BAB 42 : Harapan.

451 53 3
                                    


Bunyi burung berkicauan sepertinya sedang menikmati hari-hari indah diantara mereka. Alunan muzik semula jadi telah pun bergema akibat terhasil daripada geseran daun-daun dipohon yang ditiup sang angin.

Aku mengerut muka lalu membuka mata perlahan dan mencuba untuk bangun dari tanah. Kepalaku sedikit pening. Ya - semalam aku hanya mengingati berlawan dengan makhluk yang berupa dajjal. Entah berapa lama aku tidak sedarkan diri; tiada siapa pun tahu.

Mata aku meliar memeriksa sekeliling dan mendapati diri ini masih berada di kawasan pertempuran semalam. Bangkai makhluk berupa dajjal itu jelas kelihatan di hadapanku. Bauan busuk dari bangkainya membuatkan aku sedikit mual.

Aku bertumpu pula pada diriku dan anehnya tidak mempunyai sebarang luka atau calar. Cakaran berbisa di tanganku turut hilang. Bagaimana mungkin benda ajaib ini terjadi? Adakah ini semua angkara haiwan mitos itu? Aku cuba meneka.

Huarkk!

Aku memandang ke langit secara spontan. Aku tahu, itu adalah tanda haiwan mitos sedang terbang hampir ke sini. Di langit, haiwan itu terbang dengan megah dengan kibasan sayap yang lebar lantas membuat pusingan beberapa kali dan baru mendarat di hadapanku.

Makhluk itu mula menghampiri ke arahku. Kali ini, aku tidak melarikan diri atau takut padanya.

Aku percaya, haiwan inilah yang menjaga dan menyembuhkan aku sehari semalam - aku meneka. Jika ini benar, maka betullah kata orang, buat baik dibalas baik; buat jahat jangan sekali.

"Terima kasih." Aku tersenyum dan cuba mengusap lehernya. Sesekali dia cuba mengelak tetapi akhirnya memberikan aku keizinan untuk menyentuh dirinya. Kan bagus aku boleh membawanya pulang ke dimensi aku. Barangkali tidak perlu sudah menggunakan kereta.

Haiwan itu kemudiannya meletakkan sesuatu di tanah yang berupa alat seperti trompet. Alat itu berbentuk seperti gading gajah tetapi kecil sedikit daripada asal. Mungkin ini pemberiannya kepada aku. Haa... jangan ditolak kata orang.

Aku mengambilnya dan memandang ke arah haiwan mitos itu. Manalah dia dapat benda pelik ni - fikirku.

Duk!

Badanku disondol dengan kepalanya perlahan. Aku memandangnya dan ia menyondol ku sekali lagi.

Kali ini, haiwan mitos itu beredar ke satu sudut dan seperti menunggu arahan. Otak aku cuba memproses tetapi masih belum boleh menangkap kehendaknya.

Huarkk!

"Hmm...Apa yang kau nak ni", aku mengomel. Kelakuanya seperti kuda yang sedang berdiri berkaki dua. Aku melihat sekali lagi dengan gading berbentuk trompet itu.

"Owh!" sel otakku mula berhubung.

Huark! Laung haiwan itu lagi.

"Okey, kejap." Aku cuba memulakan tiupan.

Booormm!

Haiwan itu terus bergerak ke arahku. Selang beberapa saat kemudian haiwan itu kembali ke tempat asal dan aku mengulangi tiupan.

Boorrmm!

Dia mula beraksi seperti tadi dan aku tersenyum puas. Rupanya, haiwan mitos itu memberikan aku alatan yang boleh memanggilnya bila-bila masa. Aku tersengih berpuas hati.

"Terima kasih, aaa... entah apa nama kau. Hahaha..." aku memeluk haiwan itu erat.

Haiwan itu pula membalas dengan mengeselkan badannya kepadaku perlahan seperti kucing yang sedang bermanja.

"Dengan ini aku namakan kau Oscar. Suka tak?" Aku membelainya manja.

Huaarkk! Oascar mengesel manja seperti tanda setuju dengan nama yang diberi.

A35 [COMPLETE ✓] WATTYS 2020Where stories live. Discover now