UPCOMING!

903 19 0
                                    


HEAVEN OFFICIAL’S BLESSING (Tiān Guān Cì Fú)

Author: Mo Xiang Tong Xiu
Type: Web Novel (CN)

GENRE: Action/Comedy/Drama/Fantasy/Historical/Romance/Shounen Ai/Xuanhuan (pengaruh genre fantasi Taoisme, Buddhisme dan mitologi Cina)

SINOPSIS:
LAPAN ratus tahun yang lalu, Xie Lian merupakan Putera Mahkota kerajaan Xian Le. Dia dikasihi oleh rakyat jelatanya dan dianggap sebagai intan payung dunia. Dia diangkat menjadi dewa Kayangan pada usia muda; namun, kerana keadaan yang malang, dia dengan segera diusir kembali ke alam fana. Bertahun-tahun kemudian, dia naik semula – hanya untuk diusir lagi beberapa minit selepas kenaikannya.

Kini, lapan ratus tahun kemudian, Xie Lian naik ke Kayangan untuk ketiga kalinya sebagai bahan lawak di antara tiga alam. Pada tugas pertamanya sebagai dewa naik tiga kali, dia bertemu dengan iblis misterius yang memerintah hantu dan menakut-nakuti Kayangan. Namun, tanpa diketahui oleh Xie Lian, raja iblis ini telah memerhatikannya sejak sekian lama.

 Namun, tanpa diketahui oleh Xie Lian, raja iblis ini telah memerhatikannya sejak sekian lama

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

━━━━━━━━━━━━━━━

So, what is Tian Guan Ci Fu/Heaven Official’s Blessing really about?

Story ni keseluruhannya berkisar tentang the fallen god dengan last believer dia. Ini cerita tentang pengabdian, cinta, kehilangan, longing, fate, destiny dan maksud “forever” and “to believe”. Selain itu juga berkisar tentang friendship, kesetiaan, the price of power, dll.

Novel ini ditulis oleh author sama yang tulis novel Mo Dao Zu Shi (babu ❤️ MDZS). Kadang mau tidak mau, babu kasi banding dengan MDZS😆.

TGCF menyajikan dunia yang kaya dengan visual, banyak watak sampingan interesting yang pasti akan buat kita terpesona. Ada banyak kisah yang saling berkaitan dalam buku ni, banyak nasib yang terhubung kait, so many different people about which kita end up caring so deeply selain daripada main characters dia.

Loneliness yang watak utama rasa betul-betul tercermin bila baca, biarpun si watak utama sebenarnya tidak pernah cakap, tapi ada di sana. Selama 800 tahun dia sendirian: negara dia sudah lama tiada, dua-dua kawan rapat dia left waktu dorang masih muda, setiap dewa di kayangan pandang rendah sama dia, even follower pun dia tiada. Bila terjumpa ini demon king barulah dia tidak lagi rasa itu loneliness.

Plot twist? Gosh, the plot twist😱...

Tapi macam manapun, best part dalam novel ni is the romance. Semua pun menghentam jiwa, menusuk kalbu and hurts you so much bila baca tentang itu love. Only thing is, ini bukan your typical love. Ini khas buat mereka-mereka yang tidak cepat terasa dan tersinggung dengan genre ‘shounen ai’ (BL) saja. Love is love, guys. It’s something that we can’t see, but we can feel, and only then we’ll see. Tukoi... carutan si babu🙄. Mengarut ja kerja😆😂. Babu ada terbaca review di Goodreads yang bilang, quote: “I’ve never been in love, but if it doesn’t feel like what Hua Cheng and Xie Lian feel for each other, then I simply do not want it”. Pandai jiwang karat tangkap leleh juga ginawo ni kadang-kadang😅😆😂🙄...

Style novel ni different daripada yang biasa kita baca dalam novel fantasi barat, and pandai bikin bingung kalau kamu belum pernah jumpa buku jenis begini, tapi persevere through it! Mana tau, mungkin macam babu, kamu pun ter‘enjoy’ baca web novel Cina☺️.

As a tribute and ❤️ terhadap novel ni, mungkin babu akan publish terjemahan daripada bahasa Cina kepada bahasa Melayu. Credit goes to the original author Mo Xiang Tong Xiu and Original Publisher: jjwxc.

Sekian saja untuk hari ini. Much❤️— Plain Heyoka a.k.a Babu

a Babu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
MAYBE IT'S YOU (Completed)Where stories live. Discover now