🌻 | Three

1.6K 276 26
                                    

Ding! Dong!

Loceng rumah Eunbi berbunyi menandakan ada yang datang ke rumahnya. Ibu Eunbi membuka pintu dan kehadiran lelaki yang dia amat kenali mengejutkan dia.

" Mamat ni memang suka sibuk datang rumah orang tiba-tiba, ke? " Omel Eunbi. Setelah memberi keizinan, Jimin masuk ke dalam rumah.

Jimin memandang Eunbi dan tersenyum. Eunbi malas melayan hanya menjeling dan menonton televisyen. Dengan acahnya, dia menghampiri ayahnya pula.

" Selamat tengah hari, appa. " Ujar Jimin dengan beradab dan sopan santun. Naik memyampah pula dengan perangai palsu dia. Ayahnya hanya tersenyum.

" Baguslah kamu datang ni, Jimin. Omma ada masak lebih jadi kita makan tengah hari ni sama-sama ya. " Ujar ibunya.

" Susahkan aunty pula kena masak untuk Jimin. Terima kasih ya. " Balasnya. Ibunya tersenyum lalu masuk ke dapur. Sempat lagi dia menjeling anaknya itu.

Jimin duduk di atas sofa dan memandang Eunbi yang sedang sibuk menonton televisyen. Dia tersenyum sinis dan mempunyai rancangan untuk memikat hati si dia.

-

" Aunty, sedapnㅡ "

" Eh, jangan panggil aunty tapi panggil je omma. "

Uhuk! Uhuk! Terbatuk Eunbi apabila dia terdengar kata-kata ibunya. Memang melampau dah situasi dia dan keluarga ft. Jimin.

" Eh, kamu okay ke tak? " Soal ibunya. Eunbi mengelap mulut menggunakan tisu dan segera menoleh ke arah ibu dan ayah Eunbi.

" Cukuplah omma. Eunbi dah kata yang Eunbi tak nak kahwin dengan dia. Apa susah sangat ha omma nak faham? " Kesabaran dia semakin menipis. Bila-bila saja makanan ini dia tepis.

" Dan kau, tak payah terlalu acah baik depan omma dan appa aku. Diorang tak percaya hari ini tapi esok lusa tahulah nasib kau. " Ujar Eunbi lagi lalu naik untuk ke biliknya.

Jeritan ibunya diendahkan.

" Maaf ya, Jimin. Anak omma memang ego macam itulah. Tapi, nanti dia okaylah ya. " Ujar ibu Eunbi untuk menyedapkan hati Jimin. Dia mengeluh geram.

" T-tak apa. Mungkin dia tak ready lagi nak cakap tentang ni. Jimin faham, jangan risau. " Ujar Jimin. Dia mengepal buku lima dalam mereka tidak sedar.

+++

Maaf, kalau semakin hambar.

[√] Si Pengemis.Where stories live. Discover now