Bab 10.1

2.4K 164 1
                                    

Lebai Leman terjaga.

Benda pertama yang terlihat oleh Lebai Leman adalah siling yang ditutupkan dengan guni baja cap Rambutan Merah. Terkelip-kelip matanya tatkala cuba memperoleh kesedaran yang total. Dia sedang terbaring lurus sambil mukanya mengadap siling. Kepalanya masih lagi pening-pening. Belum berdaya sepenuhnya. Untuk seketika, ingatannya pada kejadian bertentang mata dengan Pontianak tidak timbul. Dia tahu, siling yang dilihatnya sekarang adalah siling rumah isteri pertamanya. Memang dia kenal sangat. Yang dia tidak tahu ialah, macamana dia boleh berada di sini.

Perlahan-lahan, dia cuba menggerakkan tubuhnya sedikit. Ke kiri dan kanan. Dia cuba untuk bangkit separa badan namun kudrat tidak mengizinkan. Cuba juga diangkat sedikit tangan kanannya bagi tujuan untuk mengurut kepalanya yang masih lagi berdenyut. Gagal juga. Lantas, Lebai Leman hanya mengambil keputusan untuk sambung berbaring. Ditarik nafasnya dalam-dalam dan dihembus. Kedengaran bunyi mengeluh. Dia masih belum sedar yang ada orang-orang di sekeliling sedang asyik melihat gerak gerinya yang baru terjaga. Perlahan, Lebai Leman mula perasan yang dia berada di ruang tamu. Dan di ruang tamu itu, hampir seluruh tempat dipenuhi oleh orang kampung yang berwajah gusar.

"Ha, dah terjaga pun Lebai Leman ni. Salmah, tolong ambikkan ayor untuk suami kamu ni ha."

Salmah yang sedang berdiri mula menuju ke dapur. Mengambil serius pada arahan Tok Penghulu itu. Telinga Lebai Leman sudah mula menangkap suara-suara berbisik yang berbual sesama mereka. Kebanyakannya mula membincangkan akan teori kenapa Lebai leman boleh pengsan. Serentak dengan itu juga, memori Lebai Leman mula mengambil tempat duduknya di dalam kepala satu persatu. Setelah lengkap memorinya, Lebai Leman dengan pantas memandang pada kain pelikat putih yang dipakainya. Sudah bertukar kepada warna hijau belang-belang coklat. Lebai Leman hampa.

"Kami dah tukorkan kain pelikat miker." Jawab Tok Penghulu bersahaja.

"Kami?" tanya Lebai Leman semula.

"Teman, Pak Dollah, Din Labu, Wan Senget dengan Usin Radio."

Aduhhh, ramainya.

"Kebetulan kumer berempat tadi balik dari surau. Lalu bawah pokok besar. Ternampak miker terbongkang bawah pokok tu. Nak diangkat bawak balik, kain pelikat miker tu....kotor... Jadi Usin Radio yang deraih lari sekejap ke rumah ambik pelikat yang lain. Takkan nak angkut miker bolen macam gitu je."

Dihantuजहाँ कहानियाँ रहती हैं। अभी खोजें