5. Pilu

7.2K 52 0
                                    

Nyanyian merdu itu telah membuatkan hati lelaki itu tersentuh. Walaupun dalam keadaan mabuk, namun suara Aina tetap kedengaran merdu. Di akhir bait lirik itu kelihatan Aina seperti menangis.

"Ehhh kenapa pula ngan diye tu?" Terlihat Sherri memaut lengan Aina turun dari kerusi tinggi itu. Aina menutup mukanya dengan kedua belah tangannya.

"Sherri!!!!" Terhenti langkah Sherri. Matanya membulat. "Aduiii.. Siapa lagi ni panggil-panggil sa? Takkan ada orang-orang kampung sa lepak-lepak di sini? Matilaaa sa ni macam.." Keluar keringat Sherri. Perlahan-lahan dia menoleh.

"Sherri, mari saya hantar kamu.. Aina nampak teruk sangat ni." Luqman Muiz menawarkan diri untuk menghantar mereka berdua.

Sherri benar-benar terperanjat dan mati kutu.

***********************************

Di dalam perjalanan

"Setiap malam ke korang on clubing ni Sherri? Macam dah biasa sangat nampak.." Mata Luqman Muiz menjeling-jeling dari cermin pandang belakang Sherri yang duduk di belakang bersama Aina yang sudah nyenyak tidur.

Sherri gugup. Entah apa yang harus dijawabnya.

"Awak tak minum, tapi Aina yang minum. Pelik sangat ni.." Lelaki itu masih bercakap sendirian. Sherri membisu. Dipandangnya Aina. Geram melihat Aina. "Gara-gara kau lah ni Aina." Sherri geram mengetap bibirnya.

"Korang tinggal kat mana?" Laju Sherri memberitahu alamat. Tersenyum Luqman Muiz melihat gelagat Sherri yang nampak sangat risau.

Setibanya di depan pagar rumah sewa Sherri dan Aina, Luqman Muiz sempat berpesan kepada Sherri. "Besok jangan pula tak turun kerja. Dan tolong pastikan Aina pun pergi kerja OK." Senyuman Luqman Muiz tetap terukir di bibirnya. Kacak!

"Ermmm.. Baiklah boss.. Sa minta maaf menyusahkan boss. Malu pula sa." Nasiblah lampu dalam kereta remang-remang cahayanya, kalau tidak sudah pasti nampak wajah Sherri yang sudah merah padam. Aina masih tidur.

"Dapat ke bawa Aina?" Dilihatnya Sherri seakan sukar mengurus Aina. "Mari saya angkat. Awak keluarlah buka pagar."

"Tapi boss...." Sherri segan.  "Tak payah nak tapi-tapi, bukak pagar dan pintu rumah korang. Aina tidur nyenyak dah ni.." Luqman Muiz berkeras hendak mendukung Aina. Sherri akur. Dia keluar tergesa-gesa dari kereta.

"Boleh tahan berat budak ni.." Luqman Muiz mulai mengangkat Aina. Sewaktu Luqman Muiz mengeluarkan Aina dari kereta, dress ketat singkat Aina terselak sehingga menampakkan sebahagian seluar dalam pinknya. Berdebar hati Luqman Muiz. Dia cuba melarikan pandangannya dari pemandangan yang cukup menggiurkan itu. Tak semena-mena jarinya pula tersentuh tepi buah dada Aina yang montok kenyal itu. Sekali lagi Luqman Muiz menelan air liur. Sherri memanggil Luqman Muiz. Lelaki itu terus tersedar. "Aduh.. Naya aku.. Kau betul-betul buat aku gila.." Luqman Muiz berkata di dalam hati. Hatinya memang berdebar-debar.

Luqman Muiz meletakkan Aina di atas sofa di ruang tamu rumah sewa mereka.

"Terima kasih boss. Jumpa besok." Sherri tersengih-sengih.

"Awak jangan lupa bersihkan tangan, kaki dan muka kawan baik awak ni. Besok jangan lupa pergi kerja. Saya balik dulu."

"OK boss.. Hati-hati.."

Sebaik saja Luqman Muiz beredar, Sherri terus menutup pintu dan mengejutkan Aina. Diambilnya 2ketul ais kiub, diletaknya di mata Aina dan di bibir Aina. Aina terkejut.

"Apa ni..." Serak suara Aina. "Ehhh bangun pula.. Sa ingat kau sudah karas.." Sindir Sherri. "Jangan mengada-ngada, bangun, cuci muka, mandi.. Besok kita kerja! Cepat bangun!" Ditariknya Aina dari sofa. Aina menurut sambil tangannya sebelah memegang kepalanya yang masih pening.

**karas=mati

Masa SilamWhere stories live. Discover now