apabila melihat ada beberapa mayat yang diikat badannya dengan rantai dan di gantung di siling. Mayat itu kelihatan sudah lama mereput sehingga saya tidak pasti jantina-jantina mereka. Badan saya basah dan berpeluh walaupun suhu di aras ini berubah menjadi sejuk. Saya langsung tidak tahu apa yang telah berlaku di aras ini.

Tiba-tiba saya terdengar suara seperti seorang gadis sedang menangis. Saya mencari di mana datangnya suara itu namun sukar kerana tidak dapat lihat dengan jelas.

"Tolong... selamatkan saya.."

Suara itu mula meminta tolong. Saya beranikan diri untuk masuk ke dalam bilik yang penuh dengan mayat tergantung itu. Saya terpaksa meraba-raba kerana banyak meja dan perabot berselerakan sehingga menyukarkan saya untuk berjalan.

"Saya di sini.. tolong.."

Suara itu makin kuat bunyinya. Seperti ia berada berdekatan dengan saya. Saya meraba-raba dan mengalihkan meja yang menghalang laluan saya.

"Siapa awak? Awak berada di mana?"

Saya bersuara untuk memastikan gadis itu tahu tentang kehadiran saya. Namun tiada jawapan daripada gadis itu. Apa yang dia mahukan? Pelbagai persoalan bermain di fikiran saya. Selepas beberapa ketika, mata saya sudah mula dapat melihat dalam gelap. Saya dapati bilik yang saya masuki ini adalah bilik yang penuh dengan kelengkapan klinik.

WELCOME TO YOUR NIGHTMAREOnde histórias criam vida. Descubra agora