51. SI PUTERI MALANG 2!

1.3K 139 0
                                    

Sekujur tubuh terbaring kaku. Dada turun naik lemah. Kapas dan kain putih dipenuhi darah kering bersepah di atas lantai. Kelihatan Rena terduduk letih di bucu bilik. Luka parah macam ini tidak boleh juga kalau bergantung sepenuhnya pada kuasa penyembuhan. Lagi pula, dia juga sudah berhabis tenaga untuk Carla sebelum ini yang setiap masa perlu penjagaan. Setelah Carla pergi dia terfikir juga apa nasib gadis itu.

Syiling tanah direnung dengan helaan nafas berat. Dia tertanya-tanya juga apa yang Vladmir fikir dan rancang melakukan semua ini. Kemusnahan yang diberi memang cukup dahsyat.

Tadi dia mendapat berita Pulau Graviti telah hancur malah mereka dapat berita sampingan buruk lagi mengenai ikan duyung. Bangkai ikan duyung termasuk Pendolia dan Paulina didapati bergelimpangan di tepi pantai! Mereka tidak boleh buat apa. Ini memang angkara, Vladmir. Rancangan Vladmir tanpa disangka-sangka.

Ryan, Samuel dan Erina keluar menyelesaikan masalah amukan makhluk jadian yang keluar dari pintu Meldvis. Semakin lama banyak masalah yang timbul sampai sakit kepala mereka.

Rena melirik ke sisi tatkala pintu terkuak dan Irene melangkah masuk dengan memeluk buku di dada. Dia berjalan dengan wajah yang bercampur baur.

"Macam mana dengan Alice?" soalnya tercegat di hujung katil. Matanya meneliti dengan redup kapas dan gumpalan kain dipenuhi darah di lantai.

"Teruk. Tak tahu bila dia boleh bagun." Rena menyapu muka hilang segala peluh yang melekat.

"Alice tak boleh mati."

"Ya ... aku usaha selamatkan dia."

"Aku tak nak dia mati."

Rena tersenyum kelat seraya menepuk ruang di sebelahnya. Irene duduk memeluk lutut dengan dagu mengongkat.

"Masalahnya kuasa gelap dah meresap dalam badan Alice. Ia terkumpul pada aura Alice. Benda itu ada dekat hati. Kalau dibiar kuasa gelap akan makan cahaya yang ada." terang Rena.

"Kau boleh buang?"

Rena mengeleng. "Diluar kemampuan aku."

Terjeling Rena ke sisi melihat Irene tidak berkutik yang tergambar kebimbangan. Dua keningnya terangkat saat terpandang buku yang ada pada Irene.

"Buku apa?"

Irene melanjurkan kaki seraya menyandar badan pada dinding. Buku tersebut diletakan pada peha sebelum dibuka.

"Alice ambil dari Lycria dan kau tahu apa yang menarik?"

"Hmm?" Rena mengaru dahinya yang gatal.

Muka surat mengandungi tulisan emas yang tertera nama Sylvia ditemui. Telunjuk Irene menyentuh tulisan itu. Tersinar cahaya menyilaukan mata mereka hingga memaksa mata tertutup rapat.

Hadiah istimewa hari kelahiran buat tunangnya disimpan rapi di poket diperhatikan Sylvia dari sisi. Terhinjut-hinjut dia berjalan disebabkan kakinya yang tidak sama panjang. Terasa diri hina bila berjalan disamping Estin yang nampak sempurna di mata. Tadi pun orang ramai asyik menumpukan perhatian kepada mereka saja.

Sudah pasti orang tidak tahu hubungan pertalian darah dia dengan Estin yang sebenarnya adik beradik. Lagi-lagi Estin pun sudah bertunang maka timbul kata-kata yang tidak sepatutnya. Hal ini, menjadikan Sylvia tidak selesa. Dia menjarakan kedudukan dari Estin.

"Estin harap dia suka hadiah ini." Langkah diperlahankan agar berjalan dengan serentak.

Sylvia membalas dengan angukan. Dia tersenyum jangal. Pagar istana terbuka dengan bantuan dua orang pengawal yang berjaga diluar. Jalan menuju ke pintu utama semakin hampir. Sylvia menukar arah pergerakan dengan belok ke kanan. Estin tahu Sylvia akan masuk melalui pintu belakang. Tidak akan sesekali kakinya dijejakan ke pintu depan.

White Guardians 2 Where stories live. Discover now