Bab 6

4.5K 259 91
                                    

Pontianak menurunkan begnya ke tanah. Kelam kabut dia mencari-cari entah di mana dia meletakkan Thermometernya itu. Akhirnya, dia jumpa. Dengan senyuman penuh bangga, Pontianak mengeluarkan "thermometernya" dari beg deuter. Kemudian dia melihat ke dalam cermin "thermometer".

"Ha! Tengok! Sekarang mana ada sejuk. Jarum dia tak tunjuk dekat S. Kalau jarum tunjuk pada S, barulah bermakna keadaan sekarang sejuk!" ujar Pontianak habis yakin. Sambil itu, dia menunjukkan "thermometer"nya itu pada toyol.

Toyol pandang pontianak dengan muka habis tak percaya.

"Nakharam. Ini kompas la."

Pontianak pandang pelik pada toyol.

"Ni thermometer la! Aku tau la thermometer. Apek kedai yang jual tu sendiri cakap dengan aku yang ni thermometer masa aku nak beli! Kau jangan nak temberang dengan aku. Ingat aku bodoh sangat ke sampai tak reti beza antara thermometer dengan kompas!" marah Pontianak.

Aduhhh, bengapnya.

"Kalau betul itu "Thermometer", apa maksud huruf huruf tu?" tanya toyol, bersahaja.

Pontianak mula rasa tak best. Seolah, kepandaiannya itu dipersoalkan secara terang-terangan.

"Kalau kau cakap benda ni kompas, aku tau satu benda. Kompas akan selalu menunjuk ke arah utara. Kau tengoklah sendiri kompas ni. Mana huruf U yang kata tunjuk arah Utara? Mana? Takde tau!" betah Pontianak dengan suara marah.

"Ok la ok. Tu takpe dulu. Yang huruf lain tu, tunjuk apa? Ha sekarang jarum tu tunjuk pada huruf N. Apa maksudnya?"

"N tu maksud dia, Nasi."

Toyol garu kepala.

"Nasi?" tanya toyol semula.

"Ya, nasi! Maksudnya masa tu cuaca tengah panas. Sampai masa untuk balik rumah dan makan nasi. Kan bila kita balik ke rumah, teduh sikit suasananya."

"W?"

"Whujan!" ujar Pontianak habis yakin.

"Wujan?"

"Tak, tak. Dia ada bunyi H. Whujan."

"Whujan tu apa benda?"

"Maksudnya cuaca dia tengah-tengah. Tak sejuk sangat, tak panas sangat. Macam suasana hujan la. Kan takde panas sangat. Nak kata sejuk sangat pun tidak."

Toyol berasa seolahnya dia sedang bercakap dengan hantu yang bengap. Tak sangka di malam begini, dia masih lagi boleh berselisih dengan hantu yang sebegini. Nak diketawakan, serba salah. Sebab dia pun sebentar tadi sedang hendak melakukan sebuah perkara yang bengap juga.

"E tu apa pulak maksudnya?" tanya Toyol lagi. Tiba-tiba rasa ingin tahu dalam diri toyol meningkat.

Pontianak mula berpeluh. Sebab selama ini pun, dia sendiri tak tahu apa benda maksud E itu. Setiap kali orang bertanya pun, cuma tanya sampai W saja. Tak pernah lagi ada yang sudi nak tanya sampai ke huruf E. Ini pertama kali.

"Kau buat apa sebenarnya tadi sampai menggigil?" cubaan Pontianak mengubah topik.

"Err, hang ni baru sampai ke? Tak pernah aku tengok muka hang dekat sini." Cubaan toyol pula untuk mengubah topik.

Kucar-kacir Pontianak membetulkan kainnya. Biar nampak kemas sedikit.

"Aku, Pontianak. Aku dari Kampung Tanjung," ujar Pontianak sambil menghulurkan tangan untuk bersalam.

"Oh, Kampung Tanjung ya? Macam biasa dengaq. Nama aku Encik Toyol Baik."

"Hahaha, nama kau dalam kad pengenalan pun Encik Toyol Baik ke apa?" gurau Pontianak pada Encik Toyol. Terasa seperti mengelabah pula si toyol ini nak berencik-encik dengannya.

DihantuWhere stories live. Discover now