2:Paksa

32.7K 1.2K 24
                                    

"Mummy kenapa nak jumpa Iris?"tanya Iris setelah duduk di ruang tamu bersama keluarganya.

"Mummy dan Daddy ada perkara nak bincang dengan Iris"ujar Puan Hasni. Abang,kakak dan adik ku tidak menyampuk perbualan aku dan orang tua ku.

Mereka hanya fokus menonton tv. Abang dan kakak ku smua dah kahwin kecuali aku dan adikku. Adikku si Alia masih sekolah menengah tingkatan 4.

"Nak bincang apa mom,dad?"

"Kami nak Iris bertunang dengan pilihan kami"ujar Puan Hasni.

"What! Tapi kenapa? Iris masih belajar kot mom,dad"ujar aku dengan nada tak puas hati. Mana aku tak puas hati,mummy dengan daddy tiba2 je suruh aku bertunang. Dahlah aku tak kenal siapa mamat tu.

'Entah2 kaki pukul ke,kaki perempuan ke,kaki botol ke. Tapi tak kan la mummy nk pilih orang macam tu. Sebab semua ibubapa nak orang yang baik jaga anaknya.'desis hati kecilku.

"Mummy tak kira. Iris tetap akan bertunang dengan dia bulan depan. Lagipun dia anak kawan mummy. Dia baik orangnya."

"Alah akak. Akak bertunang je. Bukan suruh kahwin lagi. Rilek laaa" Alia menyampuk perbualan aku dengan orang tua ku. Alia senyum apabila melihat muka aku yang tengah marah dengan perbuatannya.

"Kalau macam tu kau je la yang bertunang dengan dia"marah aku. Aku menjeling apabila dia tersenyum menampakkan giginya yang putih.

"Iris tak boleh bantah arahan mummy. Keputusan mummy muktamad"Puan Hasni menyampuk perbualan aku dengan adikku,Alia.

"Bagi Iris masa mummy. Iris naik dulu"aku meminta diri untuk naik ke bilik. Pening kepala aku fikir masalah yang datang bertimpa-timpa.

Aku membaringkan tubuh ku di atas katil yang empuk. Fikiran ku tiba2 teringat pada mamat yang aku langgar tadi. Entah kenapa mula2 nampak muka dia,hatiku berdebar.

"Siapa yang akan bertunang dengan aku? Dia kerja apa? Umur dia berapa? Tua ke dia? Handsome ke?"aku bercakap sendirian.

"Daripada fikir pasal dia,baik aku mandi,solat zuhur" aku menuju ke rak yang aku ampai tuala mandiku. Aku mengambil tuala lalu menuju ke bilik air untuk mandi dan ambil wuduk.







*pendek je chap ni. No idea. Sorry kalau tak best. Okey babaii. Muah :*

LOVE YOU MR. PILOT  ✔️Where stories live. Discover now