#20

2.2K 129 12
                                    

DISCLAIMER: This contains mature content. It is NOT SUITABLE for readers under the age of 18. Read at your own discretion!

★ ★ ★

AMBERLY'S POV:

JANTUNGKU berdegup kencang. Pasti aku dengar yang bukan-bukan. Mustahil kudengar suara panik Rylan di hujung talian. Mustahil...

“Amberly? Kau dengarkah?”

Air mata segar serta-merta tergenang. Suara itu memanggilku lagi. Seolah mendengar suaranya saja, biar nyata atau tidak, sudah cukup meluruhkanku. Kudekatkan telefon itu ke telinga.

“Rylan…” bisikku, terdesak.

“Oh my God... sayang…” Kudengar suaranya serak.

Aku hilang akal.

Esakan jelik lepas dari tekakku. Suaranya membuat aku tidak dapat menahan rasa takut. Dialah orang yang aku percayai dengan sepenuh hati.

“Rylan, saya t-takut,” kataku, tersekat-sekat. “Tolong... jangan kasi biar dorang kasi apa-apa saya…” Aku teresak lagi, menyedari betapa kedengaran bodoh dan sedihnya itu. Belum pernah kubiarkan rasa panik mencengkamku sedemikian rupa. Ini bukan aku, tetapi naluri kemanusiaanku yang ketakutan.

“Sayang, jawab saya... kau cederakah?”

Kucuba menenangkan diri, namun gagal. Aku ingin berada di dalam pelukannya sekarang, ingin rasa dilindungi dan selamat. “S-Saya okey. Saya tidak cedera,” jawabku perlahan.

“Nasiblah. Senang hati saya dengar. Okey, dengar cakap saya ni bagus-bagus.” Aku mengangguk lantaran terbiasa. “Amberly, kau mesti jawab saya.”

Kutelan ludah apabila akhirnya dapat mengawal diri dan emosiku sedikit lebih baik. “Ya, saya dengar ni,” sengukku.

Kudengar Rylan menghela nafas lega. “Okay, good. Saya tau ini bukan senang, trust me. Tapi kau mesti dengar cakap saya supaya saya boleh bawa kau pulang dengan selamat. Faham?”

“Ya.”

“Okey. Kami tau di mana kau—”

“Kalau gitu, kau ada di sini?” tanyaku, penuh harap. Jika dia tahu di mana aku berada, maka pasti dia berada di sini dan boleh datang untuk—...

“No. Tapi saya betul-betul mau ada di sana.” Degup jantungku terhenti sesaat. “Amber, kita bukan deal dengan samseng biasa-biasa. Itu orang semua bahaya, ini situasi keseluruhan lebih besar daripada dua-dua kita. Si Dustin sedang fikir plan mau kasi keluar kau dengan selamat. Tapi kau mesti mau kuat dan percaya sama si Dustin untuk kasi selesai ini. Macam juga saya terpaksa percaya sama dia.”

Aku keliru. Apa kaitan Dustin dengan semua ini? Apa yang Dustin cuba nak buat? Apa yang mampu dia nak buat?!

“Saya nda faham, tapi saya akan buat apa yang kau suruh. I trust you.” Keheningan menyelubungi talian telefon dan aku mula rasa takut kembali. “Rylan?”

“My God, Amberly... patutnya saya ada di sana bah—”

Kupaksa diri untuk mengembalikan kekuatan yang tersisa padaku. “Rylan Kayson, jangan kau berani-berani sana.” Aku memberi amaran kepadanya.

Kedua kami takut setengah mati dan banyak yang hendak diperkatakan. Tetapi masa ini tidak sesuai. Aku sudah membuang-buang waktu yang berharga dengan kata-kata kosong. Kami harus fokus. “Sekarang ni, I will do my best to stay strong dan kau pun mesti begitu juga. Kita—”

Dengan mendadak, lelaki di hadapan kami merentap telefon itu dariku. Mataku terbeliak.

“No!” Aku cuba merebutnya, tetapi dia menjegil tajam padaku sambil mundur. Kemudian dia menekap telefon itu ke telinganya. “Time’s up.”

MAYBE IT'S YOU (Completed)Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang