🐨 2

1.5K 171 13
                                    

Namaku Choi Iris. Aku merupakan student Arthur International University. Aku ambil bidang lukisan sebab dari dulu lagi aku suka melukis. Bakat aku diturun dari arwah atuk aku.

Kedai bunga ini merupakan kedai bunga yang didirikan oleh arwah atuk dan nenekku. Mereka dirikan dengan hasil titik peluh mereka sendiri.

Memandangkan aku tengah cuti semester sekarang, kedai bunga ni dibuka full day. Dari pukul 10 pagi hingga 10 malam. Kalau bukan cuti semester pula aku buka dari pukul 9 pagi hingga 11 pagi saja sebab aku ada kelas start pukul 11.30 hingga 6 petang.

Aku tak ambil pekerja sebab aku rasa aku boleh buat semua dengan sendiri. Tak susah pun untuk jaga bunga bunga ni. Lagipun kedai tak sediakan service delivery. So aku tinggal stay dekat kedai aje tunggu pelanggan datang.

Parents aku pula busy dengan kerja. Mereka tak pernah ambil tahu pasal aku. Maybe bagi mereka aku dah besar jadi suka hati aku nak buat apa pun asalkan tak memalukan dorang. Aku cuba untuk lebih akrab dengan mereka bila ada masa lapang tapi mereka buat tak tahu. Bagi mereka duit lagi penting. Mereka selalu ulang alik pergi luar negara atas urusan business.

"Excuse me cik?"

Aku terus sedar bila ada orang seru. Haih! Boleh pula kau berangan ye Iris.

"Ya boleh saya tolong?" jawab ku.

Aku pandang customer lelaki depan aku ni. Dia punya visual memang level lain. Anak siapalah kan.

"Saya nak satu bouquet ros putih campur dengan ros biru. Oh saya hampir lupa, letak nombor fon awak sekali"

What the? Seriously mamat ni. Tak pernah pernah ada orang minta order macam ni.

"I'm sorry but dekat kedai bunga ni package macam tu tak ada. Awak boleh pergi cari kedai lain. Kedai lain mungkin ada" jawabku dengan selamba.

"Iya? Alaa ruginya. Saya ingat package macam tu ada tadi"

Lelaki itu senyum. Senyum nampak barisan gigi yang terletak elok. Hatiku terus lain bila dia senyum macam tu. Manisnya senyum dia. Ada lesung pipit lagi.

"You did again?"

Dia pandang aku dengan pandangan yang susah untuk aku tafsir. Tiada lagi senyuman manisnya.

"Did what?"

"Awak pandang saya macam tu lagi. Dan boleh saya tahu sebab awak pandang saya macam tu?"

Aku rasa ini kali pertama aku jumpa dan pandang dia macam ni. Tapi kenapa cara dia cakap macam kami dah pernah jumpa sebelum ni.

"Excuse me?"

"So awak lupa. Boleh tak kalau saya minta awak duduk sana kejap. Sekejap je"

Dia tunjuk arah meja kecil yang terletak di hujung sudut kedai ni. Meja yang selalu aku duduk.

Aku angguk tanda setuju. Aku melangkah ke arah meja itu lalu duduk di situ. Lelaki itu pula berlalu keluar dari kedai aku. Aku terpinga pinga.

Bagaikan dejavu, mukaku terus berubah warna. Jadi dia lelaki yang aku scan semalam. Damn! Malu sial!

Dia pula berdiri di tempat yang sama sambil senyum ke arahku. Aku terus bangun kembali ke kaunter. Bunga yang dia minta tadi aku proses. Damn! Malunya. Jadi dia perasan aku.

...

Flower Girl | KIM JUNKYUWhere stories live. Discover now