Bab 2

6.5K 437 228
                                    

"Sudah sudahlah dimarahkan anak tu. Nak buat macamana dah nasib badan. Bukannya si Ponti ni nak sangat terjatuh dalam paya tu," ucap Mak Ponti cuba hendak meredakan keadaan.

Ayah Ponti hanya mendengus. Dia berlalu ke ruang tamu dan duduk di salah satu kerusi yang ada. Dijengilkan matanya memberi petanda kepada Pontianak untuk turut serta. Setelah mencapai tuala dari Mak Ponti, Pontianak pun bergerak perlahan ke salah satu kerusi di ruang tamu. Duduk. Tunduk. Mata masih lagi mengadap ke lantai. Mak ponti tahu, sudah tiba masanya untuk pemberitahuan berita yang amatlah mustahak.

"Ayah dah buat keputusan. Kamu ni, dah tak sesuai lagi nak tinggal di Kampung Tanjung ni. Kampung Tanjung, cabarannya besar," ujar Ayah Ponti sangat bersahaja.

Macam sedang bercakap pasal benda benda simple gayanya. Macam bercakap yang hari ni kita nak cat rumah kita colour merah ataupun Ayah rasa kejap lagi Ayah nak masak cekodok macam tu. Sangat bersahaja. Si Mak Ponti menahan sebak. Cuma Pontianak yang kelihatan keliru.

"Apa, Ayah nak halau saya dari rumah ni ke?"

"Bukan halau. Lebih kepada, mencadangkan," ujar Ayah Ponti sambil menyalakan sebatang rokok. Dihayun tangan dua tiga kali menghalau jin lalat yang menghampiri asap rokoknya.

"Sebab Ayah dah tak larat lagi dah, nak menanggung malu Pontianak oi. Satu kampung menganjing kita tau! Baik Ayah jadi anjing je kalau macam tu!" jerkah Ayah ponti tiba-tiba. Beremosi.

"Abang! Apa cakap ke anak macam tu?! Tak dibuat dek hantunya!" marah Mak ponti pula.

"Awak diam. Bukan awak yang kena gelak di kedai kopi tadi. Dan semalam. Dan hari sebelum tu. Dan hari sebelum tu lagi. Saya ni yang kena tau tak?!"

"Abang fikir saya dekat Kelab Mengilai tu tak kena ketawa?"

Pontianak rasa serba salah. Dilihatnya Ayah Ponti dan Mak Ponti bergaduh mulut. Baiklah, demi kebaikan semua, fikirnya.

"Saya akan pergi Ayah."

Ayah Ponti tersenyum. Mak Ponti hanya mengerut dahi seolahnya rasa agak kecewa.

Mungkin ini untuk kebaikan dia jugak.

"Tapi Ayah, saya harus ke mana? Kalau bukan di Kampung Tanjung ini saya belajar untuk menjadi hantu, di mana lagi tempat yang sesuai untuk saya belajar?"

Ayah Ponti bangun dari kerusi dan bergerak ke kabinet kayu rapuh yang dekat dengan tingkap. Dibukanya ke laci nombor dua dan dikeluarkan sepucuk sampul surat berwarna coklat bersaiz A4. Sampai saja dihadapan Pontianak, diletakkan sampul itu di atas meja yang berada di tengah ruang tamu, berdepan dengan Pontianak.

"Bukak," suruh Ayah Ponti.

Perlahan, dibukanya sampul berwarna itu. Di dalamnya ada sebuah peta. Di bahagian kanan bawah peta, ada dibulatkan satu kawasan. Tertulis, Kampung Mudah.

"Esok malam, kau pergi jumpa Puaka Paya. Kau tumpang sampannya ke Kampung Mudah tu. Hey aku marah betul pulak dengan kau ni tiba-tiba. Jadi hantu, terbang pun kau tak pandai!" jerkah Ayah Ponti.

"Dah anak tu buta warna. Macamana dia nak belajar terbangnya kalau ujian komputer pun dia tak lulus?" ujar Mak Ponti cuba back-up.

"Ah, itu semua alasan! Habis aku nak salahkan siapa? Yahudi? Parti Pembangkang? Orang cina? Syiah? Orang kafir? Arghhh!" marah Ayah Ponti sambil disusuli dengan dia menerajang meja di ruang tamu secara tiba-tiba.

Kampung Mudah? Hm.

DihantuWhere stories live. Discover now