BAB 21

2.4K 68 5
                                    

"Awak ingat awak masih boleh terlepas?"aku terkejut bila Adriana yang entah dari mana muncul dengan sepucuk pistol ditangannya menghampiri kami.

Novel melayu sangat aku buat ni. Lol

"Sudah-sudahlah Adriana! Aku dah taknak tu tolonglah faham. Ramai lagi yang kat luar sana lebih bagus daripada aku" aku sembunyikan Aiza dibelakang aku. Takut Adriana bertindak diluar jangkaan

"Kalau saya tak dapat awak, orang pun takkan dapat awak" Adriana buat muka pyscho dia. Huuih seram!

"Cik! Letakkan pistol tu ke bawah!" arahan daripada Ins. Izani.

Adriana hanya menayangkan senyuman yang menyeramkan kepada Ins. Izani tanda dia memperlekehkan arahan Ins. Izani

Adriana kembali melihat aku lalu dia berjalan ke arah aku

"Sayang, saya sayang awak sangat-sangat tau. Kenapa awak macam ni kat saya? Awak tak tahu ke saya terlalu sayangkan awak sampai semua orang yang nak saya, saya tolak macam tu je. Kenapa awak pilih dia? Kenapa?! Apa kurangnya saya jika dibandingkan dengan dia? Kenapa awak tak nampak saya? Kenapa sayang? Saya sayang awak" Adriana meluahkan perasaannya sambil mengusap muka aku dan merenung ke dalam mata aku

Aku menarik nafas dalam-dalam lalu hembus perlahan untuk menenangkan diri aku juga jantung aku. Aku menolak Aiza ke arah anggota polis tujuan agar anggota polis tu dapat melindungi Aiza jika ada apa-apa yang berlaku pada aku. 

"Look, kau tak kurang apa-apa cuma hati aku dah ada pada Aiza. Masing-masing ada kelebihan dia tersendiri. Perasaan tak boleh dipaksa jika dipaksa dia akan jadi lain. Kau nak ke aku sayang kau sebab terpaksa? Kita kena ikhlas baru perasaan sayang tu rasa indah. Kau nak ke aku dengan kau tapi perasaan aku kat orang lain tak ada dengan kau? Tak nak kan? Lebih baik kau terluka sekarang" lembut tetapi tegas nada aku.

Adriana memandang aku lama lalu dia menunduk. Kedengaran esakkan tangis daripada Adriana

Adriana mengangkat mukanya memandang aku. Wajahnya basah dek air mata

Aku datang dekat dengan Adriana lalu aku memeluk Adriana. Bukan niat nak mengambil kesempatan, bukan juga niat nak bagi harapan tapi niat aku nak memujuknya dan menenangkannya.

Mama ajar 'biarlah orang buat jahat dengan kita, jangan sesekali kita buat balik atau berdendam. Kita berilah dia kebaikan mana tahu dia akan jadi baik malah lebih baik daripada kita. Siapa yang dapat pahala? Kita juga'

"Ingat, walau apapun kau tetap kawan aku. Aku tak berdendam cuma aku kecewa sedikit. Perlu ke kau buat semua ni untuk aku jadi milik kau? Kalau betul lah orang tu sayang kau. Kau buat hal kau sendiri pun dia akan tertarik kat kau dan dia sendiri akan pergi kat kau. Untuk itu, kau carilah ketenangan kau, beri masa pada diri kau, beri masa pada hati kau, jangan sebab aku kau jadi macam ni. Aku sayang kau tapi sebagai seorang kawan. Macam yang aku cakap, perasaan tak boleh dipaksa" panjang lebar aku memujuk Adriana.

Beberapa anggota polis yang ada dalam rumah tu bersama aku masih kukuh dengan posisi sedia jika ada apa apa tindakan daripada Adriana.

Adriana mengangkat mukanya untuk melihat aku.

Air mata yang mengalir aku seka dengan ibu jari.

Betul. Aku sayang Adriana tapi tak lebih daripada seorang kawan.

Betul. Aku layan Adriana macam aku bagi dia harapan.

Betul. Salah aku.

Aku membawa Adriana duduk di tangga. Kaki aku penat sebab Adriana bersandar kat badan aku

Agak lama juga Adriana mendiamkan diri. Sedang berfikir mungkin

"Saya sudah berfikir masak-masak" tiba-tiba Adriana bersuara.

Aku memandangnya. Beri masa dia untuk tenang dan beri ruang untuk dia meluahkan apa yang dia rasa.

"Saya akan pergi jauh dan menenangkan diri. Saya akan ikut apa yang awak cakap. Saya akan beri hati saya masa. Saya takkan ganggu awak lagi" air mata Adriana kembali turun

Aku menghadiahkannya senyuman.

Aku peluk Adriana untuk menenangkannya atau lebih kepada pelukan seorang kawan yang nak pujuk kawannya.

Aku memandang Aiza yang di belakang anggota polis. Aiza juga memandang ke arah aku. 

Aiza tersenyum. Aku juga tersenyum

"Lepas kau dah beri diri kau masa kau boleh datang sini balik. Jangan risau, aku masih kawan kau" ujar aku 

Aku memberi isyarat kepada Ins. Izani yang keadaan sudah selamat.

(Bersambung...)

You are dazzling and gorgeous, you are attractive and sensuous. You are beautiful and pretty, you are stunning and lovely. You are charming and hot, Apple Pie I love you a lot.  

haiiii haiii sorry dah lama tak update. Terlalu busy cari rezeki dan terlalu busy memikirkan dia seorang setiap hari dan setiap saat.

Bila aku akan update lagi? Hmmm entahlah kerja aku ikut shift so kalau haritu tak penat sangat in sha Allah aku akan update.

Tunggu aku beli hp barulah kalau nak update awal. Laptop tak selalu aku on wattpad. Lol sorry tak best. sorry kalau bosan. sorry kalau lambat update. sorry kalau tercuri hati. eh? hahahah gurau. bye!

#prayforbaitulmaqdis no matter how bad you just need to pray and Allah will listen to your prayers. In sah Allah. Doa senjata umat Islam.

You're MineHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin