1. Arak

25.5K 99 0
                                    

Gelas kaca yang berisi air warna kekuningan itu diteguknya sekaligus. Bunyi muzik yang kuat itu langsung tidak mengganggunya. Dia terbuai.

"Aina, jomlah kita balik, nanti awal pagi masuk kerja lagi kita ni. Kau tu kogutan saja. Tunggulah bah kita off day.. Logoplaaa kau puas-puas." Sherri teman baik wanita yang bernama Aina itu menarik tangannya. Aina menepis. "Kau baliklah. Kasi tinggal sa di sini. Taulah sa mau balik nanti macamana."

Sherri geram.

"Masalahnya Aina kita shift pagi ni hari." Sambil Sherri melirik jam tangan Citizen di tangan kirinya. "Kau tingu bah Aina, jam 2.30 sdh ni. Kita masuk kerja jam7.00!!! Aduiiii.. Janganlah bertebiat bah Aina. Kena buang kerja kita nanti." Nampak sangat Sherri susah hati.. Sebenarnya suara Sherri timbul tenggelam di telinga Aina. Muzik kuat, kepala pening. Aina hanya tersengih-sengih dengan matanya yang kuyu.

Sherri, teman baiknya dari zaman persekolahan lagi. Bersama-sama berhijrah ke Kuala Lumpur untuk mencari pekerjaan yang gajinya lumayan. Beragama Kristian Katolik. Tapi bagi mereka, tiada masalah jika berlainan agama.. Hubungan mereka malah tambah akrab. Itulah Sabahan!! Agama Dan bangsa tidak pernah menjadi ukuran dalam mana-mana perhubungan.

Mereka bekerja di sebuah hotel mewah kepunyaan Datuk Dzulkarnain sebagai housekeeper.

"Jomlah Aina. Lain kli klu kau stress, kita pigi sini juga OK." Sherri memujuk kali ini. Aina memandang Sherri. "Betul ah? Awas kalau kau menipu." Tajam jelingan Aina. Sherri meneguk liurnya. "Iya bah. Sa janji kita logop sama-sama nanti. Jom balik." Sherri senang hati bila Aina bersetuju. "Kau gilakah sa mau minum sampai mabuk-mabuk macam kau. Aina.. Aina.. Kesian kau. Zaman remaja kau baru 'bermula' umur kita 27 sudah. Sa faham keadaan kau.. Sa tau sejarah kau. Sabar Aina. Selagi sa ada, sa akan kasi kawan kau." Sherri berasa sebak. Dipautnya lengan Aina turun dari bangku bar yang tinggi itu. "Kau ni Aina, sudah tau pindik, bernafsu lagi kau duduk di bangku tinggi ni!" Sherri bergurau sambil kegeraman.

Mereka keluar dari kelab malam yang Aina anggap 'syurga' itu.

**hai kamurang.. Jumpa lagi d tulisan kedua sa. Macam yg kamurang tau, sa tetap menerapkan loghat Sabahan dalam tulisan sa ni. Sebab sa cintakan Sabah! Achinggg!!! 😉 sa juga akan cuba memperbaiki tulisan sa dan memberikan pembaca sa panduan maksud loghat Sabahan yang sa selitkan untuk memudahkan anda memahaminya. 😉 ok.. Semoga semuanya terhibur..

**kogutan=pening-pening akibat mabuk arak

**logop=mabuk

Masa SilamWhere stories live. Discover now